Na konci července jsme psali o prvním Cybertrucku, který brázdí české silnice. Jeho cesta byla trnitá. Elektrický pickup od Tesly se v Evropě oficiálně neprodává a musel být proto individuálně dovezen a upraven, aby prošel homologací. Ani to však nemusí být šťastný konec příběhu. Jak původně informoval web The Guardian, Evropská rada pro bezpečnost dopravy a Evropská cyklistická nadace nyní napsaly společný dopis českému ministrovi dopravy, ve kterém ho označily za riziko pro ostatní účastníky silničního provozu.
Obou skupinám přitom nejde o nic jiného, než aby byl zakázán provoz Cybertrucků na evropských silnicích. Na Českou republiku se přitom zaměřili proto, že jsme jednou z mála zemí, kde se podařilo gigantickou Teslu homologovat a zaregistrovat, ačkoliv za běžných podmínek by to nebylo nikdy možné.
Jednou z největších výtek a ostatně důvod, proč se Cybertruck zřejmě nikdy oficiálně do Evropy nepodívá, je jeho ocelová karoserie plná ostrých hran, díky nimž odporuje evropským normám. V dopise Martinu Kupkovi organizace uvedly, že Cybertruck představuje „nezákonné riziko pro všechny ostatní účastníky silničního provozu“. Zdůraznily přitom, že hranatý design by svými hranami a rohy zhoršil závažnost zranění při střetu a následky by byly častěji smrtelné.
Abychom byly fér. Zrovna toto je jednou z věcí, kterou projekt Cybertruck.cz v rámci homologace řešil a nejnebezpečnější hrany byly doplněné o gumové kryty. Stejně nebezpečné při střetu s chodcem nebo cyklistou jsou i další velké vozy, bez ohledu na značku a křivky jejich karosérií.
Podle aktivistů není však problém pouze v jeho karoserii, ale poukazují i na rozpory kolem jeho hmotnosti. Podle české registrace spadá Cybertruck do kategorie do 3,5 tuny a k jeho řízení stačí řidičský průkaz skupiny B. Aktivisté však tvrdí, že hrubá hmotnost Cybertrucku se pohybuje mezi 8 834 liber (4 007 kg) do 9 169 liber (4 158 kg), a proto by do této kategorie vůbec neměl patřit.
Zda tato iniciativa bude znamenat konec Cybertrucku na českých, respektive evropských silnicích ukáže čas. Může se naopak stát, že Tesla bude proti těmto argumentům bojovat novou, menší a kompaktnější verzí Cybertrucku, která evropským požadavkům vyhoví a bude se zde moci oficiálně prodávat. Ostatně generální ředitel automobilky Tesla, Elon Musk, již naznačil, že společnost potřebuje pro mimoamerické trhy jinou verzi, která by mohla pomoci pokrýt poptávku po tomto typu vozu s vhodnějším designem.
Na konci července jsme psali o prvním Cybertrucku, který brázdí české silnice. Jeho cesta byla trnitá. Elektrický pickup od Tesly se v Evropě oficiálně neprodává a musel být proto individuálně dovezen a upraven, aby prošel homologací. Ani to však nemusí být šťastný konec příběhu. Jak původně informoval web The Guardian, Evropská rada pro bezpečnost dopravy a Evropská cyklistická nadace nyní napsaly společný dopis českému ministrovi dopravy, ve kterém ho označily za riziko pro ostatní účastníky silničního provozu.
Obou skupinám přitom nejde o nic jiného, než aby byl zakázán provoz Cybertrucků na evropských silnicích. Na Českou republiku se přitom zaměřili proto, že jsme jednou z mála zemí, kde se podařilo gigantickou Teslu homologovat a zaregistrovat, ačkoliv za běžných podmínek by to nebylo nikdy možné.
Jednou z největších výtek a ostatně důvod, proč se Cybertruck zřejmě nikdy oficiálně do Evropy nepodívá, je jeho ocelová karoserie plná ostrých hran, díky nimž odporuje evropským normám. V dopise Martinu Kupkovi organizace uvedly, že Cybertruck představuje „nezákonné riziko pro všechny ostatní účastníky silničního provozu“. Zdůraznily přitom, že hranatý design by svými hranami a rohy zhoršil závažnost zranění při střetu a následky by byly častěji smrtelné.
Abychom byly fér. Zrovna toto je jednou z věcí, kterou projekt Cybertruck.cz v rámci homologace řešil a nejnebezpečnější hrany byly doplněné o gumové kryty. Stejně nebezpečné při střetu s chodcem nebo cyklistou jsou i další velké vozy, bez ohledu na značku a křivky jejich karosérií.
Podle aktivistů není však problém pouze v jeho karoserii, ale poukazují i na rozpory kolem jeho hmotnosti. Podle české registrace spadá Cybertruck do kategorie do 3,5 tuny a k jeho řízení stačí řidičský průkaz skupiny B. Aktivisté však tvrdí, že hrubá hmotnost Cybertrucku se pohybuje mezi 8 834 liber (4 007 kg) do 9 169 liber (4 158 kg), a proto by do této kategorie vůbec neměl patřit.
Zda tato iniciativa bude znamenat konec Cybertrucku na českých, respektive evropských silnicích ukáže čas. Může se naopak stát, že Tesla bude proti těmto argumentům bojovat novou, menší a kompaktnější verzí Cybertrucku, která evropským požadavkům vyhoví a bude se zde moci oficiálně prodávat. Ostatně generální ředitel automobilky Tesla, Elon Musk, již naznačil, že společnost potřebuje pro mimoamerické trhy jinou verzi, která by mohla pomoci pokrýt poptávku po tomto typu vozu s vhodnějším designem.