Volkswagen má zajímavý plán, jak výrazně zlevnit elektromobilitu. Co vymyslel?

Pavel Škopek
Baterie Unified Cell od společnosti PowerCo. | foto: Volkswagen
Baterie Unified Cell od společnosti PowerCo. | foto: Volkswagen

Volkswagen představil jednotnou baterii Unified Cell s dojezdem až 450 km. Díky rychlému nabíjení a nižším nákladům chce změnit elektromobilitu.

Nové baterie mění pravidla hry

Současný trh s bateriemi je roztříštěný. Zatímco ostatní skládají různé články jako puzzle, Volkswagen přichází s jednotným dílem, který má pasovat do většiny modelů. A právě v jednoduchosti teď vidí cestu k rychlejší a levnější elektromobilitě.

PowerCo, dceřiná společnost Volkswagenu, představila na právě skončeném mezinárodním autosalonu IAA v Mnichově tzv. Unified Cell. Nová prismatická baterie s energetickou hustotou 660 Wh/l nabídne dojezd až 450 kilometrů a rychlé nabíjení do 25 minut. Její výroba začíná v německém Salzgitteru ještě letos, následovat budou závody ve Valencii a v Kanadě. Do roku 2030 má pohánět až 80 procent elektromobilů koncernu.

Volkswagen sází na standardizaci, ale ponechává prostor pro vývoj. Unified Cell je navržena tak, aby zvládla různé chemie i napěťové architektury. Díky nové konstrukci typu cell-to-pack odpadá nutnost balení buněk do modulů, čímž se šetří prostor i hmotnost. Výsledkem je efektivnější uložení energie i nižší náklady. V plánu je nasazení různých chemických složení, od NMC přes LFP až po sodíkové a solid-state články.

Volkswagen logo
Volkswagen logo

Jeden formát, mnoho možností

Nová baterie debutuje v modelové řadě Electric Urban Car Family, která zahrnuje vozy značek Volkswagen, Škoda a Cupra. Díky své konstrukci je však použitelná nejen v malých městských elektromobilech, ale i v prémiových SUV a luxusních sportovních modelech Porsche nebo Audi.

Nemusí se přitom jednat pouze o automobily. Vývoj solid-state verze běží ve spolupráci s QuantumScape, kde se testuje i první demonstrátor v podobě elektrické motorky Ducati. S využitím nových baterií se však počítá i ve stacionárních bateriových úložištích.

Oproti současným bateriím přináší nová buňka nejen vyšší výkon, ale i nižší cenu díky velkosériové výrobě. Polovina produkce bude zajištěna externími dodavateli jako CATL, Samsung SDI nebo LG Energy Solution. Díky tomu Volkswagen zkrátí dodavatelské řetězce a sníží závislost na asijských trzích.

Volkswagen se díky těmto krokům opět staví do čela technologického vývoje v Evropě. Nová baterie není jen komponentou, ale klíčem k dostupnější a efektivnější elektromobilitě. Pokud se plán podaří naplnit, bude to znamenat zásadní změnu v celém automobilovém průmyslu.

Zdroj: Volkswagen


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články