V Česku je nově legální jezdit bez držení volantu. Výsadu zatím dostalo jediné auto

  • Evropská komise povolila asistenční systém Ford BlueCruise
  • V Evropě je ho možné použít v 15 zemích s více než 133 000 km určených dálnic
  • K dispozici je ve všech nových vozech Mustang Mach-E

Asistent řidiče Ford BlueCruise | foto: Ford

Zatímco o plně autonomní funkci FSD (Full Self-Driving) od Tesly můžeme u nás zatím pouze číst, v případě obdobné technologie „Pokročilý asistenční systém úrovně 2 „hands-off, eyes-on“ BlueCruise“ od Fordu si už můžeme řízení bez držení volantu vyzkoušet na vlastní kůži při cestování napříč 15 evropskými státy, včetně České republiky.

Ruce z volantu, ale provoz musíte sledovat stále

Podobně jako FSD ani BlueCruise nenabízí plnohodnotnou autonomní jízdu. Na tu si stále ještě budeme muset počkat. Řidič sice může sundat ruce z volantu, ale současně musí stále sledovat provoz a být připraven v případě nenadálé situace zakročit.

Ford v Evropě BlueCruise až dosud nabízel pouze v Německu, Španělsku a z nečlenských zemí EU ve Velké Británii. Po rozhodnutí Evropské komise se jeho využití rozšířilo na 15 evropských zemí s více než 133 000 kilometry dálnic. Například při cestě ze Švédska do Itálie můžete urazit v tzv. Blue Zones téměř 3 000 kilometrů bez nutnosti dotknout se volantu.

Podle plánovače cest na webu Fordu tvoří Blue Zones i kompletní česká dálniční síť. S využitím BlueCruise projedete celou republikou od dálničních přechodů na D5 a D8 až po hranice se Slovenskem v Lanžhotě. Například při cestě z Prahy do Brna po D1 můžete jet bez držení volantu 187,8 kilometrů. Jestli vám reálně stav D1 dovolí, abyste si odpočinuli od řízení, je nicméně věc druhá.

Blue Zones, kde funguje funkce BlueCruise, zahrnují i české dálnice | foto: Ford

Blue Zones, kde funguje funkce BlueCruise, zahrnují i české dálnice | foto: Ford


Čtěte také: Tesla hledá lidi, kteří budou nosit oblek s tunou senzorů. Urychlí to vývoj robota


Zatím jen jeden model

Automobilka se chlubí, že BlueCruise již podporuje více než 420 000 automobilů Ford a Lincoln. Ve skutečnosti je však v Evropě k dispozici pouze u nových vozů Mustang Mach-E. Současným majitelům Mustangů Mach-E modelového roku 2021–2022, které jsou vybavené sadou Technology nebo Technology Plus, zpřístupní funkci BlueCruise budoucí aktualizace softwaru.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

V Česku je nově legální jezdit bez držení volantu. Výsadu zatím dostalo jediné auto

  • Evropská komise povolila asistenční systém Ford BlueCruise
  • V Evropě je ho možné použít v 15 zemích s více než 133 000 km určených dálnic
  • K dispozici je ve všech nových vozech Mustang Mach-E

Asistent řidiče Ford BlueCruise | foto: Ford

Zatímco o plně autonomní funkci FSD (Full Self-Driving) od Tesly můžeme u nás zatím pouze číst, v případě obdobné technologie „Pokročilý asistenční systém úrovně 2 „hands-off, eyes-on“ BlueCruise“ od Fordu si už můžeme řízení bez držení volantu vyzkoušet na vlastní kůži při cestování napříč 15 evropskými státy, včetně České republiky.

Ruce z volantu, ale provoz musíte sledovat stále

Podobně jako FSD ani BlueCruise nenabízí plnohodnotnou autonomní jízdu. Na tu si stále ještě budeme muset počkat. Řidič sice může sundat ruce z volantu, ale současně musí stále sledovat provoz a být připraven v případě nenadálé situace zakročit.

Ford v Evropě BlueCruise až dosud nabízel pouze v Německu, Španělsku a z nečlenských zemí EU ve Velké Británii. Po rozhodnutí Evropské komise se jeho využití rozšířilo na 15 evropských zemí s více než 133 000 kilometry dálnic. Například při cestě ze Švédska do Itálie můžete urazit v tzv. Blue Zones téměř 3 000 kilometrů bez nutnosti dotknout se volantu.

Podle plánovače cest na webu Fordu tvoří Blue Zones i kompletní česká dálniční síť. S využitím BlueCruise projedete celou republikou od dálničních přechodů na D5 a D8 až po hranice se Slovenskem v Lanžhotě. Například při cestě z Prahy do Brna po D1 můžete jet bez držení volantu 187,8 kilometrů. Jestli vám reálně stav D1 dovolí, abyste si odpočinuli od řízení, je nicméně věc druhá.

Blue Zones, kde funguje funkce BlueCruise, zahrnují i české dálnice | foto: Ford

Blue Zones, kde funguje funkce BlueCruise, zahrnují i české dálnice | foto: Ford


Čtěte také: Tesla hledá lidi, kteří budou nosit oblek s tunou senzorů. Urychlí to vývoj robota


Zatím jen jeden model

Automobilka se chlubí, že BlueCruise již podporuje více než 420 000 automobilů Ford a Lincoln. Ve skutečnosti je však v Evropě k dispozici pouze u nových vozů Mustang Mach-E. Současným majitelům Mustangů Mach-E modelového roku 2021–2022, které jsou vybavené sadou Technology nebo Technology Plus, zpřístupní funkci BlueCruise budoucí aktualizace softwaru.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."