Zákaz spalovacích aut se nesmí odkládat, říká 50 firem v čele s Volvem

Elektrické MPV Volvo EM90

Volvo a další významné firmy z oboru nechtějí odkládat zákaz spalovacích aut v EU

Ambiciózní plán Evropské unie zakázat od roku 2035 prodej nových automobilů se spalovacími motory čelí silnému odporu některých členských zemí a výrobců automobilů. Přestože jsou více vidět kritici toho kurzu, má i své neméně silné zastánce. Koalice 50 firem v čele s Volvem tlačí na EU, aby byl plán dodržen.

Proč je potřeba zákaz spalovacích aut dodržet včas?

Pro zapojené firmy je dodržení cílového roku zásadní pro poskytnutí jistoty, kterou odvětví potřebuje pro astronomické investice, které si z jejich strany dosažení klimatických cílů EU vyžádá. Vedle automobilek, jako je Volvo nebo Rivian, které zcela vsadily na kartu elektromobility, a jejich postoj je tak logický, bychom zde našli i velké hráče v dalších odvětví, včetně společností IKEA, Uber nebo Iberdola.

Jim Rowan, generální ředitel společnosti Volvo, zdůraznil význam elektrifikace pro snižování uhlíkové stopy tohoto odvětví a označil cíl pro rok 2035 za „zásadní pro sladění všech zúčastněných stran na této cestě a zajištění evropské konkurenceschopnosti“. A to přesto, že samo Volvo nedávno omezilo své vlastní ambice v oblasti elektromobility, když upustilo od cíle prodávat do roku 2030 pouze elektromobily.

Tato výzva k soudržnosti přichází v době, kdy jsou emisní cíle EU pro automobily podrobeny zvýšené kontrole. Zastánci zákazu spalovacích motorů však tvrdí, že si Evropská unie nemůže dovolit od svých klimatických závazků ustoupit. Argumentují tím, že doprava je jediným odvětvím v Evropě, kde emise v posledních 30 letech vzrostly, a tento trend je nutné zvrátit.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Halfpoint / Shutterstock.com


Čtěte také: Zákaz prodeje spalovacích aut: Česko chce termín posunout, povede se to?


Evropským automobilkám se nedaří

Také v opačném táboře jsou však těžké váhy. Z členských států se proti zákazu silně vymezuje například Itálie pod vedením premiérky Giorgie Meloniové, která ho označila za „sebedestruktivní přístup“ a prosazovala výjimku pro biopaliva. Pro řadu největších evropských automobilek, které se potýkají s celkovým ochlazením zájmu spotřebitelů o elektromobily, je přechod k elektromobilitě náročný a ocenily by přehodnocení aktuálních ambiciózních plánů.

Koncern Volkswagen údajně zvažuje kvůli nižší poptávce uzavření některých továren. Stejně jako Stellantis pak nedávno vydal varování, že jeho zisky bude letos nižší, než se očekávalo, což signalizuje potencionální finanční obavy z přechodu. Průmyslová lobby ACEA varovala před potenciálními mnohamiliardovými pokutami za nedodržení uhlíkových cílů pro rok 2025, které by mohly na evropský automobilový dopadnout.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zákaz spalovacích aut se nesmí odkládat, říká 50 firem v čele s Volvem

Elektrické MPV Volvo EM90

Volvo a další významné firmy z oboru nechtějí odkládat zákaz spalovacích aut v EU

Ambiciózní plán Evropské unie zakázat od roku 2035 prodej nových automobilů se spalovacími motory čelí silnému odporu některých členských zemí a výrobců automobilů. Přestože jsou více vidět kritici toho kurzu, má i své neméně silné zastánce. Koalice 50 firem v čele s Volvem tlačí na EU, aby byl plán dodržen.

Proč je potřeba zákaz spalovacích aut dodržet včas?

Pro zapojené firmy je dodržení cílového roku zásadní pro poskytnutí jistoty, kterou odvětví potřebuje pro astronomické investice, které si z jejich strany dosažení klimatických cílů EU vyžádá. Vedle automobilek, jako je Volvo nebo Rivian, které zcela vsadily na kartu elektromobility, a jejich postoj je tak logický, bychom zde našli i velké hráče v dalších odvětví, včetně společností IKEA, Uber nebo Iberdola.

Jim Rowan, generální ředitel společnosti Volvo, zdůraznil význam elektrifikace pro snižování uhlíkové stopy tohoto odvětví a označil cíl pro rok 2035 za „zásadní pro sladění všech zúčastněných stran na této cestě a zajištění evropské konkurenceschopnosti“. A to přesto, že samo Volvo nedávno omezilo své vlastní ambice v oblasti elektromobility, když upustilo od cíle prodávat do roku 2030 pouze elektromobily.

Tato výzva k soudržnosti přichází v době, kdy jsou emisní cíle EU pro automobily podrobeny zvýšené kontrole. Zastánci zákazu spalovacích motorů však tvrdí, že si Evropská unie nemůže dovolit od svých klimatických závazků ustoupit. Argumentují tím, že doprava je jediným odvětvím v Evropě, kde emise v posledních 30 letech vzrostly, a tento trend je nutné zvrátit.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Halfpoint / Shutterstock.com


Čtěte také: Zákaz prodeje spalovacích aut: Česko chce termín posunout, povede se to?


Evropským automobilkám se nedaří

Také v opačném táboře jsou však těžké váhy. Z členských států se proti zákazu silně vymezuje například Itálie pod vedením premiérky Giorgie Meloniové, která ho označila za „sebedestruktivní přístup“ a prosazovala výjimku pro biopaliva. Pro řadu největších evropských automobilek, které se potýkají s celkovým ochlazením zájmu spotřebitelů o elektromobily, je přechod k elektromobilitě náročný a ocenily by přehodnocení aktuálních ambiciózních plánů.

Koncern Volkswagen údajně zvažuje kvůli nižší poptávce uzavření některých továren. Stejně jako Stellantis pak nedávno vydal varování, že jeho zisky bude letos nižší, než se očekávalo, což signalizuje potencionální finanční obavy z přechodu. Průmyslová lobby ACEA varovala před potenciálními mnohamiliardovými pokutami za nedodržení uhlíkových cílů pro rok 2025, které by mohly na evropský automobilový dopadnout.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."