Toyota zvedne dojezd u vodíkových elektromobilů. Kolik nově ujedou?

  • Současná Toyota Mirai ujede na vodík až 650 km
  • Nová generace pohonu má mít dojezd až o 20 % vyšší, tj. 780 km
  • Dočkáme se prý v roce 2026
Toyota Mirai

Auto na vodík Toyota Mirai, ilustrační | foto: Toyota

Toyota plánuje zavést v roce 2026 novou generaci vodíkových palivových článků. Na základě 30 let zkušeností s touto technologií se očekává, že budou mít vyšší hustotu energie (16,3 kW/l), což se projeví prodloužením dojezdu vozidla o 20 %. Momentálně vodíková Mirai ujede zhruba 650 km na jednu nádrž, díky vylepšení to bude až 780 km.

Vodíková technologie má být dostupnější

Snížením počtu článků se tato technologie stane dostupnější pro širší veřejnost. Toyota navíc odhaduje, že náklady na údržbu nákladního vozu vybaveného palivovými články nové generace budou díky 2,5× delšímu servisnímu intervalu výrazně nižší než u vozidel s dieselovými motory.

Nová generace palivových článků rovněž umožní flexibilnější výrobu. Na stejné lince bude možné vyrábět různé typy článků v závislosti na jejich zamýšleném použití.

Toyota Mirai, vodíkové auto

Toyota Mirai


Čtěte také: Žádný spěch! Toyota prý v Evropě nepřejde na elektromobily ani za 10 let


Nové vodíkové nádrže

Toyota usiluje o standardizaci vodíkových nádrží používaných v nákladních automobilech v Evropě, USA a Japonsku, aby se tak urychlila jejich výroba a usnadnila jejich instalace do různých typů vozidel. Společnost pracuje na nádržích na stlačený i kapalný vodík pro použití ve velkých nákladních vozech. Použití kapalného vodíku umožňuje použití nádrží menších rozměrů.

Probíhají také vývojové práce na vodíkových nádržích menších rozměrů a tvaru, jež bude snadné instalovat a budou kompatibilní s mnoha typy automobilů. Cílem Toyoty je umožnit přestavbu stávajících vozů tak, aby mohly využívat elektrický pohon na vodíkové palivové články nebo vodíkové spalovací motory.

Hodnota vodíkového sektoru roste

Toyota představila plány v oblasti vodíkových technologií a změny ve své organizační struktuře. Od července budou všechny aspekty činnosti – vývoj, výroba a prodej – spadat pod novou organizaci s názvem Hydrogen Factory. Urychlí to rozhodovací procesy, usnadní regionalizaci výroby a oddělení výzkumu a vývoje a pomůže navázat strategická partnerství, aby poskytované technologie byly co nejdostupnější a nejkonkurenceschopnější.

Toyota odhaduje, že vodíkový sektor bude mít do roku 2030 hodnotu 5 bilionů jenů, přičemž největšími trhy budou Čína, Evropa a Severní Amerika. Společnost má již nyní objednávky na 100 tisíc sad palivových článků.

Vodík bude hrát do budoucna důležitější roli

Vodík bude hrát do budoucna důležitější roli | foto: Pixabay

Silniční testy vozy s vodíkovým spalovacím motorem

Toyota již několik let vyvíjí technologii vodíkových spalovacích motorů jako alternativní cestu ke snižování emisí CO2. Prototypy vozů s uvedeným pohonem byly dosud testovány na uzavřených zkušebních tratích a v dálkových závodech.

Nyní značka získala povolení k testování na veřejných komunikacích a koncepční vůz s tímto motorem již má registraci a je schválen k provozu. Toyota se tak přiblížila uvedení pohonu na trh.

Rozmanité metody výroby ekologického vodíku

Toyota se zabývá nejen výrobou vodíkových vozů nebo poskytováním pohonů, ale i ekologickou výrobou vodíku, aby zvýšila dostupnost tohoto paliva, mimo jiné s využitím stávajících řešení.

Společnost vyvinula nový elektrolyzér, který umožňuje vyrábět vodík pomocí technologie vodíkových palivových článků z modelu Mirai druhé generace. První testy tohoto řešení probíhají v závodě DENSO ve Fukušimě.

V Thajsku bude zase ve spolupráci se společnostmi Mitsubishi Kakoki Corporation a Toyota Tsusho Corporation do konce roku 2023 spuštěna výroba vodíku z drůbežího bioplynu a potravinářského odpadu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Toyota zvedne dojezd u vodíkových elektromobilů. Kolik nově ujedou?

  • Současná Toyota Mirai ujede na vodík až 650 km
  • Nová generace pohonu má mít dojezd až o 20 % vyšší, tj. 780 km
  • Dočkáme se prý v roce 2026
Toyota Mirai

Auto na vodík Toyota Mirai, ilustrační | foto: Toyota

Toyota plánuje zavést v roce 2026 novou generaci vodíkových palivových článků. Na základě 30 let zkušeností s touto technologií se očekává, že budou mít vyšší hustotu energie (16,3 kW/l), což se projeví prodloužením dojezdu vozidla o 20 %. Momentálně vodíková Mirai ujede zhruba 650 km na jednu nádrž, díky vylepšení to bude až 780 km.

Vodíková technologie má být dostupnější

Snížením počtu článků se tato technologie stane dostupnější pro širší veřejnost. Toyota navíc odhaduje, že náklady na údržbu nákladního vozu vybaveného palivovými články nové generace budou díky 2,5× delšímu servisnímu intervalu výrazně nižší než u vozidel s dieselovými motory.

Nová generace palivových článků rovněž umožní flexibilnější výrobu. Na stejné lince bude možné vyrábět různé typy článků v závislosti na jejich zamýšleném použití.

Toyota Mirai, vodíkové auto

Toyota Mirai


Čtěte také: Žádný spěch! Toyota prý v Evropě nepřejde na elektromobily ani za 10 let


Nové vodíkové nádrže

Toyota usiluje o standardizaci vodíkových nádrží používaných v nákladních automobilech v Evropě, USA a Japonsku, aby se tak urychlila jejich výroba a usnadnila jejich instalace do různých typů vozidel. Společnost pracuje na nádržích na stlačený i kapalný vodík pro použití ve velkých nákladních vozech. Použití kapalného vodíku umožňuje použití nádrží menších rozměrů.

Probíhají také vývojové práce na vodíkových nádržích menších rozměrů a tvaru, jež bude snadné instalovat a budou kompatibilní s mnoha typy automobilů. Cílem Toyoty je umožnit přestavbu stávajících vozů tak, aby mohly využívat elektrický pohon na vodíkové palivové články nebo vodíkové spalovací motory.

Hodnota vodíkového sektoru roste

Toyota představila plány v oblasti vodíkových technologií a změny ve své organizační struktuře. Od července budou všechny aspekty činnosti – vývoj, výroba a prodej – spadat pod novou organizaci s názvem Hydrogen Factory. Urychlí to rozhodovací procesy, usnadní regionalizaci výroby a oddělení výzkumu a vývoje a pomůže navázat strategická partnerství, aby poskytované technologie byly co nejdostupnější a nejkonkurenceschopnější.

Toyota odhaduje, že vodíkový sektor bude mít do roku 2030 hodnotu 5 bilionů jenů, přičemž největšími trhy budou Čína, Evropa a Severní Amerika. Společnost má již nyní objednávky na 100 tisíc sad palivových článků.

Vodík bude hrát do budoucna důležitější roli

Vodík bude hrát do budoucna důležitější roli | foto: Pixabay

Silniční testy vozy s vodíkovým spalovacím motorem

Toyota již několik let vyvíjí technologii vodíkových spalovacích motorů jako alternativní cestu ke snižování emisí CO2. Prototypy vozů s uvedeným pohonem byly dosud testovány na uzavřených zkušebních tratích a v dálkových závodech.

Nyní značka získala povolení k testování na veřejných komunikacích a koncepční vůz s tímto motorem již má registraci a je schválen k provozu. Toyota se tak přiblížila uvedení pohonu na trh.

Rozmanité metody výroby ekologického vodíku

Toyota se zabývá nejen výrobou vodíkových vozů nebo poskytováním pohonů, ale i ekologickou výrobou vodíku, aby zvýšila dostupnost tohoto paliva, mimo jiné s využitím stávajících řešení.

Společnost vyvinula nový elektrolyzér, který umožňuje vyrábět vodík pomocí technologie vodíkových palivových článků z modelu Mirai druhé generace. První testy tohoto řešení probíhají v závodě DENSO ve Fukušimě.

V Thajsku bude zase ve spolupráci se společnostmi Mitsubishi Kakoki Corporation a Toyota Tsusho Corporation do konce roku 2023 spuštěna výroba vodíku z drůbežího bioplynu a potravinářského odpadu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."