Nová, životopisná kniha o Elonu Muskovi, kterou sepsal Walter Isaascon a nedávno vyšla včetně českého překladu, odhaluje mnohé zajímavosti nejen ze života aktuálně nejbohatšího člověka na světě, technologického snílka a v očích mnohých také velkého šílence, ba dokonce blázna, ale také o jeho chystaných projektech.
Jedním z chystaných projektů je levná Tesla, tedy elektromobil, který může výrazným způsobem přesvědčit spoustu lidí k přechodu od spalovacích k elektrickým autům. Ačkoliv byl Musk původně proti a chtěl rovnou vyvinout tzv. Robotaxi, tedy auto bez volantu, které by bylo řízeno autopilotním softwarem, nakonec změnil názor.
Proč? Co se stalo, že si nakonec oblíbil myšlenku změnit svět raději s cenově dostupnějším modelem Tesla, než s Robotaxi? Vytáhli jsme pro vás podstatný úryvek z nejnovějšího životopisu Muska, kde se spisovatel Walter Isaascon tomuto tématu věnuje a prozrazuje zajímavé věci, které jsou na pozadí.
Čtěte také: Chcete elektromobil? Zde je 5 hlavních důvod, proč si pořídit jedině Teslu
Debaty kolem robotaxíků ilustrovaly, jak dokáže být Musk umíněný. Svou umanutostí dokázal pokřivit realitu a veškerý nesouhlas zadupat do země. Tato tvrdost je patrně jednou z jeho superschopností, které mu přinesly velké úspěchy i řadu naprostých propadáků.
Ale potom je tu jiný, méně známý rys jeho povahy: umí změnit názor. Dokáže přijmout argumenty, které zdánlivé odmítal, a na jejich základě přehodnotit rizika. A přesně to se stalo v případě volantu.
Na konci léta 2022, poté co Musk vyhlásil, že „půjdou naplno” do Robotaxi bez volantu, se von Holzhausen s Moravym dohodli, že ho přesvědčí, aby se přece jenom pojistil. Věděli, jak to udělat, aniž by přímo zpochybnili jeho rozhodnuti. „Přinesli jsme mu novou informaci, kterou v létě nejspíš plně nevstřebal,“ říká Moravy. I kdyby americké úrady nakrásně samořiditelná auta brzy schválily, bude trvat roky, než se dočkají mezinárodního posvěcení. Také dávalo smysl sestrojit verzi auta s volantem a pedály.
Roky debatovali o tom, jak bude vypadat nová generace vozu Tesla – malé levné auto pro masový trh za zhruba dvacet pět tisíc dolarů (pro Evropu ekvivalent 25 tisíc eur – pozn. redakce). Musk tu možnost naznačil v roce 2020, ale potom veškeré plány vývoje zastavil a další dva roky tu myšlenku opakovaně vetoval, protože Robotaxi podle něj všechna ostatní auta vytlačí ze silnic. Von Holzhausen přesto ten nápad ve svém konstruktérském studiu v tichosti dál udržoval při životě jako stínový projekt.
V září 2022, ve středu v noci během návštěvy Los Angeles, při níž představil světu Optima, se Musk uchýlil do svého oblíbeného doupěte bez oken v zasedací místnosti ve fremontské továrně Tesly. Moravy a von Holzhausen tam za ním přivedli na tajnou poradu špičky svého tymu. Předložili mu data, z nichž vyplývalo, ze má-li Tesla meziročně růst o padesát procent, potřebuje uvést na trh levné malé auto. Globální poptávka po takovém vozu je obrovská. Do roku 2030 by jich mohlo jezdit 700 milionů, téměř dvakrát tolik co aut v kategorii Modelů 3 a Y. A potom mu ukázali, že by se stejná podvozková platforma a stejné montážní linky daly použit k výrobě jak auta za pětadvacet tisíc dolarů, tak Robotaxi. „Přesvědčili jsme ho, že když postavíme ty fabriky a vyvineme tu platformu, dokážeme chrlit jak robotaxíky, tak auta za dvacet pět tisíc dolarů, obojí na stejné architektuře,“ říká von Holzhausen.
Po schůzce jsem (Walter Isaacson – pozn. redakce) s Muskem zůstal sedět v zasedací místnosti. Bylo na něm vidět, že z auta za dvacet pět tisíc dolarů není vůbec nadšený. „Fakt to není moc vzrušující produkt,“ poznamenal. Nadchl se pro přeměnu dopravy prostřednictvím robotických taxíků. Ale v několika následujících měsících v sobě nadšení pro levnou Teslu přece jen vykřesal. Při konstruktérské poradě jedno odpoledne v únoru 2023 postavil von Holzhausen ve studiu modely Robotaxi a auta za dvacet pět tisíc dolarů hned vedle sebe. Z obou dvou dýchal futuristický styl Cybertrucku. Muskovi se ta konstrukce nesmírně líbila. „Když nekteré z nich vyjede zpoza rohu,“ pravil, „lidi si budou myslet, ze vidí něco z budoucnosti.“
Novému modelu pro masový trh jak s volantem, tak v provedení Robotaxi, se začalo říkat „platforma příští generace“. Musk původně rozhodl, že Tesla postaví brusu novou továrnu na severu Mexika, zhruba šest set padesát kilometrů jižně od Austinu, která bude od samého začátku navržena na výrobu takových aut. Měla využívat nový, vysoce automatizovaný výrobní postup.
Brzy však v tom plánu uviděl zásadní problém. Odjakživa byl toho názoru, ze není dobré umístit výrobu do nějaké odlehlé lokality, protože by konstruktéři Tesly měli pracovat v bezprostřední blízkosti montážní linky. Tak mohou dostávat okamžitou zpětnou vazbu a navrhovat konstrukční inovace, které zlepšují vůz a také usnadňují výrobní proces. A pro zcela nové auto a výrobní proces to platilo dvojnásob.
Jenže si uvědomil, že by bylo těžké přesunout špičkové inženýry do nové továrny. „Inženýring Tesly bude muset být přímo u výrobní linky, aby to fungovalo, a přestěhovat všechny do Mexika se nikdy nepodaří,“ vysvětloval mi.
Proto se v květnu 2023 rozhodl přesunout výrobu aut nové generace a robotaxíku do Austinu, kde může on sám i jeho nejlepší inženýři pracovat hned vedle nové, ultrarychlé a ultraautomatizované montážní linky (nejspíše to samé je hlavním důvodem, proč Musk oznámil, že levnou Teslu bude vyrábět také v německé Gigafactory Berlín – pozn. redakce). Celé léto 2023 trávil každý týden hodiny a hodiny tím, že se svým týmem navrhoval každé jednotlivé pracoviště na lince a hledal možnosti, jak o milisekundy zkrátit každý krok a každý proces.
TIP: Novou knihu o Muskovi v češtině si můžete objednat například u prodejce Martinus, kde vychází na zhruba 650 korun. Nebo si vybrat svého oblíbeného prodejce knih přes Heureku.
Nová, životopisná kniha o Elonu Muskovi, kterou sepsal Walter Isaascon a nedávno vyšla včetně českého překladu, odhaluje mnohé zajímavosti nejen ze života aktuálně nejbohatšího člověka na světě, technologického snílka a v očích mnohých také velkého šílence, ba dokonce blázna, ale také o jeho chystaných projektech.
Jedním z chystaných projektů je levná Tesla, tedy elektromobil, který může výrazným způsobem přesvědčit spoustu lidí k přechodu od spalovacích k elektrickým autům. Ačkoliv byl Musk původně proti a chtěl rovnou vyvinout tzv. Robotaxi, tedy auto bez volantu, které by bylo řízeno autopilotním softwarem, nakonec změnil názor.
Proč? Co se stalo, že si nakonec oblíbil myšlenku změnit svět raději s cenově dostupnějším modelem Tesla, než s Robotaxi? Vytáhli jsme pro vás podstatný úryvek z nejnovějšího životopisu Muska, kde se spisovatel Walter Isaascon tomuto tématu věnuje a prozrazuje zajímavé věci, které jsou na pozadí.
Čtěte také: Chcete elektromobil? Zde je 5 hlavních důvod, proč si pořídit jedině Teslu
Debaty kolem robotaxíků ilustrovaly, jak dokáže být Musk umíněný. Svou umanutostí dokázal pokřivit realitu a veškerý nesouhlas zadupat do země. Tato tvrdost je patrně jednou z jeho superschopností, které mu přinesly velké úspěchy i řadu naprostých propadáků.
Ale potom je tu jiný, méně známý rys jeho povahy: umí změnit názor. Dokáže přijmout argumenty, které zdánlivé odmítal, a na jejich základě přehodnotit rizika. A přesně to se stalo v případě volantu.
Na konci léta 2022, poté co Musk vyhlásil, že „půjdou naplno” do Robotaxi bez volantu, se von Holzhausen s Moravym dohodli, že ho přesvědčí, aby se přece jenom pojistil. Věděli, jak to udělat, aniž by přímo zpochybnili jeho rozhodnuti. „Přinesli jsme mu novou informaci, kterou v létě nejspíš plně nevstřebal,“ říká Moravy. I kdyby americké úrady nakrásně samořiditelná auta brzy schválily, bude trvat roky, než se dočkají mezinárodního posvěcení. Také dávalo smysl sestrojit verzi auta s volantem a pedály.
Roky debatovali o tom, jak bude vypadat nová generace vozu Tesla – malé levné auto pro masový trh za zhruba dvacet pět tisíc dolarů (pro Evropu ekvivalent 25 tisíc eur – pozn. redakce). Musk tu možnost naznačil v roce 2020, ale potom veškeré plány vývoje zastavil a další dva roky tu myšlenku opakovaně vetoval, protože Robotaxi podle něj všechna ostatní auta vytlačí ze silnic. Von Holzhausen přesto ten nápad ve svém konstruktérském studiu v tichosti dál udržoval při životě jako stínový projekt.
V září 2022, ve středu v noci během návštěvy Los Angeles, při níž představil světu Optima, se Musk uchýlil do svého oblíbeného doupěte bez oken v zasedací místnosti ve fremontské továrně Tesly. Moravy a von Holzhausen tam za ním přivedli na tajnou poradu špičky svého tymu. Předložili mu data, z nichž vyplývalo, ze má-li Tesla meziročně růst o padesát procent, potřebuje uvést na trh levné malé auto. Globální poptávka po takovém vozu je obrovská. Do roku 2030 by jich mohlo jezdit 700 milionů, téměř dvakrát tolik co aut v kategorii Modelů 3 a Y. A potom mu ukázali, že by se stejná podvozková platforma a stejné montážní linky daly použit k výrobě jak auta za pětadvacet tisíc dolarů, tak Robotaxi. „Přesvědčili jsme ho, že když postavíme ty fabriky a vyvineme tu platformu, dokážeme chrlit jak robotaxíky, tak auta za dvacet pět tisíc dolarů, obojí na stejné architektuře,“ říká von Holzhausen.
Po schůzce jsem (Walter Isaacson – pozn. redakce) s Muskem zůstal sedět v zasedací místnosti. Bylo na něm vidět, že z auta za dvacet pět tisíc dolarů není vůbec nadšený. „Fakt to není moc vzrušující produkt,“ poznamenal. Nadchl se pro přeměnu dopravy prostřednictvím robotických taxíků. Ale v několika následujících měsících v sobě nadšení pro levnou Teslu přece jen vykřesal. Při konstruktérské poradě jedno odpoledne v únoru 2023 postavil von Holzhausen ve studiu modely Robotaxi a auta za dvacet pět tisíc dolarů hned vedle sebe. Z obou dvou dýchal futuristický styl Cybertrucku. Muskovi se ta konstrukce nesmírně líbila. „Když nekteré z nich vyjede zpoza rohu,“ pravil, „lidi si budou myslet, ze vidí něco z budoucnosti.“
Novému modelu pro masový trh jak s volantem, tak v provedení Robotaxi, se začalo říkat „platforma příští generace“. Musk původně rozhodl, že Tesla postaví brusu novou továrnu na severu Mexika, zhruba šest set padesát kilometrů jižně od Austinu, která bude od samého začátku navržena na výrobu takových aut. Měla využívat nový, vysoce automatizovaný výrobní postup.
Brzy však v tom plánu uviděl zásadní problém. Odjakživa byl toho názoru, ze není dobré umístit výrobu do nějaké odlehlé lokality, protože by konstruktéři Tesly měli pracovat v bezprostřední blízkosti montážní linky. Tak mohou dostávat okamžitou zpětnou vazbu a navrhovat konstrukční inovace, které zlepšují vůz a také usnadňují výrobní proces. A pro zcela nové auto a výrobní proces to platilo dvojnásob.
Jenže si uvědomil, že by bylo těžké přesunout špičkové inženýry do nové továrny. „Inženýring Tesly bude muset být přímo u výrobní linky, aby to fungovalo, a přestěhovat všechny do Mexika se nikdy nepodaří,“ vysvětloval mi.
Proto se v květnu 2023 rozhodl přesunout výrobu aut nové generace a robotaxíku do Austinu, kde může on sám i jeho nejlepší inženýři pracovat hned vedle nové, ultrarychlé a ultraautomatizované montážní linky (nejspíše to samé je hlavním důvodem, proč Musk oznámil, že levnou Teslu bude vyrábět také v německé Gigafactory Berlín – pozn. redakce). Celé léto 2023 trávil každý týden hodiny a hodiny tím, že se svým týmem navrhoval každé jednotlivé pracoviště na lince a hledal možnosti, jak o milisekundy zkrátit každý krok a každý proces.
TIP: Novou knihu o Muskovi v češtině si můžete objednat například u prodejce Martinus, kde vychází na zhruba 650 korun. Nebo si vybrat svého oblíbeného prodejce knih přes Heureku.