Nabíjení elektromobilů se stává stále běžnější součástí našich životů, a s tím roste také potřeba veřejných nabíjecích stanic. Nicméně, při jejich používání mnozí řidiči často zažívají nepříjemná překvapení v podobě vysokých cen za nabíjení ve srovnání s cenami nabíjení z domácí zásuvky.
Obzvlášť při dlouhých cestách se použití veřejných nabíječek nelze vyhnout, což mnohdy klade na uživatele další finanční a organizační nároky. Situace tak může být obtížná pro elektromobilisty žijící na sídlištích nebo v bytech bez možnosti instalace vlastní nabíjecí stanice, kteří jsou zcela závislí na veřejných nabíjecích stanicích.
Zcela jiná bude situace při domácím nabíjení. Pojďme se pokusit porovnat nabíjení elektromobilu na nejdražší veřejné rychlodobíjecí stanici s nabíjením doma a také s aktuální cenou tankování běžného spalovacího automobilu. Rozdíly to jsou opravdu obrovské, a tak je dobré vědět, kolik zhruba za co zaplatíte.
Čtěte také: Nabíječky Tesly se otevírají všem, nově i v Česku. Jak to funguje a kolik zaplatíte?
Pro modelový výpočet jsme vybrali následující data: Nejdražší veřejnou nabíječkou je v současnosti Ionity, kde vyjde nabíjení (bez paušálu) až na 21 Kč/kWh. Například při nabíjení dvoumotorové Tesly Model Y Long Range se 75kWh baterií a dojezdem 533 km dle WLTP zaplatíme 75 (kWh) × 21 (Kč), tedy 1 575 Kč za dobití 100 % baterie. Reálný dojezd dle hodnot EV-database je ale jen 435 km, takže za 1 kilometr jízdy zaplatíme 3,62 Kč. Při této hodnotě bychom zřejmě jen těžko přesvědčovali zaryté petrolheady o výhodném provozu aut na baterie.
Na druhou stranu, při nabíjení doma a ceně elektřiny 3,78 Kč/kWh (nejnovější data z webu energie123.cz) je cena přibližně 5,5krát nižší, tedy cca 0,65 Kč/km, a to už je mnohem méně než v případě tankování u spalovacích aut, kde kilometr vychází na cca 2 koruny (při uvažované spotřebě 5 l/100 km a ceně 40 Kč/litr).
Řada elektromobilistů by oponovala, že porovnáváme výkonově zcela odlišná auta, a měli by pravdu. Na druhou stranu, pokud je hlavním tématem cena za ujetý kilometr a současný stav vozového parku, určitě nejsme daleko od reality. Situace také nebývá černobílá a reálné nabíjení elektromobilů probíhá většinou z velké části doma za levný tarif a veřejné nabíjení se využívá jen na dlouhých cestách. Ani zde to ale neplatí vždy.
Rozhodnutí mezi nabíjením doma a na veřejné nabíjecí stanici také není jen o finančních aspektech, ale také o pohodlí a dostupnosti. Nicméně, s rostoucím počtem elektromobilů na silnicích je důležité, abychom se zamysleli nad efektivním využitím nabíjecích možností a hledali cesty, jak minimalizovat náklady.
Zde je důležité zdůraznit, že některé značky elektromobilů nebo provozovatelé nabíjecích stanic nabízejí výhodnější tarify či slevy na nabíjení, což může být dalším faktorem, který ovlivní rozhodování uživatelů. Některé automobilky například poskytují výhodné nabíjecí balíčky nebo dokonce nabíjení zdarma jako součást svých služeb.
Majitelé domácích fotovoltaických elektráren mají možnost nabíjet svá vozidla za ještě výhodnější ceny, jelikož využívají vlastní vyrobenou elektrickou energii. Tato alternativa může být atraktivním řešením pro ty, kteří hledají pro nabíjení svých elektromobilů kombinaci ekonomiky a ekologie.
Podělte se s námi o vlastní zkušenosti s cenami nabíjení a napište nám tipy, jak efektivněji využívat nabíjecí infrastrukturu. Váš příspěvek může pomoci ostatním elektromobilistům při rozhodování, která nabíjecí možnost je pro ně nejvýhodnější.
Nabíjení elektromobilů se stává stále běžnější součástí našich životů, a s tím roste také potřeba veřejných nabíjecích stanic. Nicméně, při jejich používání mnozí řidiči často zažívají nepříjemná překvapení v podobě vysokých cen za nabíjení ve srovnání s cenami nabíjení z domácí zásuvky.
Obzvlášť při dlouhých cestách se použití veřejných nabíječek nelze vyhnout, což mnohdy klade na uživatele další finanční a organizační nároky. Situace tak může být obtížná pro elektromobilisty žijící na sídlištích nebo v bytech bez možnosti instalace vlastní nabíjecí stanice, kteří jsou zcela závislí na veřejných nabíjecích stanicích.
Zcela jiná bude situace při domácím nabíjení. Pojďme se pokusit porovnat nabíjení elektromobilu na nejdražší veřejné rychlodobíjecí stanici s nabíjením doma a také s aktuální cenou tankování běžného spalovacího automobilu. Rozdíly to jsou opravdu obrovské, a tak je dobré vědět, kolik zhruba za co zaplatíte.
Čtěte také: Nabíječky Tesly se otevírají všem, nově i v Česku. Jak to funguje a kolik zaplatíte?
Pro modelový výpočet jsme vybrali následující data: Nejdražší veřejnou nabíječkou je v současnosti Ionity, kde vyjde nabíjení (bez paušálu) až na 21 Kč/kWh. Například při nabíjení dvoumotorové Tesly Model Y Long Range se 75kWh baterií a dojezdem 533 km dle WLTP zaplatíme 75 (kWh) × 21 (Kč), tedy 1 575 Kč za dobití 100 % baterie. Reálný dojezd dle hodnot EV-database je ale jen 435 km, takže za 1 kilometr jízdy zaplatíme 3,62 Kč. Při této hodnotě bychom zřejmě jen těžko přesvědčovali zaryté petrolheady o výhodném provozu aut na baterie.
Na druhou stranu, při nabíjení doma a ceně elektřiny 3,78 Kč/kWh (nejnovější data z webu energie123.cz) je cena přibližně 5,5krát nižší, tedy cca 0,65 Kč/km, a to už je mnohem méně než v případě tankování u spalovacích aut, kde kilometr vychází na cca 2 koruny (při uvažované spotřebě 5 l/100 km a ceně 40 Kč/litr).
Řada elektromobilistů by oponovala, že porovnáváme výkonově zcela odlišná auta, a měli by pravdu. Na druhou stranu, pokud je hlavním tématem cena za ujetý kilometr a současný stav vozového parku, určitě nejsme daleko od reality. Situace také nebývá černobílá a reálné nabíjení elektromobilů probíhá většinou z velké části doma za levný tarif a veřejné nabíjení se využívá jen na dlouhých cestách. Ani zde to ale neplatí vždy.
Rozhodnutí mezi nabíjením doma a na veřejné nabíjecí stanici také není jen o finančních aspektech, ale také o pohodlí a dostupnosti. Nicméně, s rostoucím počtem elektromobilů na silnicích je důležité, abychom se zamysleli nad efektivním využitím nabíjecích možností a hledali cesty, jak minimalizovat náklady.
Zde je důležité zdůraznit, že některé značky elektromobilů nebo provozovatelé nabíjecích stanic nabízejí výhodnější tarify či slevy na nabíjení, což může být dalším faktorem, který ovlivní rozhodování uživatelů. Některé automobilky například poskytují výhodné nabíjecí balíčky nebo dokonce nabíjení zdarma jako součást svých služeb.
Majitelé domácích fotovoltaických elektráren mají možnost nabíjet svá vozidla za ještě výhodnější ceny, jelikož využívají vlastní vyrobenou elektrickou energii. Tato alternativa může být atraktivním řešením pro ty, kteří hledají pro nabíjení svých elektromobilů kombinaci ekonomiky a ekologie.
Podělte se s námi o vlastní zkušenosti s cenami nabíjení a napište nám tipy, jak efektivněji využívat nabíjecí infrastrukturu. Váš příspěvek může pomoci ostatním elektromobilistům při rozhodování, která nabíjecí možnost je pro ně nejvýhodnější.