Pokud jezdíte některým z těchto aut, může vás EU šmírovat. Jak tomu zamezit?

Matouš Vrchota
Řidič v automobilu | foto: Unsplash
Řidič v automobilu | foto: Unsplash

Nová auta sbírají data o vaší jízdě. EU tvrdí, že kvůli bezpečnosti a ekologii, ale soukromí řidičů tím možná dostává vážné trhliny.

Konec soukromí v nových autech?

Evropská unie dělá vše pro to, aby zkvalitnila nejen ekologické vlastnosti nových vozidel, ale aby se na silnicích obecně jezdilo bezpečněji. Taková by měla být realita. Pravdou ale je, že kromě mnoha nařízení (ať už smysluplných nebo obočí zvedajících) potřebují pro své další počiny posbírat velké množství dat z provozu. Věděli jste, že i vy jim svojí jízdou pomáháte?

Tedy alespoň v případě, že běžně jezdíte vozem vyrobeným po roce 2020. Od ledna 2021 mají totiž osobní vozidla povinnost na palubě sbírat jízdní data včetně hodnot spotřeby paliva. Jediné vozy, které touto povinností nejsou zatížené, jsou modely do terénu kategorie G a a vozy poháněné alternativními plynovými agregáty na LPG a CNG.

O něco hůře jsou na tom paradoxně více ekologické hybridy (automatické i PHEV), které musí navíc shromažďovat i data o provozu na elektrickou energii. Pro statistické účely by se to nejspíše dalo skousnout a mávnout nad tím rukou. Když se ale podíváte hlouběji do problematiky, zjistíte, že všechna data jsou automaticky párovaná k unikátnímu VIN číslu vozidel. Takže jde o velmi konkrétní spojení nejen s vozidlem, ale potenciálně i s jeho majitelem.

Zaměstnanec servisu aut | foto: Pexels
Zaměstnanec servisu aut | foto: Pexels

Je Brusel horší než televizní reality show?

Evropská komise data údajně potřebuje pro to, aby mohla adekvátně reagovat s emisními normami a aby měla přehled o stáří a koncentraci vozidel s danými typy pohonu. Kdyby byla data použita pro výzkum a třeba lepší dostupnost a distribuci kvalitních paliv, opět by to byla chvályhodná činnost.

Jenže nakonec je z toho jedna velká šmírovačka. Žádné kloudné závěry totiž Brusel do dnešního dne z dat nevyvodil a to jich nyní má v rukou již za dva páry let. Naštěstí z tohoto hlášení existuje cesta ven. Data se odesílají po připojení vozu diagnostickou zásuvkou při pravidelné kontrole STK nebo při servisním zásahu v autorizovaném servisu.

Jako majitel máte možnost odeslání dat do databáze odmítnout. Některé servisy vás o tom dopředu informují a rovnou vám dají volbu, zda s odesláním souhlasíte. Takovou praxi razí například německý Volkswagen. Nebojte se ozvat a klidně i vícekrát. Při další návštěvě se totiž o data musíte opět zajímat, neexistuje nic, jako centrální registr odmítnutí. Nezapomeňte, že je v sázce především vaše soukromí.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články