Ve Francii vyrostla nová gigafactory, už se počítá s mnoha dalšími
- Francie chce vyrábět baterie pro celou Evropu
- S investory jedná i francouzský prezident
- Ve hře je několik rozsáhlých projektů

Francie v úterý slavnostně zahájila provoz gigatovárny na výrobu baterií, která je první ze čtyř výrobních závodů, které plánují na severu země postavit evropské a asijské společnosti.
Gigafactory ročně obslouží půl milionu elektromobilů
Vývoj společnosti Automotive Cells Company, která je společným podnikem firem Stellantis, Mercedes-Benz a TotalEnergies, si vyžádá celkovou investici ve výši 2 miliard eur, z nichž francouzský stát a místní úřady poskytnou téměř polovinu. Investice současně zdůrazňuje soupeření evropských vlád snažících se přilákat globální výrobce automobilů, aby přiblížili dodávky komponentů pro elektrická vozidla hlavním trhům.
„Nový závod ACC představuje klíčový milník v transformaci Evropy s cílem vytvořit automobilový průmysl odolnější, konkurenceschopnější a udržitelnější i v elektrické éře,“ říká generální ředitel Mercedes-Benz Ola Källenius.
Továrna zahájí výrobu lithium-iontových baterií na konci letošního roku s počáteční kapacitou 13 GWh. Ta má být v budoucnu navýšena na přibližně 40 GWh, co je dostatečné množství pro přibližně 500 tisíc vozů ročně. Závod by měl do roku 2030 vytvořit až 2 000 pracovních míst.

Čtěte také: Tesla je k nezastavení. V Indii má postavit jednu z klíčových Gigafactory
Zájem o nové technologie má nejen Evropa
Plány na výstavbu další gigatovárny na severu Francie poblíž přístavu Dunkerque rovněž oznámily tchajwanské ProLogium a čínská Envision AESC. Pozadu nezůstává ani Renault, který navázal partnerství se startupem Verkor v oblasti výroby baterií pro prémiové a elektrické modely Alpine. Evropa do značné míry závisí na bateriích vyrobených v Asii a lídři evropských zemí se firmám snaží nabídnout různé pobídky, aby nastartovali odvětví, komentuje agentura Reuters.
Podobná situace panuje také ve Spojených státech, které v loňském roce schválily zákon na snížení inflace ve výši 430 miliard dolarů, zahrnující masivní daňové dotace na snížení uhlíkových emisí a zároveň na podporu domácí výroby. Francouzský prezident Emmanuel Macron, který osobně lobboval za zajištění alespoň jedné gigatovárny v regionu Dunkerque, stanovil cíl pro výrobu elektrických vozidel ve Francii do roku 2030 na 2 miliony kusů.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".