10 důvodů, proč si lidé nechtějí koupit elektromobil (a proč se pletou)

Roman Macháč
  • Některé důvody, proč si nekoupit elektromobil, jsou již popřené mýty
  • Technologie jde stále kupředu a s tím ruku v ruce styl používání auta na baterky
  • Na misce vah převažuje elektrické auto vůči vozu se spalovacím motorem
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Strach z nízkého dojezdu

Jeden z největších strašáků před nákupem elektromobilu vůbec. Nikdo nechce chytat úzkost z toho, když má vyjet na cestu a baterie zrovna není plně nabitá. Proto se výrobci snaží poslední dobou co nejvíce maximalizovat výsledný dojezd za pomoci technologií, aerodynamiky nebo velikostí samotné baterie. Nicméně už nyní je na trhu výběr hned z několika vozů, které nabízejí více než velkorysý dojezd na každodenní činnosti. Do města vám ve většině případů bude stačit prcek typu Volkswagen e-Up! a pro delší cesty například Hyundai Kona Electric. Pro ty nejnáročnější je pak k dispozici Tesla se svou 100kWh baterií a dojezdem přes 500 kilometrů. Taková porce už stačí na drtivou většinu jízd.

Degradace baterií

Bohužel elektromobily ještě nejsou na trhu tak dlouho, abychom dokázali přesně posoudit, jak to bude v budoucnu s degradací baterií. Navíc do výpočtů vstupuje celá řada proměnných, která jsou nutná vzít v potaz a přitom nejvíce záleží na stylu používání auta na baterky zákazníkem. Například Tesla uvádí, že jejich baterie po nájezdu 241 000 kilometrů ztratila na kapacitě pouhých 8 %. Pokud tato čísla vezmeme do extrému, zjistíme, že při stejném trendu si vůz při nájezdu 804 000 kilometrů uchová 80 % své původní kapacity. A nyní ruku na srdce, kdo z nás ujel v jediném autě takovou porci kilometrů? Až na výjimky to bude velmi malý počet. Vidět auto s takovým nájezdem je většinou bazarová rarita.

Recyklace baterií a jejich znovuvyužití

Vyřazené baterie z elektromobilů rozhodně nejdou na šrotiště, jakmile přijde konec jejich života. Příkladem může být zas a znova Tesla, která dokáže bateriový systém recyklovat a znovu využít ve prospěch dalších projektů. Kritické materiály typu lithium a kobalt se automaticky z baterií recyklují, to samé platí pro kovy jako měď, hliník nebo ocel. Všechny pak putují zpátky do produkce, kde se dají využít různými způsoby.

Baterie v elektromobilu
Baterie v elektromobilu

Vysoké riziko požáru

Samozřejmě, může se stát, že elektromobil zachvátí plameny. Díky několika případům, které byly následně velmi propagované napříč médii panuje ve veřejnosti názor, že každý elektromobil je potencionální riziko a tudíž i nositel nebezpečí. Nicméně pokud se na celou věc podíváme s vyšším nadhledem, zjistíme, že tomu tak úplně není. Každým dnem hoří nespočet aut na fosilní palivo, ale díky nulové propagaci se jich pouze hrstka dostane do hlavních zpráv dne. Baterie využívané v elektromobilech jsou ty samé lithium-ion baterie, které máte v notebooku, telefonu a dalších zařízeních. Bojíte se i u nich, že začnou hořet?

Bezpečnost aut na baterky

Mnozí zákazníci se obávají, že elektromobily nejsou bezpečným způsobem dopravy. Tohle tvrzení snad už nemůže být více daleko od pravdy. Pokud pomineme několik propagovaných vysokorychlostních nehod končících v plamenech, tak nás nenapadá moc důvodů, proč by tento druh auta neměl být bezpečný. Ba naopak, díky velice nízkému těžišti elektromobilů jsou vlastnosti při nehodě mnohem lepší a díky tomu i bezpečnější. Zkuste si třeba převalit na bok Teslu Model X, je to téměř nemožné. Obecně elektromobily v rámci crash testů dostávají nejvyšší hodnocení. Jejich králem budiž vozy Tesla, které dlouhodobě získávají historicky nejvyšší počet hvězd za bezpečnost.

Elektromobil je příliš pomalý

Při vstupu na trh byly elektromobily nazývány různě – třeba golfovými vozíky. A není divu, dřív bylo auto na baterky zaměřeno zcela zásadně na efektivitu jízdy místo výkonu. S postupem času však začínají být nové modely více svižné a výkonné, dokonce se elektromotory dávají i do sportovních aut a SUV. Díky silnému točivému momentu a výkonnému motoru dokážou některé značky vyprodukovat až nekřesťanské časy při zrychlení z nuly na sto. Doba se mění a golfový vozík dokáže na přímé trati zdolat benzínový supersport bez problému.


Autor článku

Roman Macháč - Redaktor

Roman se technologiím věnuje už přes 14 let. Píše o mobilech, umělé inteligenci i elektromobilech. Má za sebou tisíce článků, videí a statisíce sledujících na sociálních sítích.


Komentáře


Nejnovější články