Popularita hybridů roste raketově: Toyota nestíhá vyrábět, prodlužuje se čekání

Petr Bergmann
Volant s logem Toyota | foto: Unsplash
Volant s logem Toyota | foto: Unsplash

Toyota nestíhá vyrábět své hybridy. Zájem zákazníků roste, ale automobilce chybí klíčové díly. Čekací lhůty se tak prodlužují po celém světě.

Toyota nestíhá vyrábět

Pokud jste se v poslední době snažili pořídit nový hybrid od Toyoty, možná jste si připadali jako při snaze získat soukromou audienci u papeže. O vozy je takový zájem, že automobilka nestíhá vyrábět. Poptávka po hybridech narostla v posledních pěti letech na trojnásobek a Toyota se potýká s nedostatkem klíčových komponent.

Čeští zákazníci nejsou jediní, kdo si na svůj hybrid musí počkat. V Indii trvá dodání vozů dva až devět měsíců, v Japonsku je čekací doba až pět měsíců a v Evropě se čeká přes dva měsíce. Největší problémy ale hlásí USA, kde jsou některá prodejní místa zcela bez hybridních modelů a vůz si není možné ani prohlédnout.

Výrobě chybí klíčové komponenty

Na rozdíl od minulých let už Toyota netrpí důsledky pandemie, která brzdila výrobu. Hlavním problémem je prudký nárůst poptávky, který způsobil výpadky v dodávkách klíčových součástek. Například Aisin hlásí nedostatek vysoce kvalitních magnetů, které jsou potřeba pro rotory a statory elektrických motorů. Také největší dodavatel Toyoty, společnost Denso, se potýká s výpadky dodávek svých subdodavatelů.

Toyota Prius Plug-in hybrid na veřejné nabíjecí stanici | foto: Toyota
Toyota Prius Plug-in hybrid na veřejné nabíjecí stanici | foto: Toyota

Dlouhodobá strategie Toyoty přináší ovoce

Většina komponent pro hybridy se vyrábí nebo montuje v Japonsku a odtud putuje do zbytku světa. To znamená, že jakákoliv prodleva v zemi vycházejícího slunce má dopad na dodávky do Evropy, USA i Indie. Toyota proto zkoumá možnosti, jak přenést část výroby na lokální trhy.

Automobilka nechce jen pasivně přihlížet poptávce po hybridech. Hledá nové dodavatele a uvažuje o lokální výrobě klíčových komponent, například v Indii. Značka současně investuje miliardy do elektrifikace, což by mohlo pomoci vyřešit například výrobu baterií.

Toyota dlouhodobě prosazuje vlastní strategií, která nevsází pouze na elektromobily, ale také na osvědčené hybridy. Kritici ji za to v minulosti kárali, ale dnešní situace ukazuje, že Japonci měli pravdu: zákazníci hybridy chtějí. Otázkou ale zůstává, zda se automobilce podaří rychle navýšit výrobu natolik, aby se čekací doby zásadně zkrátily.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články