Xpeng G9 se oficiálně představil. I Evropané se mohou těšit na jeho ultrarychlé nabíjení

Matouš Vrchota
  • Xpeng G9 se oficiálně představuje v domácí Číně
  • Počítá se i s jeho expanzí na zahraniční trhy
  • Největší předností vozu je jeho ultra rychlé nabíjení
XPENG G9, nové SUV z Číny
XPENG G9, nové SUV z Číny

Čínská automobilka Xpeng toho o svém chystaném SUV modelu G9 dopředu moc nezveřejnila. Přitom se o jeho příchodu hovoří již téměř rok. Tomuto čekání je ale nyní konec. Společnost zahájila na domácím trhu prodej tohoto technikou našlapaného modelu. A že je rozhodně o co stát. Klíčovou funkcí je ultra rychlé nabíjení nebo pokročilé řidičské asistenty, které nejspíš strčí do kapsy i FSD systém od Tesly.

Xpeng G9 se podívá i mimo Čínu

Model G9 je v pořadí čtvrtým modelem značky. Když jeho příchod před rokem výrobce oznamoval, sliboval dobití dojezdu 200 kilometrů během pouhých 5 minut. Vůz je navíc nachystaný i na mezinárodní trh. Plně vyhovuje metodikám C-NCAP a E-NCAP a obdržel pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti pro evropské silnice.

Pokročilé asistenty jsou sdružené do systému NGP (Navigation guided pilot) a rozhodně si neklade nízké cíle. V podstatě se jedná o přímého konkurenta Full Self-Drivingu od Tesly. To dokáže napovědět, že se nejedná o obyčejné asistenty pro klidnější jízdu, ale o technikou nabušené vozidlo.

XPENG G9, nové SUV z Číny
XPENG G9, nové SUV z Číny

Čtěte také: Bude nabíjení stejně rychlé jako tankování? Xpeng nabije 210 kilometrů dojezdu za 5 minut


Mix evropských vozidel

V redakci zahraničního serveru Electrek nazvali exteriér vozu jako „delikátní bezemisní bonbónek“. A v mnohém lze souhlasit. Vzhled vozu je krásně čistý, bez ostrých hran a evropský automobilový fanatik ve voze najde určitě spoustu prvků podobných z nám více známých značek. Linie zadních svítilen může připomínat Porsche. Z profilu byste možná zahlédli větší SUV od Mercedesu a zepředu? Podobné umístění světlometů používal i Citroën.

Ale nehledejme ve voze jen plagiát evropských “kolegů”. Designové pojetí vozu sluší. A koneckonců, dnešní designový styl tak nějak diktuje, co se na nové elektromobily hodí a čím se na první pohled odlišují od konvenčních spalovacích vozidel. Protáhlé horizontální LED linky spojující lampy světlometů jsou ve dvacátých letech našeho století něčím, čím tak typickým, že si na tento prvek zvykáme čím dál více.

Interiér Xpeng G9
Interiér Xpeng G9

Luxusní interiér, který vám budou závidět

Interiér vozu je doslova nacpaný moderními technologiemi. Začít můžeme u obrovského displeje rozpínajícího se od středu desky ke spolujezdci. Pro svůj běh a vysoké rozlišovací schopnosti používá systém známý herní systém Unity3D. Mimo multimediální funkce jej využívá především pro 3D vykreslování mapy pro navigaci a používají jej i systémy asistentů.

O krok blíže budoucnosti se budete cítil díky všudypřítomné umělé inteligenci, která je vždy připravená vám pomoci z každého sedadla ve voze. Bez nutnosti připojení k internetu dokáže ovládat přes 600 funkcí uvnitř vozidla. O multimediální funkce se postará systém automobilky s názvem Xopera.

Hudební skladby si vychutnáte díky komplexnímu audio setu s osmnácti reproduktory Dynaudio Confidence. Celé to umocní i certifikace Dolby Atmos. A abyste si připadali jako v kině, další zážitky vám zprostředkují i vibrace sedadel, reakce ambientního podsvícení nebo adaptivní klimatizace. Od teď už do kina nebudete chtít jezdit.

Přístrojová deska Xpeng G9
Přístrojová deska Xpeng G9

Xpeng má v hledáčku Teslu. Jejímu Autopilotu se vysmívá

V základním pětimístném uspořádání vám úložný prostor nabídne kapacitu 660 litrů. Po sklopení sedadel lze kapacitu zvětšit až na 1 576 litrů. Pokud budete chtít převést skutečně dlouhé díly nebo náklad, lze sklopit i přední sedadlo.

Nemusíte se bát ani při jízdě mimo civilizaci, vůz vám nabídne klasické 230V zásuvky s výkonem až 2 200 W. Samozřejmostí je i V2L pro připojení externích zařízení. Můžete si tak před vlastním promítání 5D kina udělat třeba popcorn.

Asistenční služby vozu si daly velmi vysoký cíl a zatím se zdá, že se jej daří naplňovat. Xpeng nejenže chce být lepší než Full Sefl-Driving americké Tesly, jejich cílem je tento systém zcela zastínit. Dokud ale nebude FSD v plné verzi a dostupný i v Číně, budou se systémy vzájemně posuzovat velmi těžko. Systém XNGP, jak jej společnost nazývá se navíc postupně nasazuje i do již existujících vozidel.

XPeng G9
XPeng G9

Nabijete 200 km za 5 minut. Zatím jen v Číně…

Největší předností vozu je ale jeho schopnost ultra rychlého nabíjení. V současnosti lze vůz skutečně deklarovat za nejrychleji nabíjející se elektromobil. Nebylo by to možné bez použití 800V architektury a speciálních SiC čipů z karbidu křemíku, které zajišťují vysoký průtok energie. Zatím se jedná o předpoklady a interní testy společnosti, reálná data zatím k dispozici nejsou.

Xpeng ale slibuje, že s pomocí vlastních nabíječek S4 o výkonu 480 kW je schopný model G9 nabít z 10 do 80 % během 15 minut. Zde výrobce prezentuje právě i schopnosti doplnit dojezd 200 km během 5 minut. Vůz se bude nabízet v pěti stupních výbavy a jedné speciální verzi k zahájení prodeje.

XPeng G9 ultra rychlé nabíjení
XPeng G9 ultra rychlé nabíjení

V základní verzi 570 kilometrů, prodloužený dojezd nabídne až 700 kilometrů

Základní verze nabídne pohon zadních kol s jedním motorem a dojezdem 570 km. Stejné motorové uspořádání s prodlouženým dojezdem navýší počet kilometrů k hranici 700 km. Nejvýkonnější varianta nabídne dvoumotorové uspořádání s pohonem všech kol a dojezdem slušných 650 km. Stejné parametry bude mít i speciální edice.

První kusy dorazí ke svým domácím zájemcům již v průběhu října. Xpeng G9 je první model značky, který se vyrábí i s úmyslem prodeje na zahraničních trzích. Značka již rozšiřuje své působnosti i do prvních států Evropy, počínaje Nizozemskem, Švédskem a Dánskem. V Norsku již dokonce začali nabízet své modely G3i SUV a sedan P7.

Interiér XPeng G9
Interiér XPeng G9

Norsko jako vstupní brána do Evropy

Prvními evropskými zákazníky by tak měli být opět Norové. Nejdříve chce ale společnost adekvátně navýšit kapacitu výroby, než k expanzi mimo domácí trh dojde.

To však s velkou pravděpodobností nastane nejdříve příští rok. Mezitím chce výrobce zjišťovat zájem skrze své Experience Centra, které postupně ve zmíněných státech buduje.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články