Elektromobilitu začíná řešit čím dál tím víc lidí. Někteří se o tento moderní způsob dopravy alespoň zajímají a čtou si například nejnovější informace a testy na webu Elektrickevozy.cz, jiní už se dokonce odhodlali k tomu udělat zásadní krok a přejít ze spalovacího auta na elektromobil.
Pokud přemýšlíte nad pořízením svého prvního elektromobilu, v tomto redakčním článku se dozvíte, proč by to měla být právě Tesla. Jde o názorový článek, který vychází z našich vlastních zkušeností, které máme s redakční Teslou Model 3, kterou jsme pořizovali již před více než třemi lety.
Tesla patří mezi průkopníky novodobé elektromobility a nebýt této společnosti, pravděpodobně by dnes elektrická mobilita nebyla tam, kde je. Elon Musk aspol. představili první Teslu Roadster již v roce 2008, tedy rok po příchodu revolučního iPhonu od Applu.
Po více než patnácti letech tedy dokázala americká automobilka výrazně zdokonalit svou „EV“ techniku a přiblížit se k té fázi, ve které už budou přicházet jen menší změny a vylepšení. Důkazem toho je například ponechání stejné baterie u modernizovaného Modelu 3 (Highland), který přišel již před šesti lety a zvládne i přes 600 km na jedno nabití. Tesla už u svého nejoblíbenějšího produktu a celkově nejprodávanějšího elektromobilu na světě nemá moc co výrazně vylepšovat.
Čtěte také: Tesla slaví. V Evropě překročila významný milník v počtu prodaných vozů
Proč má podle nás Tesla nejlepší techniku na poli elektromobilů ze všech? Například v žebříčcích reálných dojezdů elektromobilů patří dlouhodobě na čelní místa, stejně tak vládne v disciplíně pomalé degradace baterie, ale jde i o spoustu dalších unikátních věcí typu OTA updaty, Tesla Superchargery, přední kufr (tzv. frunk), mobilní aplikace, apod.
Obecně mají elektromobily Tesla dlouhý dojezd, vysoký výkon, nízkou spotřebu, a spoustu, ale opravdu spoustu technologických vychytávek, které mohou majitelé elektromobilů konkurenčních značek jen tiše závidět. Tesla byla také revoluční se zavedením jednopedálové jízdy a téměř „vynecháním“ brzdového pedálu. U nejnovějších vozů odstranila páčku s blinkry, dříve stejný osud čekal páčku se stěračemi.
Tesla má nejlepší techniku i z pohledu své sítě rychlonabíjecích stanic Tesla Supercharger. Musk se svými inženýry vymyslel jednoduše geniální systém, kdy stačí jen přijet k nabíječce, připojit kabel a následné nabíjení už můžete sledovat přímo na obrazovce svého vozu, či v mobilní aplikaci. Ostatní automobilky a provozovatelé dobíječek si asi řekli, proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě. A tak potřebujete různé čipy, různé systémy s obrazovkami na stojanech s nabíječkami, apod.
Co si také hodně chválíme, je mobilní aplikace Tesla. Není to opět něco, co by neměla i konkurence, nicméně u Tesly je řešení troufáme si tvrdit nejvíce dotažené k dokonalosti. Aplikace v mobilu totiž slouží nejen k odemykání vozu pouze pouhým přiblížením se smartphonem v kapse (přes Bluetooth), ale také k velmi rozsáhlému ovládání vozu.
Konkrétně samozřejmě nechybí vše, co potřebujete kolem nabíjení, takže se dá zjistit, jaký je stav nabití baterie, jakým výkonem aktuálně nabíjíte, ale i za jakou cenu to bude. Velmi šikovné je také hledání dostupných rychlonabíjecích stanic Tesla Supercharger včetně informace, kolik stojanů máte volných. Výborná je také možnost naplánování servisu přes aplikaci.
Lidé často říkají, že jsou elektromobily drahé. A u Tesly, která stojí přes milion, ji často rovnou právě z důvodu vyšší pořizovací ceny zavrhnou. Přitom je to chyba, protože kromě vyšší pořizovací ceny již ve všech dalších aspektech šetříte, ať už jde o levný provoz (při domácím nabíjení to může být i 2-3× levnější, než v případě tankování), nebo téměř nulový servis a tedy úsporu servisních nákladů. Navíc Tesla má skvělý poměr cena/výkon, pokud se podíváme například na populární Modely 3 a Y.
Novou Teslu dnes seženete již za 1 079 900 korun (cena za nový Model 3 včetně všech poplatků, bez nakonfigurování volitelných věcí ve výbavě – pozn. redakce), případně se dá ušetřit nákupem ojetiny, které v Česku v případě Modelu 3 s nižšími desítkami tisíc km (tedy skoro jako nové vozy) začínají někde kolem 800 tisíc korun.
S ohledem na životnost baterie (záruka např. u Modelu 3 je 8 let nebo 160 000 km, podle toho, co nastane dříve, se zachováním alespoň 70 % kapacity akumulátoru po dobu trvání záruky; u jiných modelů je záruka i delší) a její pomalejší degradaci se vlastně není moc čeho obávat, že byste museli třeba během 10 let opravovat či vyměňovat. Pouze pár levnějších věcí.
Tesla má záruku na 3 roky a během této doby máte většinu případných oprav bezplatných. V našem případě jsme za více než 3 roky platili pouze cca 2 500 korun za výměnu pylového filtru, který není od roku 2021 braný jako záruční. Počítejte s tím, že opravy vás většinou přijdou jen na pár tisícovek a budou potřeba jen jednou za čas, viz. doporučený interval údržby pro Model 3.
Tesla se proslavila v automobilovém světě také svými OTA aktualizacemi. Ty sice nevymyslela, protože už dávno je dostávaly například mobilní telefony s Androidem a iOS, ale dokázala je zavést do moderních aut. Díky softwarovým aktualizacím je firma schopna nejen postupně dále vylepšovat své produkty a přidávat například nové funkce, ale také opravovat případné chyby.
A že se jich u Tesly v minulosti hodně objevilo. Americká automobilka ovšem na rozdíl od jiných značek nemusela svá vozidla svolávat do servisů na opravu, ale stačilo jen celý problém (u kterého to pochopitelně bylo technicky možné) opravit tzv. na dálku pomocí softwaru.
Snad jedinou drobnou vadou na kráse je, že u Tesly si musíte stahovat nové updaty pomocí Wi-Fi připojení a nejde to (normálně) přes mobilní data. Ta si přitom u elektromobilu od Tesly musíte platit na pravidelné bázi, a sice 199 korun měsíčně. Podle našich zkušeností se vám nové verze systému stáhnou přes mobilní data pouze v krajních případech, kdy svůj vůz dlouho neaktualizujete a mohlo by to znamenat například bezpečnostní problém.
Ne náhodou se říká, že Tesla je jako iPhone na čtyřech kolech. V elektromobilech od Elona Muska máte k dispozici obrovský dotykový displej, přes který si můžete užít spoustu zábavy, ale také slouží vlastně ke všemu, od tachometru, přes navigaci, ovládání stěračů, až po veškeré nastavení vozu. Zkrátka slouží v 99 % procentech k ovládání vozu a jeho součástí.
Od Tesly máte 30 dnů prémiovou konektivitu zdarma, takže si můžete vychutnat videa na YouTube, prohlížet webové stránky na internetu, nebo dokonce hrát hry, či poslouchat streamovanou hudbu přes Spotify či Apple Music. Následně se platí oněch 199 korun měsíčně za prémiovou konektivitu v podobě mobilních dat, bez kterých si všech těchto služeb (podrobná a živá data u navigace, streamovaná hudba, videa, webový prohlížeč) neužijete.
Tesla je Tesla a pod toto tvrzení se můžeme na základě našich více než tříletých zkušeností s Teslou Modelem 3 podepsat. Pokud si chcete pořídit první elektromobil a chcete to nejlepší, rozhodně neuděláte chybu u této americké značky. Nicméně musíme současně upozornit, že ani Tesla není bez chyb a navíc ne každému může sednout. Ovládání má jiné, než běžná auta. A po technologické stránce je také hodně odlišná a vlastně pokud nepoužíváte smartphone, nevyužijete její potenciál. Proto není nikdy nic lepšího, než si produkt vyzkoušet a objednat se například na testovací jízdu a poté si udělat na produkt vlastní názor.
Elektromobilitu začíná řešit čím dál tím víc lidí. Někteří se o tento moderní způsob dopravy alespoň zajímají a čtou si například nejnovější informace a testy na webu Elektrickevozy.cz, jiní už se dokonce odhodlali k tomu udělat zásadní krok a přejít ze spalovacího auta na elektromobil.
Pokud přemýšlíte nad pořízením svého prvního elektromobilu, v tomto redakčním článku se dozvíte, proč by to měla být právě Tesla. Jde o názorový článek, který vychází z našich vlastních zkušeností, které máme s redakční Teslou Model 3, kterou jsme pořizovali již před více než třemi lety.
Tesla patří mezi průkopníky novodobé elektromobility a nebýt této společnosti, pravděpodobně by dnes elektrická mobilita nebyla tam, kde je. Elon Musk aspol. představili první Teslu Roadster již v roce 2008, tedy rok po příchodu revolučního iPhonu od Applu.
Po více než patnácti letech tedy dokázala americká automobilka výrazně zdokonalit svou „EV“ techniku a přiblížit se k té fázi, ve které už budou přicházet jen menší změny a vylepšení. Důkazem toho je například ponechání stejné baterie u modernizovaného Modelu 3 (Highland), který přišel již před šesti lety a zvládne i přes 600 km na jedno nabití. Tesla už u svého nejoblíbenějšího produktu a celkově nejprodávanějšího elektromobilu na světě nemá moc co výrazně vylepšovat.
Čtěte také: Tesla slaví. V Evropě překročila významný milník v počtu prodaných vozů
Proč má podle nás Tesla nejlepší techniku na poli elektromobilů ze všech? Například v žebříčcích reálných dojezdů elektromobilů patří dlouhodobě na čelní místa, stejně tak vládne v disciplíně pomalé degradace baterie, ale jde i o spoustu dalších unikátních věcí typu OTA updaty, Tesla Superchargery, přední kufr (tzv. frunk), mobilní aplikace, apod.
Obecně mají elektromobily Tesla dlouhý dojezd, vysoký výkon, nízkou spotřebu, a spoustu, ale opravdu spoustu technologických vychytávek, které mohou majitelé elektromobilů konkurenčních značek jen tiše závidět. Tesla byla také revoluční se zavedením jednopedálové jízdy a téměř „vynecháním“ brzdového pedálu. U nejnovějších vozů odstranila páčku s blinkry, dříve stejný osud čekal páčku se stěračemi.
Tesla má nejlepší techniku i z pohledu své sítě rychlonabíjecích stanic Tesla Supercharger. Musk se svými inženýry vymyslel jednoduše geniální systém, kdy stačí jen přijet k nabíječce, připojit kabel a následné nabíjení už můžete sledovat přímo na obrazovce svého vozu, či v mobilní aplikaci. Ostatní automobilky a provozovatelé dobíječek si asi řekli, proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě. A tak potřebujete různé čipy, různé systémy s obrazovkami na stojanech s nabíječkami, apod.
Co si také hodně chválíme, je mobilní aplikace Tesla. Není to opět něco, co by neměla i konkurence, nicméně u Tesly je řešení troufáme si tvrdit nejvíce dotažené k dokonalosti. Aplikace v mobilu totiž slouží nejen k odemykání vozu pouze pouhým přiblížením se smartphonem v kapse (přes Bluetooth), ale také k velmi rozsáhlému ovládání vozu.
Konkrétně samozřejmě nechybí vše, co potřebujete kolem nabíjení, takže se dá zjistit, jaký je stav nabití baterie, jakým výkonem aktuálně nabíjíte, ale i za jakou cenu to bude. Velmi šikovné je také hledání dostupných rychlonabíjecích stanic Tesla Supercharger včetně informace, kolik stojanů máte volných. Výborná je také možnost naplánování servisu přes aplikaci.
Lidé často říkají, že jsou elektromobily drahé. A u Tesly, která stojí přes milion, ji často rovnou právě z důvodu vyšší pořizovací ceny zavrhnou. Přitom je to chyba, protože kromě vyšší pořizovací ceny již ve všech dalších aspektech šetříte, ať už jde o levný provoz (při domácím nabíjení to může být i 2-3× levnější, než v případě tankování), nebo téměř nulový servis a tedy úsporu servisních nákladů. Navíc Tesla má skvělý poměr cena/výkon, pokud se podíváme například na populární Modely 3 a Y.
Novou Teslu dnes seženete již za 1 079 900 korun (cena za nový Model 3 včetně všech poplatků, bez nakonfigurování volitelných věcí ve výbavě – pozn. redakce), případně se dá ušetřit nákupem ojetiny, které v Česku v případě Modelu 3 s nižšími desítkami tisíc km (tedy skoro jako nové vozy) začínají někde kolem 800 tisíc korun.
S ohledem na životnost baterie (záruka např. u Modelu 3 je 8 let nebo 160 000 km, podle toho, co nastane dříve, se zachováním alespoň 70 % kapacity akumulátoru po dobu trvání záruky; u jiných modelů je záruka i delší) a její pomalejší degradaci se vlastně není moc čeho obávat, že byste museli třeba během 10 let opravovat či vyměňovat. Pouze pár levnějších věcí.
Tesla má záruku na 3 roky a během této doby máte většinu případných oprav bezplatných. V našem případě jsme za více než 3 roky platili pouze cca 2 500 korun za výměnu pylového filtru, který není od roku 2021 braný jako záruční. Počítejte s tím, že opravy vás většinou přijdou jen na pár tisícovek a budou potřeba jen jednou za čas, viz. doporučený interval údržby pro Model 3.
Tesla se proslavila v automobilovém světě také svými OTA aktualizacemi. Ty sice nevymyslela, protože už dávno je dostávaly například mobilní telefony s Androidem a iOS, ale dokázala je zavést do moderních aut. Díky softwarovým aktualizacím je firma schopna nejen postupně dále vylepšovat své produkty a přidávat například nové funkce, ale také opravovat případné chyby.
A že se jich u Tesly v minulosti hodně objevilo. Americká automobilka ovšem na rozdíl od jiných značek nemusela svá vozidla svolávat do servisů na opravu, ale stačilo jen celý problém (u kterého to pochopitelně bylo technicky možné) opravit tzv. na dálku pomocí softwaru.
Snad jedinou drobnou vadou na kráse je, že u Tesly si musíte stahovat nové updaty pomocí Wi-Fi připojení a nejde to (normálně) přes mobilní data. Ta si přitom u elektromobilu od Tesly musíte platit na pravidelné bázi, a sice 199 korun měsíčně. Podle našich zkušeností se vám nové verze systému stáhnou přes mobilní data pouze v krajních případech, kdy svůj vůz dlouho neaktualizujete a mohlo by to znamenat například bezpečnostní problém.
Ne náhodou se říká, že Tesla je jako iPhone na čtyřech kolech. V elektromobilech od Elona Muska máte k dispozici obrovský dotykový displej, přes který si můžete užít spoustu zábavy, ale také slouží vlastně ke všemu, od tachometru, přes navigaci, ovládání stěračů, až po veškeré nastavení vozu. Zkrátka slouží v 99 % procentech k ovládání vozu a jeho součástí.
Od Tesly máte 30 dnů prémiovou konektivitu zdarma, takže si můžete vychutnat videa na YouTube, prohlížet webové stránky na internetu, nebo dokonce hrát hry, či poslouchat streamovanou hudbu přes Spotify či Apple Music. Následně se platí oněch 199 korun měsíčně za prémiovou konektivitu v podobě mobilních dat, bez kterých si všech těchto služeb (podrobná a živá data u navigace, streamovaná hudba, videa, webový prohlížeč) neužijete.
Tesla je Tesla a pod toto tvrzení se můžeme na základě našich více než tříletých zkušeností s Teslou Modelem 3 podepsat. Pokud si chcete pořídit první elektromobil a chcete to nejlepší, rozhodně neuděláte chybu u této americké značky. Nicméně musíme současně upozornit, že ani Tesla není bez chyb a navíc ne každému může sednout. Ovládání má jiné, než běžná auta. A po technologické stránce je také hodně odlišná a vlastně pokud nepoužíváte smartphone, nevyužijete její potenciál. Proto není nikdy nic lepšího, než si produkt vyzkoušet a objednat se například na testovací jízdu a poté si udělat na produkt vlastní názor.