Nabíjení elektromobilů v praxi – Problémy, o kterých se moc nemluví

  • Novodobá elektromobilita není bez chyb
  • Někdy může být problematické nabíjení auta na veřejnosti
  • S čím se majitel „évéčka“ dříve či později setká a může ho nepříjemně překvapit?
Renault Scenic E-Tech nabíjení na stanici PRE

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Renault

Nabíjení elektromobilu může být úžasně jednoduché, levné a bezpečné. Ale stačí málo a vše se může proměnit v děs a beznaděj. Pokud nabíjíte vůz na domácím wallboxu, pak zřejmě následující problémy nemáte a ani mít nebudete. Kdo ale zavítal nebo někdy zavítá na veřejné nabíjecí stanice, měl by o těchto nedostatcích vědět.

Co hrozného se může stát na nabíječkách?

Novodobá elektromobilita se vyvíjí neskutečným tempem, což s sebou přináší porodní bolesti. Ze svých zkušeností mohu říct, že teorie kolem nabíjení elektrického auta je sice hezká, ale praxe může být někdy dost otřesná. Nejde jen o to, že přijedete na veřejnou nabíječku, kterou blokuje spalovací auto, či jiný elektromobil, takže musíte počkat nebo jet jinam. To firmy moc neovlivní.

Co ale výrobci aut i nabíječek naprosto podcenily a zanedbaly, tak je umístění portu pro nabíjení na voze a také příliš krátká délka nabíjecího kabelu. U spalovacích aut máte zpravidla víko od nádrže vlevo vzadu nebo vpravo vzadu. U elektromobilů? Vlevo vzadu, vpravo vzadu, vlevo vepředu, vpravo vepředu, nebo ještě přímo vepředu na masce vozu.

Zásadní problém pak nastává, když si chcete elektromobil nabít a jedno z míst je obsazené, takže musíte na vedlejší, ale kabel už vám nedosáhne k nabíjecímu portu. Příkladem jsou nabíječky Tesla Supercharger, které jsou navrženy pro elektromobily s portem vlevo vzadu, ovšem po jejich zpřístupnění ostatním značkám dochází k tomu, že jedním autem s jinak umístěným nabíjecím portem obsadíte dvě místa, protože by vám jinak nedosáhl kabel.

Flotila Tesly na nabíječce

Nabíjení na rychlonabíječkách Tesla Supercharger V4


Čtěte také: Tesla vymyslela nové předplatné. Láká na neomezené nabíjení na Superchargerech


Až se firmy domluví, bude po problému

Řešení by přitom mohlo být jednoduché. Domluvit se. Jak výrobci aut, tak provozovatelé veřejných nabíjecích stanic by měli říct, že nejlepším místem pro nabíjecí port je vlevo vzadu a nedělat výjimky. Stejně tak v případě nabíječek, které by měly mít delší nabíjecí kabely, aby se nestalo, že o pár centimetrů nedosáhnou až k nabíjecímu portu.

Že se blýská na lepší časy, ukazuje například Tesla, která staví nové Superchargery V4. Jejich nabíjecí kabel je podstatně delší, takže problém odpadá. Jenže jak dlouho asi potrvá, než jen tento americký výrobce vymění všech více než 50 tisíc stojanů po celém světě? A co ostatní provozovatelé veřejných nabíječek? Nemělo se na to myslet mnohem dříve a domluvit se?

Ceník Ionity

Nabíjení na Ionity

Chyby nabíjení

S čím se majitel elektromobilu občas může setkat, a co v České republice není rozhodně pouhou výjimkou, jsou chyby nabíjení. Veřejné nabíjecí stanice musí umět správně komunikovat s vozidlem, ale pokud například připojíte na nabíječkách společnosti ČEZ kabel ve špatném pořadí (v případě AC nabíjení nejdříve k vozidlu a až poté ke stojanu), dojde k chybě a musíte vše zrušit a opakovat.

Chyby kolem nabíjení elektromobilu jsou někdy i naprosto nepochopitelné, vše zamrzne jako mobilní telefon a vy musíte čekat, nebo v krajním případě použít nouzové tlačítko a stanici odpojit od nabíjení a zrestartovat. Nemělo by se to dělat, pokud nedošlo k nebezpečí například požáru, ale když podpora provozovatele není 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu, co má člověk dělat jiného?

Ještě se toho musí udělat hodně

Jak jsme se už mnohokrát přesvědčili, firmy na poli elektromobility mají ještě hodně co dělat, aby dokázaly vyvinout 100% funkční řešení, které nebude mít žádné chyby. Odpustíte to novodobé e-mobilitě jako takové, když je tu s námi ani ne dvě dekády, nebo už je načase začít tyto věci opravdu řešit a nadále nepřehlížet a nedoufat, že se nějak vyřeší časem?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nabíjení elektromobilů v praxi – Problémy, o kterých se moc nemluví

  • Novodobá elektromobilita není bez chyb
  • Někdy může být problematické nabíjení auta na veřejnosti
  • S čím se majitel „évéčka“ dříve či později setká a může ho nepříjemně překvapit?
Renault Scenic E-Tech nabíjení na stanici PRE

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Renault

Nabíjení elektromobilu může být úžasně jednoduché, levné a bezpečné. Ale stačí málo a vše se může proměnit v děs a beznaděj. Pokud nabíjíte vůz na domácím wallboxu, pak zřejmě následující problémy nemáte a ani mít nebudete. Kdo ale zavítal nebo někdy zavítá na veřejné nabíjecí stanice, měl by o těchto nedostatcích vědět.

Co hrozného se může stát na nabíječkách?

Novodobá elektromobilita se vyvíjí neskutečným tempem, což s sebou přináší porodní bolesti. Ze svých zkušeností mohu říct, že teorie kolem nabíjení elektrického auta je sice hezká, ale praxe může být někdy dost otřesná. Nejde jen o to, že přijedete na veřejnou nabíječku, kterou blokuje spalovací auto, či jiný elektromobil, takže musíte počkat nebo jet jinam. To firmy moc neovlivní.

Co ale výrobci aut i nabíječek naprosto podcenily a zanedbaly, tak je umístění portu pro nabíjení na voze a také příliš krátká délka nabíjecího kabelu. U spalovacích aut máte zpravidla víko od nádrže vlevo vzadu nebo vpravo vzadu. U elektromobilů? Vlevo vzadu, vpravo vzadu, vlevo vepředu, vpravo vepředu, nebo ještě přímo vepředu na masce vozu.

Zásadní problém pak nastává, když si chcete elektromobil nabít a jedno z míst je obsazené, takže musíte na vedlejší, ale kabel už vám nedosáhne k nabíjecímu portu. Příkladem jsou nabíječky Tesla Supercharger, které jsou navrženy pro elektromobily s portem vlevo vzadu, ovšem po jejich zpřístupnění ostatním značkám dochází k tomu, že jedním autem s jinak umístěným nabíjecím portem obsadíte dvě místa, protože by vám jinak nedosáhl kabel.

Flotila Tesly na nabíječce

Nabíjení na rychlonabíječkách Tesla Supercharger V4


Čtěte také: Tesla vymyslela nové předplatné. Láká na neomezené nabíjení na Superchargerech


Až se firmy domluví, bude po problému

Řešení by přitom mohlo být jednoduché. Domluvit se. Jak výrobci aut, tak provozovatelé veřejných nabíjecích stanic by měli říct, že nejlepším místem pro nabíjecí port je vlevo vzadu a nedělat výjimky. Stejně tak v případě nabíječek, které by měly mít delší nabíjecí kabely, aby se nestalo, že o pár centimetrů nedosáhnou až k nabíjecímu portu.

Že se blýská na lepší časy, ukazuje například Tesla, která staví nové Superchargery V4. Jejich nabíjecí kabel je podstatně delší, takže problém odpadá. Jenže jak dlouho asi potrvá, než jen tento americký výrobce vymění všech více než 50 tisíc stojanů po celém světě? A co ostatní provozovatelé veřejných nabíječek? Nemělo se na to myslet mnohem dříve a domluvit se?

Ceník Ionity

Nabíjení na Ionity

Chyby nabíjení

S čím se majitel elektromobilu občas může setkat, a co v České republice není rozhodně pouhou výjimkou, jsou chyby nabíjení. Veřejné nabíjecí stanice musí umět správně komunikovat s vozidlem, ale pokud například připojíte na nabíječkách společnosti ČEZ kabel ve špatném pořadí (v případě AC nabíjení nejdříve k vozidlu a až poté ke stojanu), dojde k chybě a musíte vše zrušit a opakovat.

Chyby kolem nabíjení elektromobilu jsou někdy i naprosto nepochopitelné, vše zamrzne jako mobilní telefon a vy musíte čekat, nebo v krajním případě použít nouzové tlačítko a stanici odpojit od nabíjení a zrestartovat. Nemělo by se to dělat, pokud nedošlo k nebezpečí například požáru, ale když podpora provozovatele není 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu, co má člověk dělat jiného?

Ještě se toho musí udělat hodně

Jak jsme se už mnohokrát přesvědčili, firmy na poli elektromobility mají ještě hodně co dělat, aby dokázaly vyvinout 100% funkční řešení, které nebude mít žádné chyby. Odpustíte to novodobé e-mobilitě jako takové, když je tu s námi ani ne dvě dekády, nebo už je načase začít tyto věci opravdu řešit a nadále nepřehlížet a nedoufat, že se nějak vyřeší časem?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."