U starších aut se stáčí tachometry průměrně až o 190 000 km. Nejčastěji u Mustangu

Pavel Škopek
Ford Mustang | foto: Unsplash
Ford Mustang | foto: Unsplash

Ford Mustang má nejčastěji stočené kilometry. U 13,5 % kontrolovaných kusů byl snížen nájezd v průměru o 50 000 kilometrů. Jak dopadla další auta?

Ford Mustang vede žebříček stočených tachometrů

Koupě ojetého vozu může stále někdy připomínat spíše sázku do loterie. Jen s tím rozdílem, že výhercem nebudete vy, ale prodávající. Ačkoli se stále častěji mluví o podvodech se stočenými tachometry, zcela vymýtit tyto prakticky z českého trhu s ojetými vozy se nedaří. Nejnovější studie společnosti CarVertical ukazuje, že i v roce 2024 zůstává stáčení kilometrů rozšířeným trikem, jak uměle navýšit hodnotu vozu.

Zdaleka nejčastěji se úpravy týkají prémiových modelů, které mají na trhu vysokou cenu a poptávku. Za nejvíce rizikový model byl označen Ford Mustang, u kterého se stočený tachometr objevil u 13,5 % kontrolovaných vozidel. Průměrná „ztráta“ činila 50 000 kilometrů. Následují Mercedes-Benz třídy E a Audi A5, oba s podílem 10,3 %, avšak s ještě výraznějším zásahem – v průměru bylo u Mercedesu stočeno 131 000 km a u Audi A5 pak 69 000 km.

Některé modely přitom mohou stočením přijít až o dvě třetiny najetých kilometrů. Kromě Mercedesu patří mezi rekordmany i Volkswagen Touareg, který měl v průměru stočeno 192 000 km, Ford Transit 186 000 km a BMW řady 5 pak 113 000 km. Ve skutečnosti tak může mít vůz místo udávaných 100 000 km až trojnásobný nájezd, což výrazně mění jeho hodnotu i technický stav.

TOP20 modelů s nejčastěji stočenými tachometry | foto: CarVertical
TOP20 modelů s nejčastěji stočenými tachometry | foto: CarVertical

Ani běžné modely nejsou v bezpečí

Luxusní značky vedou statistiky, ale ani „běžné“ vozy nejsou imunní vůči podvodům s tachometry. Studie ukazuje, že i u modelů jako Opel Astra, Audi A3 nebo Volkswagen Passat se manipulace s najetými kilometry objevuje pravidelně. U těchto modelů se podíl stočených tachometrů pohyboval kolem 3,8 %, což je sice méně než u prémiových aut, přesto nejde o zanedbatelné riziko. Audi A3 mělo průměrně stočeno 43 354 km, Passat přes 100 000 km a Volkswagen Sharan dokonce 128 892 km.

„Prokázat podvod s tachometrem je náročné a podvodníci se tak cítí, že na ně nikdo nemůže. Pokud se chcete vyhnout falešným najetým kilometrům, je vždy nutné zkontrolovat historii vozidla. Ani současný majitel nemusí vždy vědět o stočení tachometru, ke kterému došlo před tím, než vůz koupil. O to nepříjemnější je pak překvapení, když na to upozorní potencionální kupující,“ vysvětluje Matas Buzelis, ředitel komunikace společnosti CarVertical.

Nejčastěji se stáčení kilometrů vyskytuje u aut dovezených ze zahraničí, kde k manipulaci dochází ještě před uvedením do české inzerce. Ostražitost se však vyplatí vždy, zvlášť pokud k vozu není k dispozici servisní knížka. Bez ověření historie se kupující vystavuje riziku, že přeplatí. Navíc může být auto ve výrazně horším technickém stavu, než se na první pohled zdá.


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články