Věděli jste, že elektrický Volkswagen ID.Buzz vznikl už před půl stoletím?

  • Věděli jste, že ID.Buzz měl již před padesáti lety elektrického předchůdce?
  • Němci začali s vývojem elektromobilů na počátku 70. let minulého století
  • Za vše mohla tehdejší ropná krize
Nové elektrické MPV Volkswagen ID.Buzz

Nové elektrické MPV Volkswagen ID.Buzz

Zatímco je řada ID., která nedávno přivítala model Buzz, současnou flotilou elektromobilů od Volkswagenu, snahy německé automobilky nahradit spalovací motory elektrickým pohonem se datují již do počátku 70. let 20. století.

Současnost minivanům příliš nepřeje

Přestože jsou minivany nebo mikrobusy v posledních letech vytlačeny vozy typu SUV na pokraj vyhynutí, německý výrobce se rozhodl představit elektrifikovanou reinterpretaci velmi oblíbeného minibusu (nebo dodávky) z 60. let minulého století. Plány na toto vozidlo byly veřejnosti odhaleny již před několika lety, ale začátkem března 2022 byla konečně představena produkční verze.

Volkswagen ID.Buzz se představí nejdříve v Evropě v osobní a nákladní verzi, zatímco severoameričtí zákazníci se v roce 2024 dočkají sedmimístné varianty s prodlouženým rozvorem. První recenze vozu jsou vesměs pozitivní a lidé chválí jeho retro design. Někteří však poukázali na to, že ID.Buzz ve skutečnosti není první plně elektrická dodávka VW, na rozdíl od často publikovaných prohlášení v tisku nebo na webových portálech.

Volkswagen ID.Buzz Cargo

Volkswagen ID.Buzz Cargo


Čtěte také: Volkswagen ID.Buzz se má stát naprostým hitem. Kolik kusů plánuje automobilka prodat?


Vývoj s německou důkladností

Stejně jako všechny velké automobilky i Němci experimentují s elektromobily po celá desetiletí. Ve skutečnosti byl první plně funkční elektrický prototyp postaven na podvozku nadčasového T2, v Německu známého pod názvem Bulli. Všechno začalo koncem 60. let, kdy se všeobecně věřilo, že během 90. let dojdou na planetě zásoby ropy.

Ačkoli se tato teorie ukázala jako přinejmenším nepřesná, motivovala několik výrobců k experimentování s alternativními pohonnými systémy. Volkswagen obrátil svou pozornost k elektromobilům a založil pro tuto misi specializované výzkumné centrum. Do čela malého desetičlenného týmu vedení jmenovalo Dr. Adolfa Kalberlaha, elektrochemika a specialistu v oblasti výzkumu baterií.

Elektrický Volkswagen T2 - Bulli

Elektrický Volkswagen T2 – Bulli | foto: Volkswagen

Kam naložit tunu baterií?

Po několika letech výzkumu Dr. Kalberlah a jeho tým přišli s implementovatelným návrhem, ale byl tu jeden velký problém. Na rozdíl od současnosti, kdy jsou lithium-iontové baterie přiměřeně kompaktní a lehké, na počátku 70. let byly k dispozici pouze velké a těžké olověné baterie. Z tohoto důvodu byl jediným modelem Volkswagenu, který dokázal pojmout experimentální baterie o hmotnosti 850 kg a také elektromotor, model T2.

Při výrobě prvního elektrického vozidla automobilky byl z montážní linky stažen běžný obytný vůz druhé generace. Rozsáhlé úpravy a zesílení podvozku umožnily týmu umístit za zadní nápravu elektromotor zkonstruovaný firmou Bosch. Pro lepší rozložení hmotnosti byly tři baterie namontovány v přední, střední a zadní části podvozku. První baterie nahradila přední sedadlo spolujezdce, druhá byla umístěna pod jedním ze zadních sedadel a třetí nalezla místo uvnitř kufru.


Čtěte také: Poptávka po elektromobilech od Volkswagenu je enormní, stejně tak čekací doby


Rekordy rozhodně nečekejte

Elektromobil byl dokončen v roce 1972 a krátce poté byl podroben sérii komplexních testů. Jeho motor byl schopen poskytovat trvalý výkon 16 kW (22 k), který ve špičce narostl až na 32 kW (44 k). Nejvyšší rychlost nepřesáhla skromných 70 km/h a elektrický Bulli měl dojezd “až 45 km”. Vzhledem k tomu, že nabití baterií po jejich úplném vybití trvalo asi 10 hodin, vyvinuli inženýři systém, díky kterému byla výměna všech tří sad relativně snadná.

Základní myšlenkou projektu bylo nabídnout jak nákladní vozidlo, tak osobní vůz, který by mohl být použit na krátkých městských trasách. Kromě nabíjecích stanic si tým představoval vytvoření míst pro výměnu baterií, kam by majitelé mohli zajet a lehce vyměnit své vybité baterie.

Elektrický Volkswagen T2 - Bulli

Elektrický Volkswagen T2 – Bulli | foto: Volkswagen


Čtěte také: Rodina Volkswagen ID. dostává nový software, zrychlí nabíjení a přidá funkce


Po Bullim následuje e-Golf a současná řada ID.

Práce na projektu pokračovaly v letech 1973 až 1975, přičemž bylo postaveno víc než 50 prototypů. O dva roky později se optimalizovaná verze vozu s názvem Elektro Transporter začala prodávat pod heslem „Nulové emise na 100 kilometrů! “. Bylo vyrobeno kolem 30 vozidel, schopných urazit až 80 km na plné nabití. Většinu z nich využily místní podniky, které využívaly nosnost vozu 800 kg pro převoz nákladu.

Ačkoli se spekulovalo, že se VW pokoušel o partnerství s NASA, která experimentovala s lepšími nikl-zinkovými bateriemi, vývoj Elektro Transporteru skončil v roce 1979. Do té doby Dr. Kalberlah a jeho tým představili hybridní koncept, následně CityTaxi s kompaktní kabinou a také elektrifikovaný prototyp Golfu první generace.

Během následujících desetiletí německý výrobce pokračoval ve financování výzkumu elektrických vozidel, což následně vedlo k vytvoření e-Golfu, který debutoval na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2013. Jen o pět let později vznikly první koncepty řady ID., po nichž už následovaly dnešní sériově vyráběné modely.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Věděli jste, že elektrický Volkswagen ID.Buzz vznikl už před půl stoletím?

  • Věděli jste, že ID.Buzz měl již před padesáti lety elektrického předchůdce?
  • Němci začali s vývojem elektromobilů na počátku 70. let minulého století
  • Za vše mohla tehdejší ropná krize
Nové elektrické MPV Volkswagen ID.Buzz

Nové elektrické MPV Volkswagen ID.Buzz

Zatímco je řada ID., která nedávno přivítala model Buzz, současnou flotilou elektromobilů od Volkswagenu, snahy německé automobilky nahradit spalovací motory elektrickým pohonem se datují již do počátku 70. let 20. století.

Současnost minivanům příliš nepřeje

Přestože jsou minivany nebo mikrobusy v posledních letech vytlačeny vozy typu SUV na pokraj vyhynutí, německý výrobce se rozhodl představit elektrifikovanou reinterpretaci velmi oblíbeného minibusu (nebo dodávky) z 60. let minulého století. Plány na toto vozidlo byly veřejnosti odhaleny již před několika lety, ale začátkem března 2022 byla konečně představena produkční verze.

Volkswagen ID.Buzz se představí nejdříve v Evropě v osobní a nákladní verzi, zatímco severoameričtí zákazníci se v roce 2024 dočkají sedmimístné varianty s prodlouženým rozvorem. První recenze vozu jsou vesměs pozitivní a lidé chválí jeho retro design. Někteří však poukázali na to, že ID.Buzz ve skutečnosti není první plně elektrická dodávka VW, na rozdíl od často publikovaných prohlášení v tisku nebo na webových portálech.

Volkswagen ID.Buzz Cargo

Volkswagen ID.Buzz Cargo


Čtěte také: Volkswagen ID.Buzz se má stát naprostým hitem. Kolik kusů plánuje automobilka prodat?


Vývoj s německou důkladností

Stejně jako všechny velké automobilky i Němci experimentují s elektromobily po celá desetiletí. Ve skutečnosti byl první plně funkční elektrický prototyp postaven na podvozku nadčasového T2, v Německu známého pod názvem Bulli. Všechno začalo koncem 60. let, kdy se všeobecně věřilo, že během 90. let dojdou na planetě zásoby ropy.

Ačkoli se tato teorie ukázala jako přinejmenším nepřesná, motivovala několik výrobců k experimentování s alternativními pohonnými systémy. Volkswagen obrátil svou pozornost k elektromobilům a založil pro tuto misi specializované výzkumné centrum. Do čela malého desetičlenného týmu vedení jmenovalo Dr. Adolfa Kalberlaha, elektrochemika a specialistu v oblasti výzkumu baterií.

Elektrický Volkswagen T2 - Bulli

Elektrický Volkswagen T2 – Bulli | foto: Volkswagen

Kam naložit tunu baterií?

Po několika letech výzkumu Dr. Kalberlah a jeho tým přišli s implementovatelným návrhem, ale byl tu jeden velký problém. Na rozdíl od současnosti, kdy jsou lithium-iontové baterie přiměřeně kompaktní a lehké, na počátku 70. let byly k dispozici pouze velké a těžké olověné baterie. Z tohoto důvodu byl jediným modelem Volkswagenu, který dokázal pojmout experimentální baterie o hmotnosti 850 kg a také elektromotor, model T2.

Při výrobě prvního elektrického vozidla automobilky byl z montážní linky stažen běžný obytný vůz druhé generace. Rozsáhlé úpravy a zesílení podvozku umožnily týmu umístit za zadní nápravu elektromotor zkonstruovaný firmou Bosch. Pro lepší rozložení hmotnosti byly tři baterie namontovány v přední, střední a zadní části podvozku. První baterie nahradila přední sedadlo spolujezdce, druhá byla umístěna pod jedním ze zadních sedadel a třetí nalezla místo uvnitř kufru.


Čtěte také: Poptávka po elektromobilech od Volkswagenu je enormní, stejně tak čekací doby


Rekordy rozhodně nečekejte

Elektromobil byl dokončen v roce 1972 a krátce poté byl podroben sérii komplexních testů. Jeho motor byl schopen poskytovat trvalý výkon 16 kW (22 k), který ve špičce narostl až na 32 kW (44 k). Nejvyšší rychlost nepřesáhla skromných 70 km/h a elektrický Bulli měl dojezd “až 45 km”. Vzhledem k tomu, že nabití baterií po jejich úplném vybití trvalo asi 10 hodin, vyvinuli inženýři systém, díky kterému byla výměna všech tří sad relativně snadná.

Základní myšlenkou projektu bylo nabídnout jak nákladní vozidlo, tak osobní vůz, který by mohl být použit na krátkých městských trasách. Kromě nabíjecích stanic si tým představoval vytvoření míst pro výměnu baterií, kam by majitelé mohli zajet a lehce vyměnit své vybité baterie.

Elektrický Volkswagen T2 - Bulli

Elektrický Volkswagen T2 – Bulli | foto: Volkswagen


Čtěte také: Rodina Volkswagen ID. dostává nový software, zrychlí nabíjení a přidá funkce


Po Bullim následuje e-Golf a současná řada ID.

Práce na projektu pokračovaly v letech 1973 až 1975, přičemž bylo postaveno víc než 50 prototypů. O dva roky později se optimalizovaná verze vozu s názvem Elektro Transporter začala prodávat pod heslem „Nulové emise na 100 kilometrů! “. Bylo vyrobeno kolem 30 vozidel, schopných urazit až 80 km na plné nabití. Většinu z nich využily místní podniky, které využívaly nosnost vozu 800 kg pro převoz nákladu.

Ačkoli se spekulovalo, že se VW pokoušel o partnerství s NASA, která experimentovala s lepšími nikl-zinkovými bateriemi, vývoj Elektro Transporteru skončil v roce 1979. Do té doby Dr. Kalberlah a jeho tým představili hybridní koncept, následně CityTaxi s kompaktní kabinou a také elektrifikovaný prototyp Golfu první generace.

Během následujících desetiletí německý výrobce pokračoval ve financování výzkumu elektrických vozidel, což následně vedlo k vytvoření e-Golfu, který debutoval na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2013. Jen o pět let později vznikly první koncepty řady ID., po nichž už následovaly dnešní sériově vyráběné modely.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."