Zklamaní fanoušci Tesly. Nové Modely S a X se mění málo, ale zdražují hodně

Tesla faceliftovala Model S a X, ale místo revoluce dorazilo jen pár změn a vyšší cena. Fanoušci čekali víc a reakce jsou spíše vlažné než nadšené.
Modernizace bez nadšení
Větší výkon? Ne. Revoluce v interiéru? Taky ne. Stárnoucí Tesla Model S a Model X se dočkaly tolik žádaného faceliftu, který na papíře něco mění, ale ve fanoušcích příliš nadšení nevyvolává. Místo očekávané evoluce dorazil update, který působí spíš jako účetní položka než technologický skok.
Největší změnou je paradoxně vyšší cena, která se u všech verzí plošně zvýšila o 5000 dolarů. Modelu S Long Range tak začíná na 84 990 dolarech (1,81 milionu korun) a verze Plaid na 99 990 dolarech (2,15 milionu korun). Model X Long Range startuje na 89 990 dolarech (1,93 milionu korun). Za verzi Plaid zájemce zaplatí 104 990 dolarů (2,25 milionu korun).
Samotný oficiální výčet novinek je pak poměrně chudý. Tesla přidala nový lak Frost Blue (za příplatek 2 500 dolarů), mírně prodloužila dojezd Modelu S Long Range až na 410 mil (660 km) a přepracovala design kol. Nové 19″ disky Magnetite jsou aerodynamičtější a přidávají symbolických 5 mil (8 km) dojezdu, zatímco volitelné 21″ disky Velarium (za 4 500 dolarů) naopak snižují dojezd na 380 mil (612 km).

Minimum změn
Vylepšena byla i adaptivní světla, odpružení, ambientní osvětlení a přibyla kamera v předním nárazníku. Model S Plaid dostal novou aerodynamicky optimalizovanou příď a Model X nabídne víc místa pro pasažéry ve třetí řadě i zavazadla.
Samotný interiér prošel jen kosmetickými změnami. Podle Tesly však má být tišší díky lepšímu odhlučnění a aktivnímu potlačení hluku. Z nedávno představených aktualizovaných Modelů 3 a Y přidala Tesla do svých vrcholových modelů také své dynamické ambientní osvětlení.
Pro někoho možná nepříjemná novinka se týká volantu. Třmenový volant, který byl původně u Modelu S a Modelu X výchozí volbou, byl nově u základních verzích zcela odstraněna. Nově ho lze zakoupit pouze jako volitelnou položku za 1000 dolarů u verzí Plaid.

Kritika místo ovací
Fanoušci na sociálních sítích i diskusních fórech dávají najevo rozčarování. Očekávali totiž větší zásah do techniky nebo designu. Podle mnohých je například absence řízení steer-by-wire či přechod na 800V architekturu jako u Cybertrucku promarněnou příležitostí.
Ohlas připomíná spíš opatrné pokrčení ramen. Woow efekt prostě chybí. Přestože dojezd se zlepšil a některé detaily byly vylepšeny, uživatelé oceňují spíše to, co zůstalo než to, co přibylo. Řada z nich dokonce komentuje, že by za vyšší cenu očekávali podstatnější důvody k upgradu.
Cena a dostupnost
Aktualizované Modely S a X jsou již k dispozici v USA, ale jejich vlažné přijetí napovídá, proč Tesla do faceliftu neinvestovala víc energie. Prodeje těchto dvou modelů v posledních letech výrazně klesly a Tesla je ve svých výsledcích řadí jen do kategorie „ostatní“.
Loni se z této skupiny (včetně Cybertrucku a Semi) prodalo 85 133 vozů, což bledne ve srovnání s 1,4 milionu kusů Modelů 3 a Y. Právě tyto dostupnější modely teď působí ještě atraktivněji.
Zdroje:
- autorský text / Elektrickevozy.cz
- Model S, konfigurátor / Tesla
- Model X, konfigurátor / Tesla
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









