Proč si (ne)koupit elektromobil? Většina Čechů stále nezná ty hlavní důvody!

  • Chcete si pořídit nový vůz a zvažujete různé alternativní pohony?
  • Řekneme si, jaké jsou výhody a nevýhody dnešních elektromobilů
  • Souhlasíte s výběrem, nebo naopak vidíte situaci jinak?
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Jste v situaci, kdy přemýšlíte nad pořízením nového vozu na práci, do rodiny nebo čistě pro tu radost z jízdy? Máte příliš mnoho možností nebo naopak nevíte podle čeho se rozhodovat? V dnešní době už nelze přehlížet přítomnost elektromobilů a jejich nezpochybnitelné výhody. Samozřejmě to sebou nese i určitá omezení. Pojďte si připomenout, proč do výběru vozu zahrnout i “bezfosilní” vozidla.

Jaké jsou důvody, proč si elektromobil koupit?

A když jsme u těch fosilních paliv, tak s nimi i začneme. Nespornou výhodou je čistější lokální prostředí. Vůz při svém provozu neprodukuje žádné emise uhlíku. Lze argumentovat, že se zplodiny koncentrují o to více v elektrárnách a továrnách.

Částečně to pravda je, ale i méně ekologická výroba baterií nepřekročí emise produkované spalovacími vozy za celou dobu jejich životnosti. Jestli alespoň částečně soucítíte s přírodou a kvalitou ovzduší, nelze tento fakt přehlížet.

Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň


Čtěte také: Jedna z největších výhod elektromobilů je mýtus, realita může být daleko horší


Nižší servisní náročnost a levný provoz

Domácí nabíjení, ale i to z veřejné sítě, vaši peněženku příjemně potěší. Kilometr vás bude stát i méně než třetinu oproti spalovacímu vozu. V elektromobilu se pak nachází mnohonásobně méně pohyblivých součástí, proto vás i servisní práce vyjdou levněji.

Pokud navíc budete využívat správně i regenerativní brzdění, ani brzdové obložení nebudete měnit ve stejném intervalu jako u konvenčních spalovacích vozů. Elektromotory stav zbytku vozu zaručeně přežijí. Jejich poruchovost je naprosto minimální. Je to dostatečně silný argument pro koupi dražšího vozu?

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: ABB


Čtěte také: Tesla představila barevné kryty na Wallbox. Je to reakce na PlayStation 5?


Domácí nabíjení snižuje závislost na infrastruktuře

Když nabíjíte elektromobil doma z wallboxu nebo i obyčejné zásuvky (nezapomeňte si s dodavatelem elektřiny sjednat lepší tarif), můžete na jeho provozu výrazně ušetřit. Pro běžné pojížďky po městě vám pak baterie na jedno nabití určitě vydrží a vůz můžete dobít opět v klidu před domem či v garáži. V případě vozů s větším dojezdem pak ani nebudete muset nabíjet denně, ale třeba jen dvakrát do týdne. A to už vám ušetří nejen dobu na veřejné nabíječce, ale i finance v peněžence.

Dotace a úlevy pro majitele

I když jsou pořizovací ceny stále dosti vysoké, díky různým programům a pomoci od států lze i vcelku slušnou částku z pořizovací ceny odečíst. I u nás se situace pomalu zlepšuje a na dotaci již dosáhnou i drobní podnikatelé. Fyzické osoby ale musí stále ještě na podobnou možnost vyčkat.

Mezi další nezanedbatelné výhody patří i osvobození z povinnosti hradit dálniční poplatky nebo parkování v omezených oblastech, například na barevném stání. Jiné státy pak podporují elektromobilitu i zvýšenou povolenou rychlostí na dálnicích. Vždy dopředu doporučujeme zkontrolovat platné výhody v daném státě. Nejsou jednotné ani po Evropské unii.

Rakouské IG-L zóny neplatí pro elektromobily

Výjimka na rakouských IG-L zónách platí pro všechny elektromobily


Čtěte také: Proč může být výhodnější přejít od benzínek k nabíjecím stanicím? Důvodů je několik


Okamžitý výkon

Znáte ten pocit, kdy potřebujete rychle předjet, ale výkon stále nikde? Šlapete na plyn, ale dlouho trvá, než turbo zabere? Jedna z velkých výhod elektromotoru je ta, že máte veškerý dostupný výkon k dispozici ve zlomkách sekund. I slabší vůz je schopný velmi rychle akcelerovat a dostat vás z nebezpečné situace.

Jaké jsou důvody, proč si elektromobil nekoupit?

Není to vše ale jen o kladech. Elektromobily stále patří mezi nákladnější položky v nabídce dealerů. Nemalý počet výrobců usilovně pracuje na levnějších a dostupnějších elektromobilech, ale především technologie výroby baterií tomu příliš nepomáhají.

A pokud chcete to lepší, co vám mohou “évéčka” nabídnout, pod milion korun se nedostanete. Jestli ale hledáte jednoduché vozítko do města, hranice půl milionů již není tak nedostupná.

DS 3 Crossback E-Tense nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu


Čtěte také: Tesla rozšiřuje oblast bezplatného nabíjení. Kde můžete právě teď ušetřit?


Nižší dojezd

Co si budeme nalhávat, do Chorvatska k moři nebo do Itálie na hory to na jednu “nádrž” nezvládnete. I pokud máte vůz schopný rychlého nabíjení, minimálně dvě zastávky a hodinu k tomu raději připočtěte. Na druhou stranu, těch 12 hodin jízdy byste stejně v kuse jet neměli. Běžné hodnoty dojezdu se dostávají přes 400 kilometrů. Hodnota to špatná není, ale ty na doby, kdy jste dali 1000 km na jednu nádrž nafty, budeme brzy jen vzpomínat.

Delší nabíjení

Když se vám rozsvítí “hladové oko”, kouknete do mapy nebo jen okolo a na první pumpě natankujete do plna za 5 minut i s placením. To s elektromobilem vás čeká plánování navíc. Místo pěti minut budete “tankovat” až půl hodiny a budete rádi, že se dostane tam, odkud jste vyjeli.

Nejspíš vás napadá, kdo má na to nabíjení mít čas? Vhodným řešením je nabíjet přes noc doma za levnější proud. Na delších cestách se ale častějším zastávkám nevyhnete. Alespoň do doby, kdy na voze vyměníte celou sadu baterií stejnou rychlostí, jakou jste dříve tankovali 60 litrů do nádrže.

Carvago, online prodej aut

Pořídili byste si ojetý elektromobil?, ilustrační | foto: Carvago


Čtěte také: Nabíjejte svůj elektromobil zcela zdarma! Stačí, když podáte pomocnou ruku


Nedůvěra v ojeté vozy

Když nemáte na nové vozidlo nebo jednoduše chcete ušetřit při koupi, pořízení ojetého vozu se jeví jako běžný a validní nápad. V případě elektromobilů se ale na trhu stále vyskytuje velmi skeptická nálada. Mladá technologie vzbuzuje spoustu nedůvěry v kondici motorů, a především v baterie. Zde je obava oprávněná. Technologie baterií se bude vyvíjet neustále a čas se na jejich výkonu bude podepisovat nejspíš vždy. Zato elektromotory jsou mnohem bytelnější než ty spalovací a porucha je málokdy na jejich straně.

Horší dostupnost nabíjecích stanic

O České republice se často hovoří jako o “benzinkové” velmoci. Jen na trase Praha – Brno najdete přes 20 čerpacích stanic. Kéž by byla taková infrastruktura i pro nabíjení. Situace stále není ideální, ale to platí i pro okolní země.

Nejen výrobci vozidel, ale i nezávislé společnosti a elektrárny neustále pracují na posilování dostupnosti. A není to jen o počtu stanic, ale i o jejich výkonu. Vždy bude ale platit, že jízdu s elektromobilem musíte plánovat mnohem více.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Proč si (ne)koupit elektromobil? Většina Čechů stále nezná ty hlavní důvody!

  • Chcete si pořídit nový vůz a zvažujete různé alternativní pohony?
  • Řekneme si, jaké jsou výhody a nevýhody dnešních elektromobilů
  • Souhlasíte s výběrem, nebo naopak vidíte situaci jinak?
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Jste v situaci, kdy přemýšlíte nad pořízením nového vozu na práci, do rodiny nebo čistě pro tu radost z jízdy? Máte příliš mnoho možností nebo naopak nevíte podle čeho se rozhodovat? V dnešní době už nelze přehlížet přítomnost elektromobilů a jejich nezpochybnitelné výhody. Samozřejmě to sebou nese i určitá omezení. Pojďte si připomenout, proč do výběru vozu zahrnout i “bezfosilní” vozidla.

Jaké jsou důvody, proč si elektromobil koupit?

A když jsme u těch fosilních paliv, tak s nimi i začneme. Nespornou výhodou je čistější lokální prostředí. Vůz při svém provozu neprodukuje žádné emise uhlíku. Lze argumentovat, že se zplodiny koncentrují o to více v elektrárnách a továrnách.

Částečně to pravda je, ale i méně ekologická výroba baterií nepřekročí emise produkované spalovacími vozy za celou dobu jejich životnosti. Jestli alespoň částečně soucítíte s přírodou a kvalitou ovzduší, nelze tento fakt přehlížet.

Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň


Čtěte také: Jedna z největších výhod elektromobilů je mýtus, realita může být daleko horší


Nižší servisní náročnost a levný provoz

Domácí nabíjení, ale i to z veřejné sítě, vaši peněženku příjemně potěší. Kilometr vás bude stát i méně než třetinu oproti spalovacímu vozu. V elektromobilu se pak nachází mnohonásobně méně pohyblivých součástí, proto vás i servisní práce vyjdou levněji.

Pokud navíc budete využívat správně i regenerativní brzdění, ani brzdové obložení nebudete měnit ve stejném intervalu jako u konvenčních spalovacích vozů. Elektromotory stav zbytku vozu zaručeně přežijí. Jejich poruchovost je naprosto minimální. Je to dostatečně silný argument pro koupi dražšího vozu?

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: ABB


Čtěte také: Tesla představila barevné kryty na Wallbox. Je to reakce na PlayStation 5?


Domácí nabíjení snižuje závislost na infrastruktuře

Když nabíjíte elektromobil doma z wallboxu nebo i obyčejné zásuvky (nezapomeňte si s dodavatelem elektřiny sjednat lepší tarif), můžete na jeho provozu výrazně ušetřit. Pro běžné pojížďky po městě vám pak baterie na jedno nabití určitě vydrží a vůz můžete dobít opět v klidu před domem či v garáži. V případě vozů s větším dojezdem pak ani nebudete muset nabíjet denně, ale třeba jen dvakrát do týdne. A to už vám ušetří nejen dobu na veřejné nabíječce, ale i finance v peněžence.

Dotace a úlevy pro majitele

I když jsou pořizovací ceny stále dosti vysoké, díky různým programům a pomoci od států lze i vcelku slušnou částku z pořizovací ceny odečíst. I u nás se situace pomalu zlepšuje a na dotaci již dosáhnou i drobní podnikatelé. Fyzické osoby ale musí stále ještě na podobnou možnost vyčkat.

Mezi další nezanedbatelné výhody patří i osvobození z povinnosti hradit dálniční poplatky nebo parkování v omezených oblastech, například na barevném stání. Jiné státy pak podporují elektromobilitu i zvýšenou povolenou rychlostí na dálnicích. Vždy dopředu doporučujeme zkontrolovat platné výhody v daném státě. Nejsou jednotné ani po Evropské unii.

Rakouské IG-L zóny neplatí pro elektromobily

Výjimka na rakouských IG-L zónách platí pro všechny elektromobily


Čtěte také: Proč může být výhodnější přejít od benzínek k nabíjecím stanicím? Důvodů je několik


Okamžitý výkon

Znáte ten pocit, kdy potřebujete rychle předjet, ale výkon stále nikde? Šlapete na plyn, ale dlouho trvá, než turbo zabere? Jedna z velkých výhod elektromotoru je ta, že máte veškerý dostupný výkon k dispozici ve zlomkách sekund. I slabší vůz je schopný velmi rychle akcelerovat a dostat vás z nebezpečné situace.

Jaké jsou důvody, proč si elektromobil nekoupit?

Není to vše ale jen o kladech. Elektromobily stále patří mezi nákladnější položky v nabídce dealerů. Nemalý počet výrobců usilovně pracuje na levnějších a dostupnějších elektromobilech, ale především technologie výroby baterií tomu příliš nepomáhají.

A pokud chcete to lepší, co vám mohou “évéčka” nabídnout, pod milion korun se nedostanete. Jestli ale hledáte jednoduché vozítko do města, hranice půl milionů již není tak nedostupná.

DS 3 Crossback E-Tense nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu


Čtěte také: Tesla rozšiřuje oblast bezplatného nabíjení. Kde můžete právě teď ušetřit?


Nižší dojezd

Co si budeme nalhávat, do Chorvatska k moři nebo do Itálie na hory to na jednu “nádrž” nezvládnete. I pokud máte vůz schopný rychlého nabíjení, minimálně dvě zastávky a hodinu k tomu raději připočtěte. Na druhou stranu, těch 12 hodin jízdy byste stejně v kuse jet neměli. Běžné hodnoty dojezdu se dostávají přes 400 kilometrů. Hodnota to špatná není, ale ty na doby, kdy jste dali 1000 km na jednu nádrž nafty, budeme brzy jen vzpomínat.

Delší nabíjení

Když se vám rozsvítí “hladové oko”, kouknete do mapy nebo jen okolo a na první pumpě natankujete do plna za 5 minut i s placením. To s elektromobilem vás čeká plánování navíc. Místo pěti minut budete “tankovat” až půl hodiny a budete rádi, že se dostane tam, odkud jste vyjeli.

Nejspíš vás napadá, kdo má na to nabíjení mít čas? Vhodným řešením je nabíjet přes noc doma za levnější proud. Na delších cestách se ale častějším zastávkám nevyhnete. Alespoň do doby, kdy na voze vyměníte celou sadu baterií stejnou rychlostí, jakou jste dříve tankovali 60 litrů do nádrže.

Carvago, online prodej aut

Pořídili byste si ojetý elektromobil?, ilustrační | foto: Carvago


Čtěte také: Nabíjejte svůj elektromobil zcela zdarma! Stačí, když podáte pomocnou ruku


Nedůvěra v ojeté vozy

Když nemáte na nové vozidlo nebo jednoduše chcete ušetřit při koupi, pořízení ojetého vozu se jeví jako běžný a validní nápad. V případě elektromobilů se ale na trhu stále vyskytuje velmi skeptická nálada. Mladá technologie vzbuzuje spoustu nedůvěry v kondici motorů, a především v baterie. Zde je obava oprávněná. Technologie baterií se bude vyvíjet neustále a čas se na jejich výkonu bude podepisovat nejspíš vždy. Zato elektromotory jsou mnohem bytelnější než ty spalovací a porucha je málokdy na jejich straně.

Horší dostupnost nabíjecích stanic

O České republice se často hovoří jako o “benzinkové” velmoci. Jen na trase Praha – Brno najdete přes 20 čerpacích stanic. Kéž by byla taková infrastruktura i pro nabíjení. Situace stále není ideální, ale to platí i pro okolní země.

Nejen výrobci vozidel, ale i nezávislé společnosti a elektrárny neustále pracují na posilování dostupnosti. A není to jen o počtu stanic, ale i o jejich výkonu. Vždy bude ale platit, že jízdu s elektromobilem musíte plánovat mnohem více.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."