Nová studie zjistila další přínos elektroaut pro životní prostředí. Víte o něm?

Diana Křížová
Tesla Model Y (2024) | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y (2024) | foto: Luboš Srb

Elektromobily jsou oproti spalovacím autům čistší nejen tím, že nemají výfukové emise, ale i tím, že díky rekuperaci výrazně omezují prach z brzd.

Elektrická auta čistí vzduch nejen výfukem, ale i brzdami

Elektromobily jsou chváleny především proto, že při jízdě nevypouštějí škodlivé výfukové plyny. Ale to není jediná výhoda, kterou nabízejí. Nová studie organizace EIT Urban Mobility a Transport for London ukazuje, že přispívají k čistšímu ovzduší i díky omezené produkci prachových částic z brzd. Elektromobily totiž snižují množství brzdového prachu až o 83 % oproti klasickým autům se spalovacím motorem.

Za tento rozdíl vděčí moderní technologii rekuperačního brzdění. Při zpomalování elektromobil využívá elektromotor, který přeměňuje kinetickou energii zpět na elektřinu a ukládá ji do baterie. Tím se výrazně snižuje opotřebení brzdových destiček a kotoučů, a tedy i množství neviditelného, ale škodlivého prachu. Rekuperační brzdění se uplatňuje u celé řady vozidel, zejména těch, která mají elektrický pohon nebo hybridní systém. Například u elektromobilů (BEV), kde je rekuperace klíčová pro maximalizaci dojezdu, nebo u plug-in hybridů (PHEV), které kombinují baterii a spalovací motor.

Další přínos rekuperačního brzdění je také úspora energie – část energie, která by se jinak při brzdění ztratila jako teplo, se vrací zpět do baterie. Nevýhodou může být to, že tato technologie funguje hlavně při nižších rychlostech nebo při častém zastavování a rozjíždění, typicky v městském provozu. Při prudkém brzdění nebo na dálnici se i elektromobil musí spolehnout na klasické mechanické brzdy.

Elektromobily nabízí různé stupně rekuperace
Elektromobily nabízí různé stupně rekuperace

Jak si vedou elektromobily v dalších oblastech?

Studie se zabývala také dalšími zdroji znečištění, například opotřebením pneumatik a povrchu silnic. Elektromobily jsou v průměru asi o 20 % těžší než běžná auta, což může znamenat vyšší míru opotřebení pneumatik. Tento rozdíl je však často způsoben tím, že výrobci preferují velká SUV – trend, který se týká jak elektromobilů, tak aut se spalovacím motorem.

Nicméně i přes mírně vyšší opotřebení pneumatik produkují elektromobily celkově méně prachových částic než auta na benzín nebo naftu. A to hlavně proto, že brzdový prach je mnohem škodlivější než prach z pneumatik – častěji se dostává do vzduchu, kde ho lidé snadno vdechují. Studie dokonce uvádí, že brzdový prach tvoří přes 40 % prachových částic z dopravy, zatímco u prachu z pneumatik je to jen 1–5 %.

A pokud elektromobil nabíjíme pomocí solárních panelů, ekologická stopa se ještě více snižuje. To je příklad, jak můžeme kombinovat čistou energii s čistší dopravou a aktivně přispívat k ochraně životního prostředí.

Jak funguje rekuperace v elektromobilu?
Jak funguje rekuperace v elektromobilu?

Veřejná doprava a cyklistika jako nejlepší řešení

Elektromobily přinášejí zlepšení, ale ještě účinnějším řešením je omezit používání osobních aut obecně. Přesun na veřejnou dopravu, jízdní kola nebo pěší chůzi má potenciál snížit emise ještě více. Například autobusy sice produkují více emisí na jeden kilometr, ale vezmou mnohem více cestujících, takže jejich celková ekologická bilance je ve skutečnosti příznivější. A pokud jsou autobusy elektrické, výhody se ještě násobí.

Když se ale zamyslíme nad tím, co je skutečně nejčistší formou dopravy, odpověď je jednoduchá: chůze a cyklistika. Tyto způsoby přepravy prakticky nezatěžují životní prostředí a navíc prospívají zdraví. Města by proto měla podporovat infrastrukturu, která chůzi a jízdu na kole usnadňuje a zpříjemňuje.

Zdroj: Study on non-exhaust emissions in road transport


Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře


Nejnovější články