Nová Škoda Superb přepisuje pravidla: Téměř 3 000 km bez zastávky u pumpy

Pavel Škopek
Škoda Superb (2025) | foto: Škoda Auto
Škoda Superb (2025) | foto: Škoda Auto

Jak daleko dojedete na jednu nádrž? Polský jezdec s vozem Škoda Superb překonal očekávání a ukázal, že úsporná jízda není jen doménou elektromobilů.

Paříž-Lodž a zpět bez tankování

Řidiči si na dojezd rádi stěžují. Ať už jde o elektromobily nebo auta se spalovacími motory, baterie či nádrž je vždy příliš malá a spotřeba příliš vysoká. Ale co když vám někdo řekne, že urazil skoro 3 000 kilometrů na jednu jedinou nádrž? Ne v laboratoři, ne na válcích, ale na běžných silnicích, mezi městy a vesnicemi. Zní to jako přehnaná reklama, ale realita překonala i marketingové slogany.

Polský rallye jezdec Miko Marczyk v březnu ujel na trase z Lodže do Paříže a zpět s novou Škodou Superb 2.0 TDI ujel 2 885 kilometrů na jednu nádrž paliva při průměrné spotřebě 2,6 litru na 100 kilometru. Tento týden jeho výkon oficiálně potvrdila jako nový rekord Guinnessova kniha rekordů.

„Byla to extrémně ekologická jízda, průměrná rychlost byla 85 km/h, což je průměrná rychlost, kterou jezdí nákladní automobily a velké osobní automobily na rychlostních silnicích nebo dálnicích,“ uvedl Marczyk a dodal: „Nebyla to ale ospalá jízda s tempomatem. Neustále jsem sledoval spotřebu paliva a povětrnostní podmínky. Na dálnici v Německu, při sjezdu z kopce, jsem měl na hodinách 150 km/h. Musel jsem jet tak, abych spálil co nejméně paliva.“

Miko Marczyk se svou úspornou jízdou se Škodou Superb 2.0 TDI zapsal do Guinnessovy knihy rekordů | foto: Orlen
Miko Marczyk se svou úspornou jízdou se Škodou Superb 2.0 TDI zapsal do Guinnessovy knihy rekordů | foto: Orlen

Každý může jezdit úsporně

Rekord Miko Marczyka není jen kuriozita pro nadšence. Je to důkaz, že i konvenční technika má co nabídnout, pokud se využívá rozumně a efektivně. A že i zdánlivě běžné auto, jako Škoda Superb, se může stát nástrojem pro zápis do historie.

Nemusíte hned mířit do Guinnessovy knihy. Úspornější jízdu může zvládnout každý bez ohledu na to, jestli sedí v elektromobilu, který těží z tzv. rekuperace, nebo autě se spalovacím motorem. Stačí si osvojit několik základních návyků, které ve výsledku sníží spotřebu paliva, elektřiny i celkové provozní náklady.

Mezi ty nejúčinnější patří plynulé zrychlování, jízda bez prudkých brzdění, správně nahuštěné pneumatiky a především předvídavý styl řízení. Velký rozdíl dělá také tzv. plachtění, tedy jízda bez plynu s minimálním odporem, která funguje jak u klasických vozů, tak u elektromobilů. Snadno tak svůj dojezd prodloužíte o desítky až stovky kilometrů.

Zdroj: PolsatNews


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články