Letos už se prodalo 7,2 milionu elektromobilů. Čína jede úplně jinou ligu

Pavel Škopek
Nabíjení elektromobilu | foto: Unsplash
Nabíjení elektromobilu | foto: Unsplash

V květnu se prodalo rekordních 1,6 milionu elektromobilů. Téměř milion z nich v Číně, která dál upevňuje svou dominanci na globálním EV trhu.

Milion elektromobilů v Číně za měsíc

Globální trh s elektromobily zařadil vyšší rychlost. V květnu 2025 se prodalo rekordních 1,6 milionu elektromobilů, což znamená dosud nejsilnější měsíc letošního roku. Celkový objem za období leden až květen tak vystoupal na 7,2 milionu prodaných kusů, což je o 28 % více než ve stejném období roku 2024.

Největší zásluhu na tom má Čína. Jen v květnu se zde prodalo jeden milion elektromobilů, což je meziročně o 33 % více a o 10 % více než v dubnu. Ostatní regiony sice zaznamenaly také růst, ale Severní Amerika výrazně zaostala. Důvodem je hlavně omezení státní podpory v Kanadě.

Podle analytika Charlese Lestera z Rho Motion je kontrast mezi Čínou a Severní Amerikou zřetelný: zatímco čínský trh trhá rekordy, americký zpomaluje. Čína navíc nejen drží prvenství v měsíčních prodejích, ale také rozšiřuje svůj vliv. Například BYD uvádí na evropský trh cenově dostupné elektromobily a plug-in hybridy, jako je Dolphin Surf s cenovkou lehce přesahující půl mionu korun.

Tesla Model Y (2025) Juniper zezadu | foto: Tesla
Tesla Model Y (2025) Juniper zezadu | foto: Tesla

Evropa šlape, Amerika brzdí

Evropský trh drží tempo. Od začátku roku se tu prodalo 1,6 milionu elektromobilů, což představuje 27% meziroční růst. Tradičním tahouny zůstávají Německo s 45% nárůstem a Velká Británie s 32 %. Překvapily však jihoevropské země. Ve Španělsku letos vzrostly prodeje EV dokonce o 72 % a nezaostává ani Itálie s meziročním růstem o 58 %.

Zatímco Evropa šlape na plyn, Severní Amerika přešlapuje. USA, Kanada a Mexiko dohromady vykázaly za pět měsíců jen 3% růst. Nejvíce doplatila Kanada, kde zastavení státních dotací přineslo 20% propad prodejů. USA si udržely mírný růst o 4 % hlavně díky federálním daňovým úlevám, které ale končí v roce 2026. Do té doby se očekává zvýšený zájem, protože kupující chtějí využít poslední šanci na podporu.

Důvody nerovnováhy na světovém trhu s elektromobily jsou dlouhodobé známy. Čínská dominance stojí na silné domácí poptávce, rozsáhlých výrobních kapacitách a schopnosti levně exportovat. Západní trhy zaostávají, spoléhají na pobídky a čelí politickým překážkám. Pokud nenajdou odpověď v inovaci a cenové konkurenci, Čína si může dál upevňovat vliv i na globálním trhu.

Zdroj: Reuters


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články