Čína ovládla elektromobilitu. Vyrábí 80 % všech baterií, svět totálně zaspal

Čínské společnosti představovaly v roce 2023 více než 80 % celosvětových dodávek klíčových komponentů v podobě nejpopulárnějších lithium-iontových (Li-Ion) baterií, což ještě více zvyšuje závislost evropských automobilek na Číně. Opanovala také trh s prekurzory k výrobě baterií.
Převládající podíl na trhu s částmi
Lithium-iontové baterie se skládají ze čtyř hlavních částí, katody, anody, elektrolyty a separátory. Podle Yano Research Institute se sídlem v Tokiu měly čínské podniky 89,4% podíl na trhu katod, 93,5% anod, 87,4% separátorů a 85% elektrolytů.
Závislost na Číně
Výroba automobilů vyžaduje řadu surovin, včetně hliníku, skla a železné rudy a ropných produktů, které se používají k výrobě plastů, pryže a speciálních vláken. Čína je významným dodavatelem mnoha těchto materiálů, ať už z vlastních zdrojů, nebo z aktiv, která vlastní v zahraničí. V současnosti je například nedostatek hořčíku, přitom je Čína s téměř 90% podílem na trhu zdaleka největším světovým producentem. Hořčík je základní složkou mnoha hliníkových slitin, které se používají k výrobě lehkých kovů.
Dodavatelský řetězec se může narušit
Výrobci automobilů uvedli, že nedostatek zatím nenarušil výrobu, ale výpadek by mohl uvrhnout globální automobilový dodavatelský řetězec do krize. Závislost na surovinách z Číny je obzvláště akutní ve výrobě elektrických vozidel, kde je Čína hlavním dodavatelem klíčových komponentů, jako jsou lithium-iontové bateriové články, a hlavním poskytovatelem surovin pro výrobu baterií, včetně lithia, kobaltu, grafit a nikl. Dlouhodobý nedostatek těchto materiálů by mohl zpomalit elektrifikaci, zvýšit cenu elektromobilů a ohrozit konkurenceschopnost evropských automobilek.

Čtěte také: Víc takových vynálezů: Nová baterie z Číny zvládne 1 milion kilometrů
Polovina vozů Volkswagen se prodala v Číně
Evropští a američtí výrobci automobilů jsou kriticky závislí na rozsáhlém čínském automobilovém trhu. Například v roce 2020 Volkswagen prodal téměř polovinu svých vozů v Číně ve srovnání s přibližně jednou třetinou celkové produkce u automobilek BMW, Mercedes-Benz a Audi. Němečtí a další evropští, američtí a asijští výrobci vozidel v licenci OEM spoléhají na poptávku čínských spotřebitelů a pokračující ochotu čínské vlády poskytnout svým vozidlům přístup na trh. Jejich závislost se ale dále rozšiřuje.
Autor článku

Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.
Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.