Baterie v elektromobilu je nejdražší komponent, a proto se nikomu nechce investovat do její výměny. Naštěstí technologie baterií v posledních letech výrazně pokročila a moderní akumulátory vydrží mnohem déle než baterie z minulého desetiletí.
Kanadská společnost Geotab vypracovala analýzu, která se zabývá životností akumulátorů v elektromobilech. Z této analýzy vyplývá, že degradace baterií je mnohem menší než v roce 2019, kdy se kapacita průměrného akumulátoru zhoršila o 2,3 %.
Nová data z tohoto roku jsou mnohem příznivější – průměrný akumulátor ztratí ročně pouze 1,8 %, což je 22% zlepšení za pouhé dva roky. U nejprémiovějších elektromobilů je míra degradace baterie pouze 1 %, což je skvělý výsledek. Už dávno neplatí, že po pár letech je nutné vyměnit baterii, aby se obnovil původní dojezd.
Čtěte také: Víc takových vynálezů: Nová baterie z Číny zvládne 1 milion kilometrů
Vozy se spalovacím motorem mají jednu zásadní nevýhodu – mnoho pohyblivých součástek, které mají pevně danou životnost a časem je nutné je vyměnit. Elektromobily jich mají podstatně méně, takže servis není tak častý a opravy mohou být mnohem jednodušší a rychlejší.
Pokud vezmeme v úvahu průměrnou degradaci baterií, která je 1,8 % ročně, baterie elektromobilu by si po 20 letech zachovala 64 % své kapacity, což není špatné pro tak starý vůz. Nicméně reálně dochází u nové baterii k rychlejší degradaci a postupně tempo klesá, takže reálně bude degradace spíše někde kolem 70-80 %. Pokud bychom tuto situaci srovnali s vozidly se spalovacím motorem, ta by za 20 let svého provozu musela projít mnoha opravami kvůli výměně pohyblivých součástek.
Moderní baterie v elektromobilech jsou nejvíce ovlivňovány provozní teplotou. Například vozy s aktivním chlazením kapalinou vykazují míru degradace pouze 2,8 %, zatímco vozy s pasivním chlazením vzduchem mají degradaci 4,2 %, což je příklad Nissanu Leaf. Je tedy důležité, aby výrobci zvolili dostatečně kvalitní systém chlazení.
Dalším faktorem ovlivňujícím životnost baterií je okolní teplota. Elektromobily je dobré parkovat ve stínu, aby se zabránilo přehřívání baterie. Pro maximální životnost baterie je ideální udržovat její kapacitu v rozmezí 20 až 80 %, protože tímto způsobem baterie neabsolvuje celý nabíjecí cyklus. Čím více nabíjecích cyklů baterie absolvuje, tím blíže je ke své degradaci.
Baterie v elektromobilu je nejdražší komponent, a proto se nikomu nechce investovat do její výměny. Naštěstí technologie baterií v posledních letech výrazně pokročila a moderní akumulátory vydrží mnohem déle než baterie z minulého desetiletí.
Kanadská společnost Geotab vypracovala analýzu, která se zabývá životností akumulátorů v elektromobilech. Z této analýzy vyplývá, že degradace baterií je mnohem menší než v roce 2019, kdy se kapacita průměrného akumulátoru zhoršila o 2,3 %.
Nová data z tohoto roku jsou mnohem příznivější – průměrný akumulátor ztratí ročně pouze 1,8 %, což je 22% zlepšení za pouhé dva roky. U nejprémiovějších elektromobilů je míra degradace baterie pouze 1 %, což je skvělý výsledek. Už dávno neplatí, že po pár letech je nutné vyměnit baterii, aby se obnovil původní dojezd.
Čtěte také: Víc takových vynálezů: Nová baterie z Číny zvládne 1 milion kilometrů
Vozy se spalovacím motorem mají jednu zásadní nevýhodu – mnoho pohyblivých součástek, které mají pevně danou životnost a časem je nutné je vyměnit. Elektromobily jich mají podstatně méně, takže servis není tak častý a opravy mohou být mnohem jednodušší a rychlejší.
Pokud vezmeme v úvahu průměrnou degradaci baterií, která je 1,8 % ročně, baterie elektromobilu by si po 20 letech zachovala 64 % své kapacity, což není špatné pro tak starý vůz. Nicméně reálně dochází u nové baterii k rychlejší degradaci a postupně tempo klesá, takže reálně bude degradace spíše někde kolem 70-80 %. Pokud bychom tuto situaci srovnali s vozidly se spalovacím motorem, ta by za 20 let svého provozu musela projít mnoha opravami kvůli výměně pohyblivých součástek.
Moderní baterie v elektromobilech jsou nejvíce ovlivňovány provozní teplotou. Například vozy s aktivním chlazením kapalinou vykazují míru degradace pouze 2,8 %, zatímco vozy s pasivním chlazením vzduchem mají degradaci 4,2 %, což je příklad Nissanu Leaf. Je tedy důležité, aby výrobci zvolili dostatečně kvalitní systém chlazení.
Dalším faktorem ovlivňujícím životnost baterií je okolní teplota. Elektromobily je dobré parkovat ve stínu, aby se zabránilo přehřívání baterie. Pro maximální životnost baterie je ideální udržovat její kapacitu v rozmezí 20 až 80 %, protože tímto způsobem baterie neabsolvuje celý nabíjecí cyklus. Čím více nabíjecích cyklů baterie absolvuje, tím blíže je ke své degradaci.