Čína ovládla elektromobilitu. Vyrábí 80 % všech baterií, svět totálně zaspal

Baterie

Baterie jsou nejdůležitější komponentou elektromobilů a Číně zde dominuje, ilustrační | foto: ChemEurope

Čínské společnosti představovaly v roce 2023 více než 80 % celosvětových dodávek klíčových komponentů v podobě nejpopulárnějších lithium-iontových (Li-Ion) baterií, což ještě více zvyšuje závislost evropských automobilek na Číně. Opanovala také trh s prekurzory k výrobě baterií.

Převládající podíl na trhu s částmi

Lithium-iontové baterie se skládají ze čtyř hlavních částí, katody, anody, elektrolyty a separátory. Podle Yano Research Institute se sídlem v Tokiu měly čínské podniky 89,4% podíl na trhu katod, 93,5% anod, 87,4% separátorů a 85% elektrolytů.

Závislost na Číně

Výroba automobilů vyžaduje řadu surovin, včetně hliníku, skla a železné rudy a ropných produktů, které se používají k výrobě plastů, pryže a speciálních vláken. Čína je významným dodavatelem mnoha těchto materiálů, ať už z vlastních zdrojů, nebo z aktiv, která vlastní v zahraničí. V současnosti je například nedostatek hořčíku, přitom je Čína s téměř 90% podílem na trhu zdaleka největším světovým producentem. Hořčík je základní složkou mnoha hliníkových slitin, které se používají k výrobě lehkých kovů.

Dodavatelský řetězec se může narušit

Výrobci automobilů uvedli, že nedostatek zatím nenarušil výrobu, ale výpadek by mohl uvrhnout globální automobilový dodavatelský řetězec do krize. Závislost na surovinách z Číny je obzvláště akutní ve výrobě elektrických vozidel, kde je Čína hlavním dodavatelem klíčových komponentů, jako jsou lithium-iontové bateriové články, a hlavním poskytovatelem surovin pro výrobu baterií, včetně lithia, kobaltu, grafit a nikl. Dlouhodobý nedostatek těchto materiálů by mohl zpomalit elektrifikaci, zvýšit cenu elektromobilů a ohrozit konkurenceschopnost evropských automobilek.

Nové baterie Tesla 4680, ilustrace

Baterie typu 4680 od Tesly | foto: Tesla


Čtěte také: Víc takových vynálezů: Nová baterie z Číny zvládne 1 milion kilometrů


Polovina vozů Volkswagen se prodala v Číně

Evropští a američtí výrobci automobilů jsou kriticky závislí na rozsáhlém čínském automobilovém trhu. Například v roce 2020 Volkswagen prodal téměř polovinu svých vozů v Číně ve srovnání s přibližně jednou třetinou celkové produkce u automobilek BMW, Mercedes-Benz a Audi. Němečtí a další evropští, američtí a asijští výrobci vozidel v licenci OEM spoléhají na poptávku čínských spotřebitelů a pokračující ochotu čínské vlády poskytnout svým vozidlům přístup na trh. Jejich závislost se ale dále rozšiřuje.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Čína ovládla elektromobilitu. Vyrábí 80 % všech baterií, svět totálně zaspal

Baterie

Baterie jsou nejdůležitější komponentou elektromobilů a Číně zde dominuje, ilustrační | foto: ChemEurope

Čínské společnosti představovaly v roce 2023 více než 80 % celosvětových dodávek klíčových komponentů v podobě nejpopulárnějších lithium-iontových (Li-Ion) baterií, což ještě více zvyšuje závislost evropských automobilek na Číně. Opanovala také trh s prekurzory k výrobě baterií.

Převládající podíl na trhu s částmi

Lithium-iontové baterie se skládají ze čtyř hlavních částí, katody, anody, elektrolyty a separátory. Podle Yano Research Institute se sídlem v Tokiu měly čínské podniky 89,4% podíl na trhu katod, 93,5% anod, 87,4% separátorů a 85% elektrolytů.

Závislost na Číně

Výroba automobilů vyžaduje řadu surovin, včetně hliníku, skla a železné rudy a ropných produktů, které se používají k výrobě plastů, pryže a speciálních vláken. Čína je významným dodavatelem mnoha těchto materiálů, ať už z vlastních zdrojů, nebo z aktiv, která vlastní v zahraničí. V současnosti je například nedostatek hořčíku, přitom je Čína s téměř 90% podílem na trhu zdaleka největším světovým producentem. Hořčík je základní složkou mnoha hliníkových slitin, které se používají k výrobě lehkých kovů.

Dodavatelský řetězec se může narušit

Výrobci automobilů uvedli, že nedostatek zatím nenarušil výrobu, ale výpadek by mohl uvrhnout globální automobilový dodavatelský řetězec do krize. Závislost na surovinách z Číny je obzvláště akutní ve výrobě elektrických vozidel, kde je Čína hlavním dodavatelem klíčových komponentů, jako jsou lithium-iontové bateriové články, a hlavním poskytovatelem surovin pro výrobu baterií, včetně lithia, kobaltu, grafit a nikl. Dlouhodobý nedostatek těchto materiálů by mohl zpomalit elektrifikaci, zvýšit cenu elektromobilů a ohrozit konkurenceschopnost evropských automobilek.

Nové baterie Tesla 4680, ilustrace

Baterie typu 4680 od Tesly | foto: Tesla


Čtěte také: Víc takových vynálezů: Nová baterie z Číny zvládne 1 milion kilometrů


Polovina vozů Volkswagen se prodala v Číně

Evropští a američtí výrobci automobilů jsou kriticky závislí na rozsáhlém čínském automobilovém trhu. Například v roce 2020 Volkswagen prodal téměř polovinu svých vozů v Číně ve srovnání s přibližně jednou třetinou celkové produkce u automobilek BMW, Mercedes-Benz a Audi. Němečtí a další evropští, američtí a asijští výrobci vozidel v licenci OEM spoléhají na poptávku čínských spotřebitelů a pokračující ochotu čínské vlády poskytnout svým vozidlům přístup na trh. Jejich závislost se ale dále rozšiřuje.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."