Test Tesla Model 3 (2024) – První jízdní dojmy jsou skvělé, ale co ty blinkry?

  • Přinášíme první jízdní dojmy z nového Modelu 3 (2024) přezdívaného Highland
  • Tesla vylepšila mnohem více věcí, než byste si mohli myslet
  • Bestseller díky faceliftu či chcete-li upgradu značně získal na atraktivitě
Tesla Model 3 facelift Highland test

Otestovali jsme nejnovější Model 3 od Tesly | foto: vlastní

Před skoro měsícem jsme se poprvé naživo seznámili s novým Modelem 3 přezdívaným Highland (někteří mu říkají facelift, Tesla pak používá označení upgrade – pozn. redakce) v rámci oficiální statické prezentace pro novináře v Česku. Tentokrát jsme usedli za volant a novou cenově nejdostupnější Teslu pořádně projeli a vyzkoušeli na českých silnicích.

Vyzkoušeli jsme nový Model 3

Nový Model 3 pro rok 2023/2024 má přes 50 změn a novinek, přičemž nejdůležitějších 15 z nich jsme pro vás vybrali v tomto nedávném článku. Nyní jsme se přesvědčili na vlastní kůži, jak dobrý je například vylepšený podvozek, jak se nový Highland ovládá bez klasických páček pod volantem, či také co říkáme na lepší odhlučnění kabiny.

S kolegou Romanem z největšího českého zpravodajského webu o elektromobilech – Elektrickevozy.cz – už máme s původním Modelem 3 něco nařízeno, takže jsme se snažili všímat opravdu těch největších zlepšení, které by měly mít zásadní vliv na to, zda-li si má člověk pořídit tento nový facelift, nebo raději ušetřit stovky tisíc korun a zamířit do bazaru pro ojetý Model 3 z předchozích let.


Čtěte také: Levný elektromobil Tesla změní svět, jak jej znáte. Původně byl Musk proti


Tiché dveře, jednoduché ovládání

Že jde o nový Model 3, poznáte samozřejmě podle inovovaného designu. Ale kdyby vám náhodou někdo zavázal oči, poznat se to dá i posluchu hned tím, jak se změnil zvuk zavírání dveří. Dovírání je mnohem tišší a působí celkově více hodnotně, než u předchozích verzí. A je to opravdu velký skok vpřed, který si musíte vyzkoušet, jinak tomu nebudete věřit.

Další, co se rapidně změnilo, je ovládání. Posadíte se za volant, sešlápnete brzdový pedál a auto vás vyzve k tomu, abyste si na displeji zvolili směr jízdy (dopředu/dozadu), což si vyberete jednoduše pouhým swipnutím prstu pod levé části dotykového displeje. Napoprvé to pro nás byl rozhodně velký nezvyk, místo páčky pod volantem, ale stačilo pár jízd a najednou jsme byli schopni tohle ovládat i poslepu.

Tesla Model 3 facelift Highland test interiér

Nastoupení do vozu | foto: vlastní

Pro zajímavost, pokud by vám z nějakého důvodu přestal fungovat displej, což by vám znemožnilo volbu směru jízdy, je tady ještě alternativní způsob v podobě senzorových tlačítek (P, R, N, D), které se vám po dotyku prstem rozsvítí na stropě vedle aktivace výstražných světel. Ale jde opravdu jen o krajní řešení, mnohem lepší je ovládání přes dotykový displej.

Chybějící páčky pod volantem, co blinkry?

Na co jsme byli opravdu zvědavi, jsou chybějící páčky pod volantem. U faceliftu Modelu 3 totiž nenajdete nejen pravou páčku pro volbu směru jízdy (lidově řečeno „řadicí páčku“ – pozn. redakce), ale ani levou páčku, která dosud sloužila k ovládání blinkrů. Samozřejmě člověk naučený ovládat směrovky přes páčku hledal prvních pár situací poslepu tento tradiční prvek, ale marně.

Stačilo opět několik odboček a byli jsme velmi rychle schopni si na nové řešení od Tesly zvyknout. Díky tomu, že se blinkry ovládají přes dvojici tlačítek umístěných pod sebou v levé části volantu přesně tam, kde máte palec, je to celé velmi intuitivní. Oddělení kláves jde poznat pohmatu, takže se nemusíte vůbec dívat na volant. A stisknutí okamžitě poznáte odezvou.

Tesla Model 3 facelift Highland test volant

Za volantem nového Modelu 3 od Tesly | foto: vlastní

Největší nevýhoda? Rozhodně používání blinkrů na „kruháči“

Všechno se však u nové Tesly Modelu 3 Highland nedá pochválit a krásným příkladem je používání tlačítek na volantu pro ovládání blinkrů na kruhovém objezdu. Pokud odbočujete hned prvním výjezdem, ještě se to dá celkem v pohodě. Ale druhý, nebo třetí výjezd už zpravidla znamená přetočení volantu o zhruba 180 stupňů, čímž se vám tlačítka „přesunou“ zleva do pravé části volantu a navíc jsou v pozici „vzhůru nohama“.

Tesla Model 3 facelift Highland test volant

Pokud otáčíte volantem více než o 90 stupňů, už to většinou znamená problém | foto: vlastní

Ne, tohle řešení je možná minimalistické a krásně zapadá do celkového designu nového Modelu 3, jenže je totálně nepraktické a nejde o to, že by se to člověk třeba za nějakou dobu „nějak naučil“. Je to navíc problematické i v případech, kdy se chcete někde otočit a tedy opět točíte volantem více, než jen o čtvrt otáčky.

Během prvních jízd s novou Teslou nám jako nejlepší řešení přišlo najít si palcem dané tlačítko směrovky ještě před vjetím na „kruháč“ a následně překřížit ruce a v patřičnou chvíli tlačítko stisknout a poté ruce na volantu rychle vrátit do bezpečnější polohy. Nebo raději neblikat, což ostatní řidiči jistě „ocení“.

Tesla Model 3 facelift Highland test z boku

Nová Tesla Model 3 a její facelift pro rok 2023/2024 | foto: vlastní

První jízdní dojmy jsou více než skvělé

Během prvních jízdních dojmů s faceliftovaným Modelem 3 jsme se také zaměřili na nejdůležitější aspekty, jako je podvozek, volant, či odhlučnění. Vezmeme to pěkně popořadě. První, čeho jsme si všimli prakticky okamžitě po přesednutí z předchozího Modelu 3 do nového, je mnohem lepší výhled přes „rychleji“ svažující se kapotu. Řidič má lepší výhled a mnohem lépe se odhaduje vzdálenost vozu od obrubníku, což společně s kamerami výrazně pomáhá při parkování.

Tesla Model 3 facelift Highland test přední strana

První jízdní dojmy s novou Teslou Model 3 Highland | foto: vlastní

Podvozek doznal neskutečného zlepšení. Je celkově mnohem pohodlnější a i při přejetí některých větších nerovností dokáže výrazně lépe zapracovat na tom, aby se nepřenesly veškeré otřesy do kabiny a do vašich zad. Je přitom krásně tuhý a při projetí zatáčkou nemáte vůbec pocit, že by se vůz měl více naklápět. Zkrátka inženýři z Tesly dokázali udělat velký kus práce a rozhodně bychom právě tuhle změnu označili za jednu z nejdůležitějších u nového „upgradu“.

Skvělé je také odhlučnění kabiny, za což vůz vděčí jednak přepracovanému podvozku, ale také dvojitým sklům nejen vpředu, ale také vzadu. A rozhodně také přispěla vylepšená aerodynamika, která nejen snížila koeficient odporu vzduchu, ale také právě pomohla snížit hlučnost uvnitř elektromobilu. Za nás to jsou opravdu vylepšení u Tesly Modelu 3 na správných místech. Je vidět, že Musk aspol. sbírají zpětnou vazbu a snaží se svůj produkt vylepšovat tak, jak je to reálně potřeba. Třeba i v případě zvýšení jasu obrazovky, což se bude zaručeně hodit v létě, či zrychlení odezvy panelu.

Tesla Model 3 facelift Highland test interiér

Za volantem faceliftovaného Modelu 3 | foto: vlastní

Čeho jsme si také všimli a kvitujeme, je modernizovaný volant. Má trochu jiný „tvar“ (tedy ne, že by nebyl kulatý – pozn. redakce), ale je krásně vytvarovaný pro dosažení lepší ergonomie. Vlastně vás díky svému mírnému prohnutí donutí umístit ruce přesně tam, kde to je potřeba, abyste se svými palci krásně dosáhli na tlačítka pro ovládání blinkrů (vlevo) a stěračů (vpravo). Pochválit si zaslouží také povedené dílenské zpracování a využití kvalitnějších materiálů na palubní desce a středové konzoli, tj. textilní dekorace a hliníku.

Vyzkoušeli jsme také nové ambientní osvětlení v interiéru, které má možnost měnit barvy (na výběr je opravdu ze všech možných barev, ze „vzorníku“ si můžete zvolit cokoliv) nebo to zcela vypnout, či nechat možnost „auto“, kdy se osvětlení zapne jen v případě, kdy vůz stojí a nejede. I taková drobnost přidává další plusové bodíky Tesle k tomu, že působí zase o kus lépe a přitom zůstává u svého tolik charakteristického minimalistického provedení.

Jak se nám bude nový Model 3 líbit po delším testování?

Tohle byly pouze první jízdní dojmy, které sice ukáží mnohé z největších „mezigeneračních“ změn a vylepšení, nicméně podrobný test nového Modelu 3 (2024) pro vás teprve chystáme. V něm se zaměříme na dlouhodobější zkušenosti z používání, například zjištění reálného dojezdu, rychlosti nabíjení, apod., protože některé věci zkrátka a dobře vyplynou až z delšího používání produktu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Tesla Model 3 (2024) – První jízdní dojmy jsou skvělé, ale co ty blinkry?

  • Přinášíme první jízdní dojmy z nového Modelu 3 (2024) přezdívaného Highland
  • Tesla vylepšila mnohem více věcí, než byste si mohli myslet
  • Bestseller díky faceliftu či chcete-li upgradu značně získal na atraktivitě
Tesla Model 3 facelift Highland test

Otestovali jsme nejnovější Model 3 od Tesly | foto: vlastní

Před skoro měsícem jsme se poprvé naživo seznámili s novým Modelem 3 přezdívaným Highland (někteří mu říkají facelift, Tesla pak používá označení upgrade – pozn. redakce) v rámci oficiální statické prezentace pro novináře v Česku. Tentokrát jsme usedli za volant a novou cenově nejdostupnější Teslu pořádně projeli a vyzkoušeli na českých silnicích.

Vyzkoušeli jsme nový Model 3

Nový Model 3 pro rok 2023/2024 má přes 50 změn a novinek, přičemž nejdůležitějších 15 z nich jsme pro vás vybrali v tomto nedávném článku. Nyní jsme se přesvědčili na vlastní kůži, jak dobrý je například vylepšený podvozek, jak se nový Highland ovládá bez klasických páček pod volantem, či také co říkáme na lepší odhlučnění kabiny.

S kolegou Romanem z největšího českého zpravodajského webu o elektromobilech – Elektrickevozy.cz – už máme s původním Modelem 3 něco nařízeno, takže jsme se snažili všímat opravdu těch největších zlepšení, které by měly mít zásadní vliv na to, zda-li si má člověk pořídit tento nový facelift, nebo raději ušetřit stovky tisíc korun a zamířit do bazaru pro ojetý Model 3 z předchozích let.


Čtěte také: Levný elektromobil Tesla změní svět, jak jej znáte. Původně byl Musk proti


Tiché dveře, jednoduché ovládání

Že jde o nový Model 3, poznáte samozřejmě podle inovovaného designu. Ale kdyby vám náhodou někdo zavázal oči, poznat se to dá i posluchu hned tím, jak se změnil zvuk zavírání dveří. Dovírání je mnohem tišší a působí celkově více hodnotně, než u předchozích verzí. A je to opravdu velký skok vpřed, který si musíte vyzkoušet, jinak tomu nebudete věřit.

Další, co se rapidně změnilo, je ovládání. Posadíte se za volant, sešlápnete brzdový pedál a auto vás vyzve k tomu, abyste si na displeji zvolili směr jízdy (dopředu/dozadu), což si vyberete jednoduše pouhým swipnutím prstu pod levé části dotykového displeje. Napoprvé to pro nás byl rozhodně velký nezvyk, místo páčky pod volantem, ale stačilo pár jízd a najednou jsme byli schopni tohle ovládat i poslepu.

Tesla Model 3 facelift Highland test interiér

Nastoupení do vozu | foto: vlastní

Pro zajímavost, pokud by vám z nějakého důvodu přestal fungovat displej, což by vám znemožnilo volbu směru jízdy, je tady ještě alternativní způsob v podobě senzorových tlačítek (P, R, N, D), které se vám po dotyku prstem rozsvítí na stropě vedle aktivace výstražných světel. Ale jde opravdu jen o krajní řešení, mnohem lepší je ovládání přes dotykový displej.

Chybějící páčky pod volantem, co blinkry?

Na co jsme byli opravdu zvědavi, jsou chybějící páčky pod volantem. U faceliftu Modelu 3 totiž nenajdete nejen pravou páčku pro volbu směru jízdy (lidově řečeno „řadicí páčku“ – pozn. redakce), ale ani levou páčku, která dosud sloužila k ovládání blinkrů. Samozřejmě člověk naučený ovládat směrovky přes páčku hledal prvních pár situací poslepu tento tradiční prvek, ale marně.

Stačilo opět několik odboček a byli jsme velmi rychle schopni si na nové řešení od Tesly zvyknout. Díky tomu, že se blinkry ovládají přes dvojici tlačítek umístěných pod sebou v levé části volantu přesně tam, kde máte palec, je to celé velmi intuitivní. Oddělení kláves jde poznat pohmatu, takže se nemusíte vůbec dívat na volant. A stisknutí okamžitě poznáte odezvou.

Tesla Model 3 facelift Highland test volant

Za volantem nového Modelu 3 od Tesly | foto: vlastní

Největší nevýhoda? Rozhodně používání blinkrů na „kruháči“

Všechno se však u nové Tesly Modelu 3 Highland nedá pochválit a krásným příkladem je používání tlačítek na volantu pro ovládání blinkrů na kruhovém objezdu. Pokud odbočujete hned prvním výjezdem, ještě se to dá celkem v pohodě. Ale druhý, nebo třetí výjezd už zpravidla znamená přetočení volantu o zhruba 180 stupňů, čímž se vám tlačítka „přesunou“ zleva do pravé části volantu a navíc jsou v pozici „vzhůru nohama“.

Tesla Model 3 facelift Highland test volant

Pokud otáčíte volantem více než o 90 stupňů, už to většinou znamená problém | foto: vlastní

Ne, tohle řešení je možná minimalistické a krásně zapadá do celkového designu nového Modelu 3, jenže je totálně nepraktické a nejde o to, že by se to člověk třeba za nějakou dobu „nějak naučil“. Je to navíc problematické i v případech, kdy se chcete někde otočit a tedy opět točíte volantem více, než jen o čtvrt otáčky.

Během prvních jízd s novou Teslou nám jako nejlepší řešení přišlo najít si palcem dané tlačítko směrovky ještě před vjetím na „kruháč“ a následně překřížit ruce a v patřičnou chvíli tlačítko stisknout a poté ruce na volantu rychle vrátit do bezpečnější polohy. Nebo raději neblikat, což ostatní řidiči jistě „ocení“.

Tesla Model 3 facelift Highland test z boku

Nová Tesla Model 3 a její facelift pro rok 2023/2024 | foto: vlastní

První jízdní dojmy jsou více než skvělé

Během prvních jízdních dojmů s faceliftovaným Modelem 3 jsme se také zaměřili na nejdůležitější aspekty, jako je podvozek, volant, či odhlučnění. Vezmeme to pěkně popořadě. První, čeho jsme si všimli prakticky okamžitě po přesednutí z předchozího Modelu 3 do nového, je mnohem lepší výhled přes „rychleji“ svažující se kapotu. Řidič má lepší výhled a mnohem lépe se odhaduje vzdálenost vozu od obrubníku, což společně s kamerami výrazně pomáhá při parkování.

Tesla Model 3 facelift Highland test přední strana

První jízdní dojmy s novou Teslou Model 3 Highland | foto: vlastní

Podvozek doznal neskutečného zlepšení. Je celkově mnohem pohodlnější a i při přejetí některých větších nerovností dokáže výrazně lépe zapracovat na tom, aby se nepřenesly veškeré otřesy do kabiny a do vašich zad. Je přitom krásně tuhý a při projetí zatáčkou nemáte vůbec pocit, že by se vůz měl více naklápět. Zkrátka inženýři z Tesly dokázali udělat velký kus práce a rozhodně bychom právě tuhle změnu označili za jednu z nejdůležitějších u nového „upgradu“.

Skvělé je také odhlučnění kabiny, za což vůz vděčí jednak přepracovanému podvozku, ale také dvojitým sklům nejen vpředu, ale také vzadu. A rozhodně také přispěla vylepšená aerodynamika, která nejen snížila koeficient odporu vzduchu, ale také právě pomohla snížit hlučnost uvnitř elektromobilu. Za nás to jsou opravdu vylepšení u Tesly Modelu 3 na správných místech. Je vidět, že Musk aspol. sbírají zpětnou vazbu a snaží se svůj produkt vylepšovat tak, jak je to reálně potřeba. Třeba i v případě zvýšení jasu obrazovky, což se bude zaručeně hodit v létě, či zrychlení odezvy panelu.

Tesla Model 3 facelift Highland test interiér

Za volantem faceliftovaného Modelu 3 | foto: vlastní

Čeho jsme si také všimli a kvitujeme, je modernizovaný volant. Má trochu jiný „tvar“ (tedy ne, že by nebyl kulatý – pozn. redakce), ale je krásně vytvarovaný pro dosažení lepší ergonomie. Vlastně vás díky svému mírnému prohnutí donutí umístit ruce přesně tam, kde to je potřeba, abyste se svými palci krásně dosáhli na tlačítka pro ovládání blinkrů (vlevo) a stěračů (vpravo). Pochválit si zaslouží také povedené dílenské zpracování a využití kvalitnějších materiálů na palubní desce a středové konzoli, tj. textilní dekorace a hliníku.

Vyzkoušeli jsme také nové ambientní osvětlení v interiéru, které má možnost měnit barvy (na výběr je opravdu ze všech možných barev, ze „vzorníku“ si můžete zvolit cokoliv) nebo to zcela vypnout, či nechat možnost „auto“, kdy se osvětlení zapne jen v případě, kdy vůz stojí a nejede. I taková drobnost přidává další plusové bodíky Tesle k tomu, že působí zase o kus lépe a přitom zůstává u svého tolik charakteristického minimalistického provedení.

Jak se nám bude nový Model 3 líbit po delším testování?

Tohle byly pouze první jízdní dojmy, které sice ukáží mnohé z největších „mezigeneračních“ změn a vylepšení, nicméně podrobný test nového Modelu 3 (2024) pro vás teprve chystáme. V něm se zaměříme na dlouhodobější zkušenosti z používání, například zjištění reálného dojezdu, rychlosti nabíjení, apod., protože některé věci zkrátka a dobře vyplynou až z delšího používání produktu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."