Prošmejdili jsme za vás autobazary s ojetými elektromobily
Vybrali jsme 3 modely, které se podle nás teď vyplatí
Ojeté elektroauto ve slušném stavu seženete i za méně než 400 tisíc
Pořízení elektromobilu už dávno není jen pro ty, kteří neví co s penězi. Díky trhu s ojetými vozy dlouhodobě klesá cena některých výběhových modelů, které mohou velice jednoduše konkurovat svým spalovacím protějškům. Pokud máte doma fotovoltaiku a hledáte něco levného z řad elektromobilů, jste zde na správné adrese. Za provoz ušetříte, stejně tak i za servis, či dálniční známku. A navíc stále platí parkování v Praze zdarma.
Na co si dát ale při výběru ojetého elektromobilu pozor? Určitě neberte automaticky to nejlevnější, co najdete. Zkuste si předem nastudovat co nejvíce o daném autě (recenze na internetu, doporučení jiných majitelů na sociálních sítích), vyhlédnuté auto si proklepněte přes prověření historie vozu (Cebie nebo Carvertical) a samozřejmě si vůz před koupí osobně prohlédněte a vyzkoušejte. My jsme zamířili na server Sauto, kde je aktuálně přes 85 tisíc inzerátů, z čehož je téměř 2 500 elektromobilů. A vybrali jsme následující trojici elektroaut, které můžeme doporučit.
Renault Zoe
Jeden z vůbec prvních moderních elektromobilů, který přišel na svět v podobě konceptu ještě dříve, než Tesla. Za tu dobu francouzská automobilka nasbírala plno zkušeností a dokázala vůz postupně zdokonalovat, aby byl tento malý elektromobil co možná nejvíce uživatelsky přívětivý a vynikal při jízdách po městě.
Slušný dojezd a rychlé nabíjení
Elektrický Renault Zoe se může pochlubit dojezdem od 200 do 400 kilometrů, dle vybrané verze, ale také je potřeba počítat s degradací baterie, která může být i 15 až 20 %. I pokud si ale vyberete starší ročník, který se dá sehnat pod 200 tisíc s vyšším nájezdem kilometrů, nemusíte se bát, že by vám přestala jednoho dne fungovat baterie, či výrazněji dále degradovala. Hranice cca 80 % je většinou hranicí, po které už dojezd a výkon moc ztrácet nebudete.
Nabíjení je velice šikovné díky portu umístěném na přední masce vozu. A elektrický Renault má jedno eso v rukávu, které se ve světě elektroaut příliš často nevidí – dokáže nabíjet rychle nejen přes DC, ale také přes AC. Běžně elektromobily mají maximálně 11 kW palubní nabíječku, ale model Zoe disponuje výkonem až 43 kW, což dělá tento vůz velice praktický i na cestách, kde mohou být rychlonabíječky (50kW a více) obsazené.
Pokud byste chtěli ojetý elektromobil Renault Zoe spíše novější a s nižšími nájezdy, pak si připravte zhruba 400 až 500 tisíc korun. Není to málo, ale na elektrické auto, které můžete třeba doma nabíjet z fotovoltaiky zcela zadarmo a ušetříte také na servisu a dalších věcech, už to může udělat slušný rozdíl oproti levnějším spalovacím autům. Škoda, že se Francouzi rozhodli tento model pohřbít a nástupce Zoe už žádný nebude.
BMW i3
Dalším skvělým elektromobilem, který nestojí v případě ojetiny zbytečně moc a dokáže vás dokonale vozit nejen po městě, ale i třeba někam na výlet za město, je BMW i3. Nejlevnější kousky s vyššími nájezdy a starším datem výroby se dají sehnat pod 400 tisíc, ale zde bychom si dali být vámi dobrý pozor na to, v jakém stavu vůz je a především pak baterie. Každá baterie degraduje a tedy i u BMW můžete očekávat, že po 5 až 10 letech bude mít ojetina dojezd kratší klidně o 15 %. Za 600 tisíc pak lze sehnat novější kousky s relativně nízkým nájezdem a novou baterií.
Malý a futuristický
Velkou výhodou modelu i3 je opět to, že jde o malý, městský elektromobil se slušným dojezdem kolem 200 kilometrů, ale v případě městského provozu klidně 250 a více kilometrů. Nejen vzhled zvenčí, ale také interiér je stále poměrně futuristický a působí velice dobře. Pokud na zadních sedadlech budete vozit malé děti v autosedačce, pak může být výhodu také praktické opačné otevírání zadních dveří, takže se k sedačkám dostanete snáze. Kufr je poměrně malý, ale na nákupní tašku to bohatě postačí.
Tesla Model 3
Pokud za 600 tisíc seženete v lepším stavu a s nižším nájezdem ojeté BMW i3, pak byste měli vzít v potaz také ojetou Teslu Model 3. Velice populární model z americké stáje patří k tomu nejlepšímu, co se dá v říši elektromobilů sehnat a i když zvolíte starší ročník, který vás vyjde již na 700 tisíc, stále tím získáte elektrické auto s dlouhým dojezdem, skvělou spotřebou a hlavně mnoha technologickými vychytávkami.
Raději novější generace
Za nás však doporučujeme nešetřit a raději v případě Tesly koukat po ročníku 2021 a novějším, tedy po faceliftu interiéru, kdy došlo k vychytání mnoha porodních bolestí. Nejlevnější ojetý Model 3 s pohonem zadních kol a kratším dojezdem vychází na 800 tisíc korun, což je podle nás skvělá nabídka. Elektromobil má dojezd reálně přes 350 km, díky LFP bateriím jej můžete nabíjet až na 100 % bez obavy z rychlejšího opotřebování akumulátoru, navíc stále budete dostávat nové OTA aktualizace.
Pokud najdete v autobazarech dražší Model 3, je to už na pováženou, protože za cenu lehce nad milionem můžete mít nový Model 3 (2024), který má i v základní konfiguraci dojezd kolem 400 kilometrů díky zlepšené aerodynamice a Long Range verze dá s přehledem přes 500 kilometrů. Upgradovaný „Highland“ má zdokonalený podvozek, mnohem tišší interiér díky dvojitým sklům a lepší izolaci podvozku, či desítky příjemných vylepšení, které se hodí.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.