Tesla FSD v zemích EU? Musk si stěžuje, že mu úřady hází klacky pod nohy

Elon Musk kritizuje evropskou byrokracii. Tesla stále čeká na schválení FSD systému, zatímco v USA už testuje robotaxi bez řidiče v běžném provozu.
Musk naráží v Evropě na odpor
Robotaxi bez řidiče v Texasu, ale v Evropě Tesla nesmí ani sama změnit jízdní pruh bez puštění blinkru. Absurdní? Elon Musk si to myslí. Na síti X reagoval na stížnost evropského uživatele a dal jasně najevo frustraci z toho, že evropské úřady brzdí spuštění funkce Full Self-Driving (FSD). Podle něj tím snižují bezpečnost, místo aby ji chránily.
V příspěvku z 10. června Musk uvedl, že Tesla stále čeká na schválení od nizozemských úřadů a následně od celé Evropské unie. „Velmi frustrující a škodí to bezpečnosti lidí v Evropě,“ napsal. Podle něj totiž jízda s pokročilým Autopilotem vede ke čtyřikrát menšímu počtu zranění.
Na rozdíl od USA, kde je FSD běžně k dispozici a Tesla aktuálně dokonce spustila v Austinu testovacího provoz robotaxi bez řidiče, v Evropě Tesla stále naráží na pomalé regulační procesy a rozdílné požadavky v rámci jednotlivých členských států EU.

Rozdílný přístup k bezpečnosti
Muskův komentář naznačuje odlišný pohled na to, co znamená „bezpečnější silnice“. Zatímco evropské úřady vyžadují důkladné předběžné posouzení každé nové funkce, Tesla argumentuje reálnými statistikami z provozu. Podle nich má Autopilot pozitivní dopad na snížení nehodovosti. Spor tedy není jen technický, ale i ideologický: kontrola předem versus učení za provozu.
Jeho výzva, aby lidé žádali své úřady o rychlejší schválení, je sice hlasitá, ale efekt zatím nepřináší. Evropská pravidla a tempo certifikace se řídí jinou logikou než dynamika amerických inovátorů. Autonomní řízení od Tesly tak v Evropě zůstává na vedlejší koleji bez jasného termínu plného spuštění.
Přestože Tesla naráží na byrokracii a o pokrocích jeho FSD si můžeme jen číst, obdobná technologie od Fordu dostala od Evropské unie zelenou už loni v létě. Jak jsme psali v srpnu, jeho „Pokročilý asistenční systém úrovně 2 „hands-off, eyes-on“ BlueCruise“ je možné již využívat na více než 133 000 km dálnic napříč 15 zeměmi, včetně Česka. To nám dává naději, že se dočkáme i FSD. Jednou.
Zdroje:
- autorský text / Elektrickevozy.cz
- Elon Musk / síť X
- Alexander Kristensen / síť X
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.