Tesla FSD v zemích EU? Musk si stěžuje, že mu úřady hází klacky pod nohy

Pavel Škopek
Tesla Autopilot
Tesla Autopilot

Elon Musk kritizuje evropskou byrokracii. Tesla stále čeká na schválení FSD systému, zatímco v USA už testuje robotaxi bez řidiče v běžném provozu.

Musk naráží v Evropě na odpor

Robotaxi bez řidiče v Texasu, ale v Evropě Tesla nesmí ani sama změnit jízdní pruh bez puštění blinkru. Absurdní? Elon Musk si to myslí. Na síti X reagoval na stížnost evropského uživatele a dal jasně najevo frustraci z toho, že evropské úřady brzdí spuštění funkce Full Self-Driving (FSD). Podle něj tím snižují bezpečnost, místo aby ji chránily.

V příspěvku z 10. června Musk uvedl, že Tesla stále čeká na schválení od nizozemských úřadů a následně od celé Evropské unie. „Velmi frustrující a škodí to bezpečnosti lidí v Evropě,“ napsal. Podle něj totiž jízda s pokročilým Autopilotem vede ke čtyřikrát menšímu počtu zranění.

Na rozdíl od USA, kde je FSD běžně k dispozici a Tesla aktuálně dokonce spustila v Austinu testovacího provoz robotaxi bez řidiče, v Evropě Tesla stále naráží na pomalé regulační procesy a rozdílné požadavky v rámci jednotlivých členských států EU.

Volant Tesly Model 3 | foto: Unsplash
Volant Tesly Model 3 | foto: Unsplash

Rozdílný přístup k bezpečnosti

Muskův komentář naznačuje odlišný pohled na to, co znamená „bezpečnější silnice“. Zatímco evropské úřady vyžadují důkladné předběžné posouzení každé nové funkce, Tesla argumentuje reálnými statistikami z provozu. Podle nich má Autopilot pozitivní dopad na snížení nehodovosti. Spor tedy není jen technický, ale i ideologický: kontrola předem versus učení za provozu.

Jeho výzva, aby lidé žádali své úřady o rychlejší schválení, je sice hlasitá, ale efekt zatím nepřináší. Evropská pravidla a tempo certifikace se řídí jinou logikou než dynamika amerických inovátorů. Autonomní řízení od Tesly tak v Evropě zůstává na vedlejší koleji bez jasného termínu plného spuštění.

Přestože Tesla naráží na byrokracii a o pokrocích jeho FSD si můžeme jen číst, obdobná technologie od Fordu dostala od Evropské unie zelenou už loni v létě. Jak jsme psali v srpnu, jeho „Pokročilý asistenční systém úrovně 2 „hands-off, eyes-on“ BlueCruise“ je možné již využívat na více než 133 000 km dálnic napříč 15 zeměmi, včetně Česka. To nám dává naději, že se dočkáme i FSD. Jednou.

Zdroje:


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články