Vědci zjistili, že zrecyklované baterie mají lepší vlastnosti
Že je recyklace baterií velmi důležitá a rozhoduje o tom, jak čistá a udržitelná bude elektromobilita, ví snad každý, kdo se o elektromobily a jiné elektrické vozy zajímá. Význam ale nakonec může mít ještě větší.
TIP: Recyklací baterie z elektromobilu lze získat kilogramy vzácných kovů
Nový objev
S novou studií zaměřenou na recyklaci baterií teď přišel Dag Noréus, profesor na katedře materiálů a chemie životního prostředí na Stockholmské univerzitě, který spolupracoval ještě s dalšími vědci. Jejich práce byla publikována ve vědeckém časopise Molecules.
Tým vědců vytvořil novou, jednodušší, levnější a účinnější metodu recyklace baterií, díky které překvapivě dochází i ke zlepšení vlastností baterií. Recyklace se týká Ni-MH baterií, které najdeme třeba u hybridních vozů Toyoty. Jde o baterie, které jsou bezpečnější než Li-Ion baterie, které jsou asi nejznámější, protože se nejčastěji používají v elektronice, ale také v elektromobilech. Stejně jako všechny ostatní dnešní baterie mají své výhody i nevýhody. A recyklace by měla být jejich, zdá se, nově objevenou další výhodou.

TIP: Elektromobily budou levnější než spalovací auta. Slibuje to bezkobaltová baterie
Recyklací se získá až 95 % materiálu
Nový způsob recyklace spočívá v tom, že se u baterie mechanicky omyje a separuje opakovaně použitelný materiál elektrody a za dobu používání vzniklá koroze od starých, použitých elektrod. Více než 95 % materiálu ze starých baterií se dá znovupoužít pro výrobu nové baterie. Tímto se hned o několik kroků zjednodušší systém recyklace, ale také se získají lepší vlastnosti u nově vyrobených baterií, jako je lepší stabilita a vyšší bezpečnost. A předpokládá se i prodloužení životnosti baterie, ale to ještě bude muset být otestováno u baterií s celými články.
Vědci jsou samozřejmě zatím na začátku bádání. Nový systém recyklace, který se jim povedlo objevit u Ni-MH baterií, tj. nikl-metal hydridového akumulátoru, se nedá použít u dalších nejrozšířenějších typů, ať už jde o baterie postavené na lithiu (Li-Ion baterie), niklu-kadmiu (Ni-Cd) nebo olověné baterie. Bude tedy zajímavé sledovat, jestli se jim povede vylepšit i recyklační systém třeba právě u Li-Ion baterií, které se u elektromobilů používají nejčastěji.
zdroj: Stockholm University
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.