Recyklací baterie z elektromobilu lze získat kilogramy vzácných kovů
Negativní dopad vyhozených baterií a akumulátorů na přírodu i nás samotné se dá díky recyklaci významně mírnit. Víte, že v Evropě již dokážeme v průměru recyklovat skoro polovinu všech vysloužilých baterií? A že se dá například z jediné baterie u elektromobilu opětovně použít hned několik kilogramů vzácných kovů, aniž by musely skončit někde na skládce?
Nějaký typ baterie je přítomen téměř ve všech zařízeních, s nimiž každý den přicházíme do styku. Jistě si tak dovedete představit, jak velkou musí mít lidstvo spotřebu těchto malých zdrojů energie. A kolik jich denně doslouží. Víte, proč by již nefunkční baterie neměly končit v koši? Které suroviny z nich lze recyklací získat?
Každý rok doslouží miliardy baterií
Ačkoliv se s nástupem nabíjecích akumulátorů životnost „baterek“ prodloužila, stále jich každý rok doslouží ohromné množství. „Například nabíjecí lithium-iontové baterie vydrží zhruba dva až tři roky při každodenním používání, poté se jejich kapacita začne podstatně snižovat. Životnost používaných nikl-kadmiových akumulátorů se pohybuje jen kolem 18 měsíců,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který je předním prodejcem baterií do notebooků, mobilů a dalších zařízení. Jak vidno, výdrž to není zas tak dlouhá. Podle dat americké Environmental Protection Agency kupříkladu jen Američané vyhodí každý rok přes tři miliardy nabíjecích baterií.
Recyklace chrání přírodu i zdraví
Baterie a akumulátory jsou řazeny mezi takzvaný nebezpečný odpad, který se nesmí skládkovat. Obsahují totiž toxické látky, zejména těžké kovy jako rtuť, kadmium a olovo, které při úniku do okolí ohrožují životní prostředí a jsou toxické i pro člověka – kupříkladu kadmium je klasifikováno jako karcinogen. Ohrožení pro zdraví člověka za určitých okolností představují také v bateriích obsažené jedovaté lithium, alkálie či hydroxid draselný nebo sodný. Spalováním baterií se zase znečišťuje i ovzduší. Správným tříděním a recyklací je zajištěno, že rizikové látky z baterií přírodu ani živé bytosti neohrozí.
Tip: Otec Li-Ion baterií vymyslel nový typ baterie. Je doslova revoluční
Šest kilo lithia z jedné baterie do elektrovozu
Environmentální přínos recyklace ovšem rovněž spočívá v tom, že se z vysloužilých baterií a akumulátorů získají zpět cenné suroviny, jejichž zdroje se tenčí. „Baterie a akumulátory obsahují mnoho recyklovatelných kovů, jako je zinek, železo, mangan, nikl, kadmium nebo olovo. Z typické autobaterie například lze zpětně získat přibližně 98 % hmotnosti obsaženého olova. Určitý typ Li-Ion baterie použitý pro napájení elektromobilu BMW i3 (test) zase může podle zjištění magazínu ATZ při recyklaci vydat například kolem dvou kilogramů kobaltu, šest kilo lithia a dvanáct kilogramů manganu a niklu,“ prozrazuje David Vandrovec, ředitel společnosti Rema System.
Do Číny míří vysloužilé „lionky“ z celého světa
Jedním z typů baterií, které se v současné době nejvíce využívají, jsou lithium-iontové baterie (Li-Ion). Setkáváme se s nimi v mobilních telefonech, noteboocích, digitálních fotoaparátech, ručním nářadí a rovněž v elektrických vozidlech. Není tedy divu, že se vyrábějí ve skutečně masivním množství. Například jen v Číně bylo v roce 2018 vyrobeno přes 12 miliard kusů Li-Ion baterií a akumulátorů. Právě v Číně se podle zprávy konzultační firmy Circular Energy Storage v současné době rovněž nachází téměř polovina recyklačních zařízení zaměřených na zpracování vysloužilých Li-Ion baterií a akumulátorů. Ty v hojné míře pocházejí nejen z asijských zemí, ale také z Evropy a Severní Ameriky. Díky Číně tak dle uvedené zprávy v roce 2018 vystoupala globální míra recyklace Li-Ion baterií a akumulátorů na celých 42 %.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.