Šéf Toyoty zpochybňuje vědecké studie. Jsou elektromobily špinavější než hybridy?

Toyota tvrdí, že elektromobil vypustí víc emisí než tři hybridy. Vědecké studie ale ukazují, že s rostoucím nájezdem elektromobily rychle vedou.
Elektromobily vs hybridy
Toyota opět rozvířila debatu o emisích. Její předseda Akio Toyoda nedávno prohlásil, že jeden elektromobil vypustí do ovzduší tolik emisí jako tři hybridy. Je to ale pravda?
Podle vědců jsou elektromobily pro životní prostředí celkově výhodnější než auta na benzin či hybridy. Jejich hlavní výhodou je nulové lokální znečištění při jízdě, což se v městském prostředí rychle projeví.
Je pravda, že výroba elektromobilů – zejména jejich baterií – přináší větší uhlíkovou stopu. Těžba a zpracování lithia, kobaltu a niklu jsou energeticky náročné a zatěžující pro přírodu.

Uhlíkový dluh a jak ho elektromobily splácejí
Elektromobily začínají svůj život s vyšším „uhlíkovým dluhem“. Zatímco výroba hybridu či benzinového auta vytvoří 6–9 tun CO₂, u elektromobilů je to až 14 tun. Tento rozdíl se ale rychle stírá.
Výzkum ukazuje, že elektromobil vyrovná svou vyšší výrobní zátěž už po 20–28 tisících najetých kilometrech. V USA to odpovídá přibližně dvěma letům běžného provozu.
Na rozdíl od hybridů, jejichž emise během životnosti stále rostou, elektromobily s každým kilometrem svou ekologickou bilanci zlepšují. To platí i při méně čistém energetickém mixu.

Když rozhoduje, odkud pochází elektřina
Velký vliv má způsob výroby elektřiny. V oblastech jako Západní Virginie, kde převažuje uhlí, může hybrid skutečně vycházet lépe než elektromobil. Ale tyto případy jsou čím dál vzácnější.
Ve státech jako Kalifornie nebo Texas, kde dominují obnovitelné zdroje, elektromobily jednoznačně vítězí. Například Tesla Model Y zde vypouští téměř o polovinu méně emisí než hybridní Prius.
Dle analýz amerického ministerstva energetiky je elektromobil výhodnější ve více než 95 % amerických okresů. A tento trend sílí s růstem zelené energie.

Efektivita, kterou hybridy nedohoní
Elektromobily jsou výrazně účinnější než spalovací auta. Zatímco benzínové motory využijí jen 20–40 % energie, elektromotory zvládnou přenést na kola až 90 % energie z baterie.
Navíc výroba paliv pro běžná auta – těžba ropy, rafinace a přeprava – představuje další nezanedbatelné emise. Ty se do výpočtů často vůbec nezahrnují, přestože ovlivňují konečný dopad.
Ačkoliv hybridy využívají rekuperaci a menší baterie, nedokážou překonat vysokou účinnost čistě elektrického pohonu. To platí i v městském provozu.

Hybridy i elektromobily mají své místo
Hybridy a plug-in hybridy stále hrají důležitou roli – zejména tam, kde plně elektrická auta zatím nedávají smysl. Jsou přechodným mostem ke skutečně bezemisní budoucnosti.
Ale ve většině scénářů elektromobily hybridy překonávají. Jsou čistší, efektivnější a s rostoucím podílem obnovitelné energie se jejich výhoda bude jen zvětšovat.
Zdroje:
Autor článku

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.
Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.