To už je hodně použitelné! Novou LFP baterii dobijete za pouhých 5 minut

Baterie v elektromobilech

Baterie v elektromobilech se neustále zdokonalují | foto: vlastní

Zatímco natankování plné nádrže zabere jen pár minut, v případě nabíjení elektromobilů i přes razantní posun v posledních letech musíme stále počítat i na těch nejrychlejších nabíječkách řádově s desítkami minut. Ambici výrazně zkrátit tuto dobu má nový lithium-železo-fosfátový (LFP) bateriový článek, který společně vyvinuli SAIC-GM a CATL.

Baterie, u které dobijete 200 km za 5 minut

U nové baterie se oběma partnerům poprvé povedlo při použití levnější lithium-železo-fosfátového složení (LFP) dosáhnout násobitele 6C. To znamená, že novou LFP baterii lze plně nabít za jednu šestinu hodiny v závislosti na výstupním výkonu nabíječky. To z ní dělá nejrychleji nabíjející bateriový článek na světě. K prodloužení dojezdu o 200 km postačí pouhých 5 minut na nabíječce.

Až dosud bylo pro čínské výrobce elektromobilů maximum 5,5C baterie. Letos v srpnu jsme psali o nové LFP baterii společnosti Zeekr, kterou má dostat nová generace jeho sedanu Zeekr 007. V té době společnost uvedla, že v kombinaci s rychlonabíječkami typu V3 zabere nabití modelu 007 s novým typem baterie z 10 na 80 % pouhých 10 minut a 30 sekund.

S svým novým 6C článkem se společnosti SAIC-GM a CATL snaží potřebný čas ještě více stlačit a vyhodit tak Zeekr ze sedla. Podle oficiálního vyjádření se nová baterie objeví v prvním sériově vyráběném elektromobilu už v příštím roce. Vedle nově představeného bateriového článku přinese GM Ultium i kvazi-900V architekturu a další konstrukční vylepšení, jako je nový design CPT a vylepšená technologie chlazení.

Novou 6C baterii je možné nabít za 10 minut | foto: SAIC-GM-Wuling

Novou 6C baterii je možné nabít za 10 minut | foto: SAIC-GM-Wuling


Čtěte také: Čína ovládla elektromobilitu. Vyrábí 80 % všech baterií, svět totálně zaspal


Brzda přijetí elektromobilů

Dlouhé čekání u nabíječek je pro spotřebitele, kteří zvažují přechod k elektromobilitě, stále ještě zásadním protiargumentem. Každá technologie, která nějakým způsobem zrychlí nabíjení, je tak zásadním přínosem pro rozvoj elektromobility. Zakopaný pes však není pouze v bateriích. Ty jsou pouze jednou stranou mince. Jejich vývoj musí jít ruku v ruce s rozvojem nabíjecí infrastruktury. Můžete mít seberychlejší baterii, ale pokud nebudou k dispozici odpovídající rychlonabíječky, počkáte si tak jako tak.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

To už je hodně použitelné! Novou LFP baterii dobijete za pouhých 5 minut

Baterie v elektromobilech

Baterie v elektromobilech se neustále zdokonalují | foto: vlastní

Zatímco natankování plné nádrže zabere jen pár minut, v případě nabíjení elektromobilů i přes razantní posun v posledních letech musíme stále počítat i na těch nejrychlejších nabíječkách řádově s desítkami minut. Ambici výrazně zkrátit tuto dobu má nový lithium-železo-fosfátový (LFP) bateriový článek, který společně vyvinuli SAIC-GM a CATL.

Baterie, u které dobijete 200 km za 5 minut

U nové baterie se oběma partnerům poprvé povedlo při použití levnější lithium-železo-fosfátového složení (LFP) dosáhnout násobitele 6C. To znamená, že novou LFP baterii lze plně nabít za jednu šestinu hodiny v závislosti na výstupním výkonu nabíječky. To z ní dělá nejrychleji nabíjející bateriový článek na světě. K prodloužení dojezdu o 200 km postačí pouhých 5 minut na nabíječce.

Až dosud bylo pro čínské výrobce elektromobilů maximum 5,5C baterie. Letos v srpnu jsme psali o nové LFP baterii společnosti Zeekr, kterou má dostat nová generace jeho sedanu Zeekr 007. V té době společnost uvedla, že v kombinaci s rychlonabíječkami typu V3 zabere nabití modelu 007 s novým typem baterie z 10 na 80 % pouhých 10 minut a 30 sekund.

S svým novým 6C článkem se společnosti SAIC-GM a CATL snaží potřebný čas ještě více stlačit a vyhodit tak Zeekr ze sedla. Podle oficiálního vyjádření se nová baterie objeví v prvním sériově vyráběném elektromobilu už v příštím roce. Vedle nově představeného bateriového článku přinese GM Ultium i kvazi-900V architekturu a další konstrukční vylepšení, jako je nový design CPT a vylepšená technologie chlazení.

Novou 6C baterii je možné nabít za 10 minut | foto: SAIC-GM-Wuling

Novou 6C baterii je možné nabít za 10 minut | foto: SAIC-GM-Wuling


Čtěte také: Čína ovládla elektromobilitu. Vyrábí 80 % všech baterií, svět totálně zaspal


Brzda přijetí elektromobilů

Dlouhé čekání u nabíječek je pro spotřebitele, kteří zvažují přechod k elektromobilitě, stále ještě zásadním protiargumentem. Každá technologie, která nějakým způsobem zrychlí nabíjení, je tak zásadním přínosem pro rozvoj elektromobility. Zakopaný pes však není pouze v bateriích. Ty jsou pouze jednou stranou mince. Jejich vývoj musí jít ruku v ruce s rozvojem nabíjecí infrastruktury. Můžete mít seberychlejší baterii, ale pokud nebudou k dispozici odpovídající rychlonabíječky, počkáte si tak jako tak.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."