ElektrickéVozy.cz

Otec Li-Ion baterií vymyslel nový typ baterie. Je doslova revoluční

  |  26 komentářů  |  autor: Luboš Srb

Že by konečně revoluce na poli baterií, na kterou všichni čekáme? Zatím je to opět trochu předčasné, ale minimálně fakt, že za objevem stojí samotný „otec“ Li-Ion baterií, přikládá novému objevu velkou váhu. Půjde tak konečně o funkční technologii?

John B. Goodenough se nehodlal smířit s tím, že v 21. století plném různých elektronických zařízení – smartphonů, elektrických vozů apod. – nemáme takovou baterii, která by odpovídala naší technologické vyspělosti. Vynálezce původní Li-Ion baterie tedy nelenil a ve svých 94 letech vyvinul alternativní typ baterie, která má podstatně lepší vlastnosti, než dnešní používaná řešení.

„Cena, bezpečnost, hustota energie, rychlost nabíjení i vybíjení a životní cykly jsou u baterie tím, co zásadně rozhoduje o rozšíření a využívání elektronických zařízení. Věříme, že náš objev vyřeší mnoho problémů, které jsou u současných baterií.“ řekl Goodenough.

Společně s týmem vytvořil profesor takovou baterii, která je na výrobu poměrně levná a oproti Li-Ion akumulátoru má ještě řadu dalších výhod – je například bezpečnější (nemůže se vznítit), ukládá třikrát tolik energie (vydrží déle na jedno nabití), umožňuje rychlejší nabíjení (budete nabíjet v řádu minut místo hodin), či vydrží větší počet nabíjecích a vybíjecích cyklů.

Po technologické stránce nové řešení využívá skleněné elektrolyty místo kapaliny, kterou najdeme u lithium-iontových baterií. Díky tomu nemá nový typ baterie tendence ke zkratu nebo vznícení, a také dokáže normálně fungovat i pod bodem mrazu, dokonce až kolem -20 stupňů Celsia. Nahrazení lithia za sodík pak zlevní výrobu a jde také o „výrobou“ ekologičtější řešení.

Goodenough a jeho tým se nyní snaží navázat spolupráci se společnostmi, které vyrábějí baterie a mohly by tedy nového objevu využít v praxi. Doufejme, že se tedy nového typu baterií dočkáme co nejdříve, ať už u mobilních telefonů, notebooků, hodinek, nebo třeba i elektrických vozů a dalších produktů poháněných elektřinou. Na očekávanou „bateriovou revoluci“ je už nejvyšší čas.

zdroj: utexas

ČLÁNKY:, , , , , , , ,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Martin
Martin

Tak za 5 let možná :D

Barzoj
Barzoj

Prý levná a ekologická výroba,ale cena na trhu bude natolik „mastná“,že koupě se nevyplatí většině uživatelů,čímž se dostaneme na neefektivní produkci,max v tisících ks!!!! A tak „0“ od „0“ pojde a zase se nebude nic dít!Podobné to bylo také s auty na el.energii,dokud nepřišla účinná krize s ropou,pokrok se nekonal a možná se opět zastaví!!!!

Ip Man
Ip Man

Mě by zajímalo kolikátá revoluce se bude ještě konat než se konečně něčeho dočkáme?

Jarik
Jarik

Vzal jste mi to z úst. Pravidelně 2x do roka revoluce, ale tak nějak po česku.
Samej samet a změna žádná.

Crash
Crash
Také jste mi to vzali z úst. No, ono to bude jednou jistě super, ale není to jen o kapacitě na krychlovou míru. Je to o úspornosti zařízení, o možnostech dobíjení. naprosto nepochopím, proč se na mobily nedávají solární panely – ne na nabíjení jako takové, ale na prodloužení vybíjecího cyklu. Byť jen o pár hodin. Větší kapacity se výrobci také štítí. Podívejte se na rozměry Allview P8 energy, a na kapacitu. Jde to! Když ten telefon netýrám, vydrží více než týden. V plném zápřahu tři až čtyři dny. A je optimalizovaný tak, že práce s ním je plynulá. Není… Číst vice »
Leoš
Leoš

Takove mobily už tu byly a nebyly příliš úspěšné. On má mobil malou plochu a ikdyby jste ho měli celý den na slunci tak se jeho výdrž prodlouží o pár minut. Nato mají tak malé panely zatím malou účinnost.

Dochy
Dochy

Cena (+500?), nízká odolnost, mizivé využití/účinnost (telefon v kapse, pouzdře, kufru,…)

Jo, jako jeden z telefonů (beru ho jako „spolehlivý/nouzový“) je u mně hloupý Samsung E1200. Umí tedy jen to co mobil umět musí, ale vydrží 2-3 týdny v kuse zapnutý. Smartphone je holt téměř permanentně na nabíječce a pro případ nouze mám powerbanku, která ho dokáže nabít tak 3x, nebo udržet na živu několik hodin v zátěži. Ten by solár nezachránil.

thegrid
thegrid

Žiješ v jiném světě. Ty baterie ktere jsou v těch hnusnych velkých cihlach nejakym mini panelem schovanym v kapse nedobijes. Ta baterie ma treba 6000 mAh ( pri hnusnem tezkem neprakticem tele mobilu), sol. panylek bude davat mA pri peimem slunci, které ale telefonu(baterii) vadi.

nemo
nemo

A co výroba nových českých baterií v Praze-Letňanech? Běží poloprovoz a zájemci asi jsou. Tak snad konečně, už by bylo na čase.

He3da
He3da

He3da pan Procházka je pabitel a podvodník, jak jinak v Česku.

Honza
Honza

Jak to víte,zajímá mne to,protože jsem si koupil baterie v USA.

nemo
nemo

Doplněk: jedná se o baterii HE3DA, je o tom spousta článků.

Joska
Joska

Pánové, dovolte mně malé rýpnutí.
Já jsem už starý dědek a tak se asi opravdu nedočkám …
A vy, jak čtu, čekat můžete a máte i naději se nějaké té revoluce dočkat.
Ale který z vás je vlastně vývojář a tu revoluci připravuje?

Honza
Honza

Já jsem to vyřešil,koupil jsem si 10kWh/100kg Li-Ion z USA za 75.000 včetně cla a poplatků za dopravu,během měsíce jsem jezdil.

Emanuel
Emanuel

Při reakci sodíku s vodou vzniká výbušný vodík.Takže při například hašení hořícího automobilu se sodíkovými bateriemi vodou by došlo k výbuchu a rozmetání jeho trosek. Pro tento případ by mělo být zařízení s těmito bateriemi být viditelně označeno nehasit vodou. Sklo do kterého by měly být zasazeny kovové elektrody by mělo být odolné vůči velkým teplotám, například při rychlonabíjení a nemělo by také být křehké při rychlé změně teplot, například při jízdách při velkých mrazech.Nebylo by lepší nahradit sklo v bateriích slídou?

Dochy
Dochy

„Při reakci sodíku s vodou vzniká výbušný vodík“. Lithium je s vodou snad ještě zajímavější.

blyat
blyat

PIZDEC

LX
LX

No, treba uz davno baterie, ktere neco vydrzi jsou. Jen jsou urcene pro vojensky prumysl a jsou zatim, jak se rika nedostupne pro verejnost. Myslim si, ze jsme v tomhle neustale obelhavani!

Ježíš
Ježíš

Desítku let nám slibovali bublinkové paměti a kde jsou? Slibem nezarmoutíš. Afrodiziakum na karnevalu bláznů. Další ulička s dopravní značkou slepá.

ShelbyGT500
ShelbyGT500

Třeba ve smartphonech nejsou ani tak problém baterie. Výrobci veškerý pokroky ve vývoji baterií použijí buďto na zmenšení mobilů nebo na zvýšení výkonu. Největší potenciál vidím ve vývoji elektromobilů. Pokud by konečně někdo dokázal vyrobit elektromobil, kterej by nabídnul alespoň 500 km dojezd při normálním způsobu jízdy a rychlý nabíjení třeba za hodinu, byla by to paráda.

Mainer
Mainer

Ehm, Tesla? :D

Zdenek
Zdenek

No to určitě,zájem mocipánů ve společnosti je úplně jiný,proč jsou elektromobily tak drahé,aby si je normální člověk nemohl koupit,zájem je ropa i když ubývá stále vládne světu,vše je o penězích.

Sochus
Sochus

Od té doby, co kdysi byla každý půlrok bílá bělejší a prádlo čistější, tak těm revolucím zas moc nevěřím. Každý půlrok tu máme zcela revoluční novou baterii a reálně se nic moc nezměnilo. Zjevně je mnohem snadnější kompletně přepracovat procesory, vyvinout nové displeje a obecně vyrábět úspornější zařízení, než vymyslet lepší baterii.

ErgoProxy
ErgoProxy

Kam se vůbec poděly ty nadějné Li-metal akumulátory s dvojnásobnou energetickou hustotou, o kterých se zhusta psalo koncem loňského srpna a od té doby je zase ticho po pěšině? Tam vynálezci slibovali, že už jede malovýroba pro použití v dronech a jak letos plánují expanzi do mobilních zařízení, ale jako vždy, od té doby se nic nového o jejich objevu nedá zjistit… :(

thegrid
thegrid

To nemůže člověk diskutovat aniž by byl vědec, vývojář, fyzik?

Radek
Radek

Nebuďme tak malověrní. Lidé nejsou hloupí, lidem se musí věřit. SD karty začínaly na, tuším, 8MB za stokorony a dnes jsou microSD 32GB za pár babek. Dokonce TB, ale drahé, stejně tak LED levné a výkonové za velký peníz. I bat. jsou kvalitní, ale cenově nedostupné. Někdo vymyslí levné vysokokapacitní baterie. Jednou to příjde. Já tomu věřím.

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

11. 3. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (1)

Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Mobilní zobrazení