Zákaz spalovacích aut vás nebude trápit. Německo vymyslelo ještě něco lepšího

Téma zákazu prodeje aut se spalovacími motory a otázky, zda bude po roce 2035 vůbec možné pro tato vozidla sehnat palivo, otevírá několik klíčových bodů, které mají hluboké důsledky pro automobilový průmysl, spotřebitele i environmentální politiku. Tento článek reflektuje hlavně debatu v Německu, která ale bude mít přesah i do dalších zemí, včetně Česka.
Bude dostupnost paliv po roce 2045 problém pro majitele starších vozidel?
Jedním z hlavních problémů je, že i když zákaz prodeje aut se spalovacími motory začne platit až v roce 2035, otázka dostupnosti fosilních paliv může vyvstat dříve. Svaz německého automobilového průmyslu (VDA) navrhuje, aby se čerpací stanice přizpůsobily tomuto přechodu a od roku 2045 přestaly prodávat běžná fosilní paliva. To zní jako logický krok v rámci dlouhodobé strategie k dosažení klimatické neutrality, ale zároveň to představuje velkou výzvu pro miliony lidí, kteří budou i po roce 2035 vlastnit starší auta se spalovacími motory.
Z pohledu spotřebitele to znamená, že i když si v roce 2035 koupí nové auto se spalovacím motorem, po 10 letech se mohou ocitnout v situaci, kdy nebudou mít možnost natankovat. Je pravda, že Evropská unie plánuje postupný nárůst cen paliv prostřednictvím emisních povolenek, což by mělo motivovat k přechodu na alternativní druhy dopravy, ale nejistota kolem dostupnosti paliv je dalším významným tlakem na řidiče.

Čtěte také: Je tohle budoucnost? Po norských silnicích už jezdí více elektrických než benzinových aut
Jsou syntetická paliva a biopaliva reálná alternativa nebo slepá ulička?
Debata o syntetických palivech a biopalivech je klíčovým bodem v této otázce. VDA správně poukazuje na to, že tato paliva mohou hrát významnou roli v přechodu na klimaticky neutrální dopravu. Ovšem kritici upozorňují na to, že výroba těchto paliv je zatím příliš drahá a energeticky náročná. Pokud se tyto technologie nepodaří významně rozvinout, je pravděpodobné, že vozidla se spalovacími motory opravdu zaniknou, a to dříve, než by technologicky musela.
Dopady na Českou republiku: Bude se opakovat německý scénář?
Vzhledem k tomu, že se v České republice plánuje podobný přístup k ukončení prodeje fosilních paliv o pět let později než v Německu, bude i pro Česko důležité sledovat vývoj v oblasti obnovitelných paliv a elektromobility. Jak správně upozorňuje článek, jednou z klíčových otázek bude dostupnost elektromobilů. Zatímco dnes jsou drahé, očekává se, že rostoucí konkurence a inovace povedou ke snížení cen. Ale otázka, zda budou elektromobily skutečně dostupné pro širokou veřejnost, zůstává otevřená.
Nevyhnutelný přechod s riziky
Přechod na elektromobilitu je nevyhnutelný, ale je potřeba k němu přistupovat citlivě, aby nebyli spotřebitelé nuceni k radikálním změnám, které si nemohou finančně dovolit. Návrhy VDA se sice mohou zdát vypočítavé, jak zmiňuje Der Spiegel, ale je pravda, že bez jasného cíle a postupných kroků nebude možné dosáhnout klimatických cílů v oblasti dopravy. Tento přechod bude potřebovat silnou podporu státu, a to jak v Německu, tak v dalších zemích EU, aby se eliminovaly rizika pro automobilový průmysl i spotřebitele.
Autor článku

Potravinářská chemie mě naučila, jak důležité je správné složení. Teď se stejným nadšením rozkládám problémy udržitelné energie. Fascinují mě technologie, které mění svět dopravy – od elektromobilů po vodíkové palivové články. Mám ráda inovace, které dnes vypadají jako sci-fi, ale brzy budou součástí našich každodenních životů.
Potravinářská chemie mě naučila, jak důležité je správné složení. Teď se stejným nadšením rozkládám problémy udržitelné energie. Fascinují mě technologie, které mění svět dopravy – od elektromobilů po vodíkové palivové články. Mám ráda inovace, které dnes vypadají jako sci-fi, ale brzy budou součástí našich každodenních životů.