Volkswagen představil svou kompletní elektrickou vizi, při které se tají dech

  • Německá automobilka Volkswagen představuje strategii New Auto do roku 2030
  • Hlavním úkolem bude naprostá adaptace na elektromobilitu
  • Čeká nás rapidní nárůst prodejů, nová platforma a další
Volkswagen představuje strategii New Auto do roku 2030

Volkswagen představuje strategii New Auto do roku 2030

Skupina Volkswagen zveřejnila na nedávné akci své plány do roku 2030. V příštím desetiletí počítá s přechodem na elektrické pohony a ústupem spalovacích motorů. Tato strategie nese jmého New Auto, které ukazuje na začátek nové éry v automobilovém průmyslu.

Volkswagen představuje strategii New Auto

Už nějakou dobu je z postojů automobilky jasné, že elektromobilitě věří a počítá s jejím ovládnutím trhu. Na nedávné prezentaci však firma ukázala své plány, jak hodlá tohoto přechodu z konvenčních automobilů dosáhnout. Hlavním cílem Volkswagenu bude zvýšit podíl prodejů elektromobilů. Globálně by v roce 2025 měly elektrické vozy tvořit přibližně 20 % prodejů značky a v roce 2030 až 50 %. Kolem roku 2040 by již automobilka měla prodávat jen nepatrné množství spalovacích vozů. Aktuálně v roce 2021 tvoří elektromobily pouze asi 6 % prodejů, což je velká škoda, protože například model Volkswagen ID.4 je velmi povedený.

Osobní auta dlouhodobě nezdraží

S větším podílem prodaných elektromobilů bude nutné udržet současnou marži na prodaném voze. Volkswagen předpokládá, že ta by se u elektromobilů měla srovnat s konvenčními auty již během dvou až tří let. Z tohoto tvrzení plyne, že by do budoucna měla osobní doprava zlevňovat. Zajímavé je, že v minulosti Diess prohlašoval, že je tomu právě naopak a osobní doprava se do pár let stane mnohem dražší.

Volkswagen ID.4 GTX, v současnosti vrcholný elektromobil značky

Volkswagen ID.4 GTX, v současnosti vrcholný elektromobil značky


Čtěte také: Sázka na elektromobilitu se vyplácí, Herbert Diess zůstává šéfem Volkswagenu


Baterie a nabíjení

Aby Volkswagen dokázal svých cílů dosáhnout, dává velký důraz na výrobu baterií. V Evropě plánuje provozovat celkem šest gigatováren, které budou baterie vyrábět. Aktuálně jsou oznámeny lokace dvou z nich a třetí je zvažována. Jedná se o Salzgitter v Německu, Skellefteå ve Švédsku a třetí potenciální továrna se bude nacházet ve Španělsku. Všech šest továren by za rok mělo být schopno vyrobit baterie o celkové kapacitě 240 GWh. Všechny články by měly být stejného druhu, což umožní zlevnění této technologie až o 50 %.

Desetitisíce ultrarychlých nabíječek

Pro stále zvyšující se počet elektrických vozů na silnicích bude také potřebné rozšíření stávající nabíjecí infrastruktury. I na to Volkswagen myslel a říká, že plánuje postavit desetitisíce rychlonabíjecích stojanů o výkonu až 350 kW. Konkrétně v USA a Kanadě půjde o 10 000 stanic pod značkou Electrify America, v Evropě postaví skupina 18 000 stanic a přibližně 17 000 v Číně.

Volkswagen zapracuje na síti nabíjecích stanic

Volkswagen zapracuje na síti nabíjecích stanic


Čtěte také: Automobilka Volkswagen skončí se spalovacími motory dříve, než jsme si mysleli


Velký důraz na software

Druhou nejzásadnější změnou v automobilovém odvětví bude podle společnosti přibývající důraz na software. Peníze ze služeb a softwaru by tak v příštím desetiletí měly tvořit značný podíl celkových příjmů automobilky. To také znamená, že z dlouhodobého hlediska by se měl hardware stávat jednodušším a levnějším. Zároveň mají v plánu lépe propracovat tzv. OTA update.

Odemykání funkcí přes internet

Jeden ze způsobů vydělávání na softwaru by mělo být odemykání různých funkcí auta přes internet. “Zákazník si může odemknout delší dojezd. Třeba jen na několik dní na dovolenou nebo i na stálo, pokud se majitelovy životní podmínky změní,” uvedl příklad Diess.

Plně autonomní řízení

Mezi softwarové projekty patří i schopnost plně autonomního řízení. Po roce 2025 by měl být Volkswagen připraven na autonomní řízení čtvrté úrovně. Na této úrovni již auto nepotřebuje řidiče, avšak ten si stále může vyžádat kontrolu.

Volkswagen uvede novou elektrickou platformu SSP

Volkswagen uvede novou elektrickou platformu SSP


Čtěte také: Elektromobilita není pro automobilový průmysl natolik zásadní, tvrdí šéf Volkswagenu


Jediná univerzální platforma

Na prezentaci byl také v podstatě oznámen konec dvou elektrických platforem MEB a PPE. Je tomu tak i přesto, že na platformě PPE ještě nevznikl ani jeden elektromobil. První vůz na PPE by měl být elektrickou verzí menšího SUV Macan od automobilky Porsche. Od roku 2026 by si roli hlavní a možná i jediné platformy od Volkswagenu měla přebrat platforma SSP.

Od městského autíčka po obří SUV

Právě v roce 2026 totiž bude představen první elektromobil na SSP. Po něm už budou “všechny důležité modely” na SSP. Tato platforma je tak univerzální, že umožňuje výkon 85 až 580 kW. To znamená, že poskytne základ jak pro nejmenší, tak i ty největší vozy. K dispozici bude všem značkám Volkswagen Group a počet prodaných vozů na SSP by se do roku 2030 měl vyrovnat prodejům MEB i PPE dohromady. Celkem by za dobu používání SSP mělo být vyrobeno zhruba 40 milionů vozů.

Zjednodušení vývojového procesu

Přestože nová platforma výrazně zjednoduší výrobu a vývoj elektromobilů skupiny, nemělo by to znamenat ztrátu jedinečnosti jednotlivých vozů. Kvůli jednoduché adaptaci na nové modely by však mělo dojít k výraznému poklesu cen. Především se to poté promítne na snížených nákladech na vývoj nových modelů.

Z celého plánu je jasné, že Volkswagen si předkládá velmi ambiciózní plány. Pozitivní je, že se již naplno začal věnovat elektromobilitě a má jasné cíle, kterých chce dosáhnout. Otázkou zůstává, jestli společnost opravdu tyto cíle naplní a vsadí všechno na jednu kartu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Volkswagen představil svou kompletní elektrickou vizi, při které se tají dech

  • Německá automobilka Volkswagen představuje strategii New Auto do roku 2030
  • Hlavním úkolem bude naprostá adaptace na elektromobilitu
  • Čeká nás rapidní nárůst prodejů, nová platforma a další
Volkswagen představuje strategii New Auto do roku 2030

Volkswagen představuje strategii New Auto do roku 2030

Skupina Volkswagen zveřejnila na nedávné akci své plány do roku 2030. V příštím desetiletí počítá s přechodem na elektrické pohony a ústupem spalovacích motorů. Tato strategie nese jmého New Auto, které ukazuje na začátek nové éry v automobilovém průmyslu.

Volkswagen představuje strategii New Auto

Už nějakou dobu je z postojů automobilky jasné, že elektromobilitě věří a počítá s jejím ovládnutím trhu. Na nedávné prezentaci však firma ukázala své plány, jak hodlá tohoto přechodu z konvenčních automobilů dosáhnout. Hlavním cílem Volkswagenu bude zvýšit podíl prodejů elektromobilů. Globálně by v roce 2025 měly elektrické vozy tvořit přibližně 20 % prodejů značky a v roce 2030 až 50 %. Kolem roku 2040 by již automobilka měla prodávat jen nepatrné množství spalovacích vozů. Aktuálně v roce 2021 tvoří elektromobily pouze asi 6 % prodejů, což je velká škoda, protože například model Volkswagen ID.4 je velmi povedený.

Osobní auta dlouhodobě nezdraží

S větším podílem prodaných elektromobilů bude nutné udržet současnou marži na prodaném voze. Volkswagen předpokládá, že ta by se u elektromobilů měla srovnat s konvenčními auty již během dvou až tří let. Z tohoto tvrzení plyne, že by do budoucna měla osobní doprava zlevňovat. Zajímavé je, že v minulosti Diess prohlašoval, že je tomu právě naopak a osobní doprava se do pár let stane mnohem dražší.

Volkswagen ID.4 GTX, v současnosti vrcholný elektromobil značky

Volkswagen ID.4 GTX, v současnosti vrcholný elektromobil značky


Čtěte také: Sázka na elektromobilitu se vyplácí, Herbert Diess zůstává šéfem Volkswagenu


Baterie a nabíjení

Aby Volkswagen dokázal svých cílů dosáhnout, dává velký důraz na výrobu baterií. V Evropě plánuje provozovat celkem šest gigatováren, které budou baterie vyrábět. Aktuálně jsou oznámeny lokace dvou z nich a třetí je zvažována. Jedná se o Salzgitter v Německu, Skellefteå ve Švédsku a třetí potenciální továrna se bude nacházet ve Španělsku. Všech šest továren by za rok mělo být schopno vyrobit baterie o celkové kapacitě 240 GWh. Všechny články by měly být stejného druhu, což umožní zlevnění této technologie až o 50 %.

Desetitisíce ultrarychlých nabíječek

Pro stále zvyšující se počet elektrických vozů na silnicích bude také potřebné rozšíření stávající nabíjecí infrastruktury. I na to Volkswagen myslel a říká, že plánuje postavit desetitisíce rychlonabíjecích stojanů o výkonu až 350 kW. Konkrétně v USA a Kanadě půjde o 10 000 stanic pod značkou Electrify America, v Evropě postaví skupina 18 000 stanic a přibližně 17 000 v Číně.

Volkswagen zapracuje na síti nabíjecích stanic

Volkswagen zapracuje na síti nabíjecích stanic


Čtěte také: Automobilka Volkswagen skončí se spalovacími motory dříve, než jsme si mysleli


Velký důraz na software

Druhou nejzásadnější změnou v automobilovém odvětví bude podle společnosti přibývající důraz na software. Peníze ze služeb a softwaru by tak v příštím desetiletí měly tvořit značný podíl celkových příjmů automobilky. To také znamená, že z dlouhodobého hlediska by se měl hardware stávat jednodušším a levnějším. Zároveň mají v plánu lépe propracovat tzv. OTA update.

Odemykání funkcí přes internet

Jeden ze způsobů vydělávání na softwaru by mělo být odemykání různých funkcí auta přes internet. “Zákazník si může odemknout delší dojezd. Třeba jen na několik dní na dovolenou nebo i na stálo, pokud se majitelovy životní podmínky změní,” uvedl příklad Diess.

Plně autonomní řízení

Mezi softwarové projekty patří i schopnost plně autonomního řízení. Po roce 2025 by měl být Volkswagen připraven na autonomní řízení čtvrté úrovně. Na této úrovni již auto nepotřebuje řidiče, avšak ten si stále může vyžádat kontrolu.

Volkswagen uvede novou elektrickou platformu SSP

Volkswagen uvede novou elektrickou platformu SSP


Čtěte také: Elektromobilita není pro automobilový průmysl natolik zásadní, tvrdí šéf Volkswagenu


Jediná univerzální platforma

Na prezentaci byl také v podstatě oznámen konec dvou elektrických platforem MEB a PPE. Je tomu tak i přesto, že na platformě PPE ještě nevznikl ani jeden elektromobil. První vůz na PPE by měl být elektrickou verzí menšího SUV Macan od automobilky Porsche. Od roku 2026 by si roli hlavní a možná i jediné platformy od Volkswagenu měla přebrat platforma SSP.

Od městského autíčka po obří SUV

Právě v roce 2026 totiž bude představen první elektromobil na SSP. Po něm už budou “všechny důležité modely” na SSP. Tato platforma je tak univerzální, že umožňuje výkon 85 až 580 kW. To znamená, že poskytne základ jak pro nejmenší, tak i ty největší vozy. K dispozici bude všem značkám Volkswagen Group a počet prodaných vozů na SSP by se do roku 2030 měl vyrovnat prodejům MEB i PPE dohromady. Celkem by za dobu používání SSP mělo být vyrobeno zhruba 40 milionů vozů.

Zjednodušení vývojového procesu

Přestože nová platforma výrazně zjednoduší výrobu a vývoj elektromobilů skupiny, nemělo by to znamenat ztrátu jedinečnosti jednotlivých vozů. Kvůli jednoduché adaptaci na nové modely by však mělo dojít k výraznému poklesu cen. Především se to poté promítne na snížených nákladech na vývoj nových modelů.

Z celého plánu je jasné, že Volkswagen si předkládá velmi ambiciózní plány. Pozitivní je, že se již naplno začal věnovat elektromobilitě a má jasné cíle, kterých chce dosáhnout. Otázkou zůstává, jestli společnost opravdu tyto cíle naplní a vsadí všechno na jednu kartu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."