Kolik ve skutečnosti stojí údržba elektromobilu a je opravdu levnější než u vozu se spalovacím motorem? Odpověď na tuto otázku se pokusila zjistit analytická společnost We Predict z USA.
Díky tomu, že jsou elektromobily méně složité stroje, jejich údržba není tak náročná jako u konvenčních aut. Společnost We Predict se však zabývala především cenou údržby elektromobilů. Podle dat z 19 milionů aut s modelovými roky 2016 až 2021 vyšlo najevo, že po prvních třech měsících provozu vozidla stojí údržba elektrického vozu přibližně 2,3× více než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem. To pro majitele elektromobilů opravdu nezní dobře. Společnost však zjistila, že čím déle je elektromobil provozován, tím jsou náklady na jeho údržbu nižší. Po jednom roce je tak elektromobil pouze 1,6× dražší.
Základním problémem je většinou neschopnost servisů rychle najít problém a vyřešit ho, protože technologie elektrického pohonu u aut je stále novinkou. Čím déle tak trvá problém vyřešit, tím je vyšší cena za provedenou práci. We Predict říká, že v průměru trvalo diagnostikování problému dvakrát déle, než u spalovacích aut, a zároveň mechanici stráví o polovinu více času samotnou opravou.
Čtěte také: Nezávislý servis dokázal opravit levnou banalitu, za kterou si Tesla účtovala stovky tisíc
Pokud bychom se zaměřili na konkrétní modely, přišla společnost na to, že nejlevnější elektromobil na údržbu po třech měsících je Mustang Mach-E, který v průměru vyšel na 93 dolarů. Druhou příčku obsadilo Audi e-tron, který majitele vyjde na 366 dolarů. Porsche Taycan stálo v průměru 667 dolarů a Jaguar I-Pace 834 dolarů. O jiných elektromobilech se však firma nezmínila, a proto není jisté, jestli byly také do výzkumu započítány.
We Predict plánuje zveřejnit podobný výzkum po třech letech provozu auta. I z aktuální zprávy však můžeme odvodit, že majitelé elektromobilů se ve skutečnosti nemají čeho bát a z dlouhodobého hlediska bude údržba jejich vozů srovnatelná nebo levnější než u spalovacích aut. Zároveň je většina nákladů na opravy v prvním roce uhrazena ze záruky vozu, a proto nemusí majitele příliš trápit.
Kolik ve skutečnosti stojí údržba elektromobilu a je opravdu levnější než u vozu se spalovacím motorem? Odpověď na tuto otázku se pokusila zjistit analytická společnost We Predict z USA.
Díky tomu, že jsou elektromobily méně složité stroje, jejich údržba není tak náročná jako u konvenčních aut. Společnost We Predict se však zabývala především cenou údržby elektromobilů. Podle dat z 19 milionů aut s modelovými roky 2016 až 2021 vyšlo najevo, že po prvních třech měsících provozu vozidla stojí údržba elektrického vozu přibližně 2,3× více než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem. To pro majitele elektromobilů opravdu nezní dobře. Společnost však zjistila, že čím déle je elektromobil provozován, tím jsou náklady na jeho údržbu nižší. Po jednom roce je tak elektromobil pouze 1,6× dražší.
Základním problémem je většinou neschopnost servisů rychle najít problém a vyřešit ho, protože technologie elektrického pohonu u aut je stále novinkou. Čím déle tak trvá problém vyřešit, tím je vyšší cena za provedenou práci. We Predict říká, že v průměru trvalo diagnostikování problému dvakrát déle, než u spalovacích aut, a zároveň mechanici stráví o polovinu více času samotnou opravou.
Čtěte také: Nezávislý servis dokázal opravit levnou banalitu, za kterou si Tesla účtovala stovky tisíc
Pokud bychom se zaměřili na konkrétní modely, přišla společnost na to, že nejlevnější elektromobil na údržbu po třech měsících je Mustang Mach-E, který v průměru vyšel na 93 dolarů. Druhou příčku obsadilo Audi e-tron, který majitele vyjde na 366 dolarů. Porsche Taycan stálo v průměru 667 dolarů a Jaguar I-Pace 834 dolarů. O jiných elektromobilech se však firma nezmínila, a proto není jisté, jestli byly také do výzkumu započítány.
We Predict plánuje zveřejnit podobný výzkum po třech letech provozu auta. I z aktuální zprávy však můžeme odvodit, že majitelé elektromobilů se ve skutečnosti nemají čeho bát a z dlouhodobého hlediska bude údržba jejich vozů srovnatelná nebo levnější než u spalovacích aut. Zároveň je většina nákladů na opravy v prvním roce uhrazena ze záruky vozu, a proto nemusí majitele příliš trápit.