Xpeng P7 – cena, dojezd a specifikace čínské alternativy Tesly Model S

Roman Macháč
  • Luxusní čínský elektromobil Xpeng P7 je čínskou alternativou revoluční Tesly
  • Dostupný je ve třech provedeních, liší se výkonem i dojezdem
  • Startup Xpeng má ambice prodávat na celém světě a stát se lídrem
Xpeng P7
Xpeng P7

Čínská automobilka Xpeng s námi není tak dlouho. Vždyť je to teprve pár let od založení startupu, který v současnosti čítá více než tři tisíce zaměstnanců a získal si důležitou podporu technologických partnerů. Na trh přichází s vlajkovou lodí Xpeng P7, která má ztělesňovat to naprosto nejlepší, co se dá z mladé automobilky vymáčknout.

Xpeng P7 je vlajková loď automobilky

Luxusní sedan Xpeng P7 se může pyšnit parametry, na které kdejaký zavedený výrobce může maximálně pomyslet. Čínský startup si dal za cíl vytvořit vůz, který bude zkrátka a dobře elitou ve svém oboru a jde to znát všude, kam se jen podíváte. Nutno podotknout, že spousta níže zmíněných věcí v rekapitulačním článku jsou dosti inspirovány kalifornských gigantem Tesla. Automobilka určuje do velké míry směr Xpengu a předává jim ideu toho, jak má dokonalý elektromobil vlastně vypadat. Výsledkem je silně inspirovaný výrobek, který se v mnoha ohledech podobá vozu Tesla Model S.

Modulární platforma pro všechny vozy

Elektromobil Xpeng P7 je postaven na jednotné platformě SEPA, kterou nalezneme i u dalších modelů značky. Pokročilá architektura má v sobě zabudovanou komplexní neurální síť, která je poháněna výkonným dvoučipovým výpočetním systémem. Od poslední verze celý systém výrazně pokročil a dokáže tak ve všech aspektech zastínit svého předchůdce. Třešničkou na dortu je pak možnost vzdálených aktualizací, které můžeme znát například ze zmíněné Tesly nebo jakéhokoliv chytrého telefonu. Vylepšení vozu tedy probíhá automaticky a bez nutnosti navštívení servisu.

Chytrá platforma SEPA od Xpeng
Chytrá platforma SEPA od Xpeng

Elektrická vlajková loď automobilky nabídne poměrně velkorysý prostor díky svým rozměrům. Xpeng P7 ve všech třech verzích přichází s jednotnou velikostí, což znamená délku 4800 mm, šířku 1896 mm a výšku 1450 mm. S takovým arzenálem se bezpochyby budete cítit na silnicích jako v plujícím člunu na klidných vodách. Rozvor pak činí 2998 mm. Díky takové velikosti vozu se vejde dovnitř bez problému až pět lidí. Překvapením pak je poměrně nízká hmotnost vozu, která se liší dle prvků výbavy. Začíná na 1865 kg a končí u čísla 2060 kg. Jediný problém by mohl nastat v rámci kufru, který nabídne pouze 440 litrů objemu.

XPILOT 3.0 je pokročilý autopilot

Než přejdeme k technickým specifikacím, pojďme si říct pár věcí o autopilotu, který by jako z oka vypadl tomu od Tesly. Výrobce společně s modelem P7 vydal novější a chytřejší verzi, která nese název XPILOT 3.0. Ten dokáže dělat řadu věcí, o kterých si taktéž mohou nechat některé automobilky jen zdát a podle zahraničních videí to vypadá, že opravdu v čínském provozu fungují. Co všechno tedy nabídne?

  • Adaptivní tempomat
  • Adaptivní řízení v zatáčkách pro větší komfort
  • Držení ve středu jízdního pruhu
  • Asistovaná změna jízdního pruhu
  • Parkovací asistent s pamětí a možností učit se

Dále vůz nabídne celkem 31 senzorů pro správné fungování autonomního řízení. Do seznamu patří ultrasonické senzory, radary a kamery. Všechny tyto systémy dohromady dávají autu informace o tom, kde se zrovna nachází a co se děje kolem něj. V základní výbavě pak nesmí chybět varování před kolizí ze všech stran.

Senzory autopilota elektromobilu Xpeng P7
Senzory autopilota elektromobilu Xpeng P7

Xpeng P7 RWD Long Range

Jako úplný základ nabídky najdeme verzi Long Range, jehož cena začíná na 229 900 RMB (v přepočtu 762 tisíc Kč) a v rámci prémiové výbavy na 259 900 RMB, což je v přepočtu dnešním kurzem 862 tisíc Kč. Za tak agresivní cenu nabídne Xpeng P7 elektromotor o výkonu 196 kW s točivým momentem 390 Nm, což ocení každý, kdo chce mít pod kapotou pár koní navíc pro případ potřeby.

Maximální rychlost se zastavila na hranici 170 km/h, což znamená, že takový elektromobil si nejspíš nevezmete na závody. Každopádně o tom vlastně toto auto vůbec není. O dostatečný dojezd se pak stará baterie o kapacitě 70,8 kWh, díky které urazíte na jedno nabití 586 kilometrů (NEDC). Zajímavé jsou pak hodnoty rychlosti nabíjení, na kterých bychom se rádi na chvíli pozastavili.

Výrobce Xpeng uvádí, že za pomoci rychlonabíjení (DC) se dostanete z 30 % na 80 % za zhruba 28 minut. Pokud chcete nabíjet skrze klasické pomalé nabíjení (AC), počkáte si podstatně déle. Ve svých tabulkách automobilka uvádí, že znova z 30 % do 80 % bude nabíjení trvat zhruba 340 minut.

Xpeng P7 RWD Super-Long Range

Tady už to začíná být o něco zajímavější, dostáváme se totiž do středu celé nabídky čínského startupu. Verze Super-Long Range, jak už z názvu napovídá, nabídne šílený dojezd. Cena začíná na 254 900 RMB (v přepočtu 845 tisíc Kč) a pokud si vyberete prémiovou výbavu, číslo poskočí na hodnotu 276 900 RMB, což je dnešním kurzem 918 tisíc Kč. Výkon i maximální rychlost zůstávají po vzoru základní verze naprosto shodné. Velkou proměnnou je pak zmíněný dojezd na jedno nabití.

Díky baterii o kapacitě 80,9 kWh dokáže vůz urazit vzdálenost až 706 kilometrů (NEDC) v případě standardní výbavy, u prémiové se pak výpočet zastavil na čísle 670 kilometrů skrze metriku NEDC. A jak se dá očekávat, s větší baterkou roste i čas nabití.

Pokud se opět ponoříme do statistik Xpengu, zjistíme, že v rámci rychlonabíjení (DC) dokáže auto dobít z 30 % na 80 % za zhruba 31 minut. Pomalejší nabíjení (AC) zaručí dobít stejná procenta za 390 minut. V takovém případě radíme, abyste si k vozu přikoupili i stan na přespání.

Xpeng P7 je vlajková loď automobilky
Xpeng P7 je vlajková loď automobilky

Xpeng P7 4WD High Performance

Naprostý klenot nabídky a zároveň jediná čtyřkolka, kterou sedan nabídne. Za takovou úroveň luxusu si však nechá automobilka řádně zaplatit, a to ne zrovna malé peníze. Cena verze High Performance začíná na 339 900 RMB (v přepočtu 1,12 milionu Kč) a končí u prémiové verze na 349 900 RMB, což je v přepočtu na naši měnu 1,16 milionu Kč. Majitel si však za takovou cenovku užije spoustu zábavy, za to ručíme!

Verze pro závodníky má k dispozici hned dva elektromotory, které dávají dohromady výkon 316 kW a točivý moment 655 Nm. Taková čísla vás nejen pořádně zarazí do sedaček, ale zároveň zajistí, že budete nejrychlejší auto na křižovatce. Kapacita baterie pak zůstává stejná jako u verze Super-Long Range, tedy 80,9 kWh. Počítejte však s tím, že s extra výkonem přichází i vyšší spotřeba. Vrcholná verze urazí 562 kilometrů (NEDC), než ji dojde šťáva. Doba nabití je stejná.

Auto plné technických vychytávek

V arzenálu Xpengu P7 pak najdeme pár technických vychytávek, které nejsou zcela běžné pro ostatní soupeře. Tou první je tzv. V2X systém, díky kterému můžete nabíjet elektromobilem v podstatě cokoliv. Od vánočního stromku, dům či jiné auto. Podobnou technologii nabídne jako jeden z mála pak Nissan Leaf.

Za zmínku také stojí propracovaný operační systém Xmart, který vdechl vozu život skrze infotainment. Běžnou součástí je pro čínské zákazníky ovládání hlasem, vlastní obchod s aplikacemi a umělá inteligence, která se neustále učí. Je tedy do budoucna možné, že se s autem nejen svezete, ale prohodíte i pár slov. Schválně, jen se zeptejte, jak se auto na dnešní jízdu vyspalo.

Interiér auta na baterky Xpeng P7
Interiér auta na baterky Xpeng P7

Samozřejmostí je u všech modelů naprosto bezklíčové ovládání. Na výběr je přitom hned ze dvou možností, jak se dostat do vozu. Buď máte k dispozici mobilní telefon s aplikací, ve které můžete jednoduše cokoliv ovládat nebo použijete NFC kartu, která po přiložení na B sloupek okamžitě auto odemkne.

Dostupnost

V současné době se vozy značky Xpeng prodávají téměř výhradně v Číně, respektive to je jejich hlavní trh. Prvních pár kousků se dostalo také do Norska, kde startup začal svůj pilotní program pro expanzi do dalších zemí světa. Není vyloučeno, že se v budoucnu dočkáme čínských elektromobilů i u nás.

Xpeng P7: specifikace

Konstrukcesedan, rozměry: 4800 x 1896 x 1450 mm, hmotnost: 1865 kg
Pohonelektřina, pohon zadních kol/pohon všech kol
Výkonverze Long Range a Super-Long Range: 196 kW/390 Nm, verze High Performance: 316 kW/655 Nm
BaterieLi-Ion, verze Long Range: 70,8 kWh, verze Super-Long Range a High Performance: 80,9 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: max. ? kW, palubní nabíječka: max. ? kW, konektory: CCS, Mennekes
Spotřeba a dojezdkombinovaná spotřeba: ? kWh/100 km, dojezd – verze Long Range: až 586 km (NEDC), verze Super-Long Range až 706 km (NEDC), verze High Performance: až 562 km (NEDC)
Výbava a technologieAutopilot XPILOT 3.0, technologie V2X, ovládání hlasem, bezklíčové ovládání, aplikace do mobilu
Cena a dostupnostod cca 770 tis. Kč, 2020
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Roman Macháč - Redaktor

Technologiím se věnuji už dlouhých 14 let. Mobily, umělá inteligence, elektromobily – nic mi není cizí. Za tu dobu jsem sepsal tisíce článků, natočil tisíce videí a nasbíral statisíce sledujících na sociálních sítích.


Komentáře


Nejnovější články