Švýcaři vymysleli, jak jednoduše a přitom efektivně podpořit elektromobilitu

Diana Křížová
Nabíjení elektromobilu značky Tesla | foto: Tesla
Nabíjení elektromobilu značky Tesla | foto: Tesla

Švýcarsko přijalo zákon, který zaručí nájemníkům právo na instalaci domácí nabíječky. Jde o klíčový krok pro dostupnější elektromobilitu v celé zemi.

Švýcarsko dává zelenou právu na dobíjení

Švýcarský parlament podnikl důležitý krok k podpoře elektromobility. Horní komora schválila návrh, který zajišťuje obyvatelům bytových domů právní nárok na instalaci dobíjecí stanice.

Nová legislativa zaručí obyvatelům možnost nechat si na vlastní náklady nainstalovat pomalou AC nabíječku. Takové řešení je klíčové pro každodenní provoz elektrických vozidel.

Bez dostupného domácího nabíjení zůstává vlastnictví elektromobilu pro nájemníky neatraktivní. Právo na dobíjení má odstranit právě tuto překážku a urychlit přechod na čistší dopravu.

Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu

Elektromobilita nesmí být jen pro vyvolené

Dlouhodobým zastáncem „práva na nabíjení“ je švýcarské sdružení Swiss eMobility. Organizace prosazovala tento návrh více než deset let. Její ředitel Krispin Romang označil rozhodnutí parlamentu za přelomové pro nájemníky i správce budov po celé zemi.

Ve Švýcarsku žije přibližně 77 % obyvatel v nájmu, což je nejvyšší podíl v celé Evropě. Právě tito lidé mají často omezené možnosti, jak si doma nainstalovat dobíječku. Kvůli tomu se elektromobilita zatím šíří hlavně mezi majiteli rodinných domů, kteří mají větší technickou i právní svobodu.

Ačkoli někteří odpůrci varovali před zásahem do vlastnických práv, většina zákonodárců uznala, že bez dostupného nabíjení nelze od obyvatel očekávat zájem o udržitelnou formu dopravy.

Parkování elektromobilů v garážích
Parkování elektromobilů v garážích

Rozpor mezi svobodou trhu a klimatickými cíli

Zastánci návrhu argumentovali tím, že bez dostupného nabíjení nelze dosáhnout cílů dekarbonizace. Flavia Wasserfallen upozornila, že auta se musí dobíjet tam, kde skutečně parkují.

Podle ní je právě nedostatek domácích stanic hlavní důvod, proč se v mnoha regionech zpomalil prodej elektromobilů. Nabídla i konkrétní řešení, která by byla technicky i právně proveditelná.

Naopak většina členů Komise pro energetiku a územní plánování návrh odmítla. Podle Daniela Fässlera by měl trh sám určit, kde se infrastruktura vyplatí – bez zásahu do vlastnických práv.

Nabíjení elektromobilů na Ionity
Nabíjení elektromobilů na Ionity

Legislativa, která může změnit trh

Vláda musí nyní připravit konkrétní právní předpisy, které stanoví pravidla pro instalaci nabíjecích stanic v obytných domech. Zákon bude závazný pro majitele nemovitostí i správce.

Zatím není jasné, které ministerstvo převezme přípravu zákona. Sdružení Swiss eMobility však slíbilo, že bude aktivně dohlížet na průběh legislativního procesu a bude jeho součástí.

Přestože bude zákon platit až po schválení konkrétní verze, politický signál je jasný: Švýcarsko chce odstranit překážky rozvoje elektromobility a nabídnout spravedlivé podmínky pro všechny.

Zdroj: Švýcarský parlament


Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články