15 největších změn, které přináší facelift Tesla Model 3 (2023/2024)
- Chcete se dozvědět, co nového přináší Tesla Model 3 facelift?
- Vůz byl vyvíjený v rámci projektu Highland a jde o modelový ročník 2023/2024
- Shrnuli jsme to nejdůležitější, co o novém Modelu 3 potřebujete vědět

Tesla Model 3 je celosvětový bestseller (s více než 2 miliony prodanými kusy – pozn. redakce), který nejen že posunul celý segment elektromobility neskutečným způsobem vpřed, ale de facto se zasloužil o výrazný vývoj automobilového průmyslu v 21. století. Až takhle důležitý elektromobil to je!
Pokud se chcete dozvědět, jak poznáte facelift Tesla Model 3 (2023/2024) a také jaké novinky a změny vlastně přináší, jste tu na správném místě. V naší redakci jsme vybrali celkem 10 největších rozdílů, které najdeme u modernizovaného Modelu 3 „Highland”. Celkově pak jde o více než 50 odlišností, se kterými Musk aspol. letos přišli.
Na úvod je však ještě důležité znovu uvést na pravou míru, že nový Modelu 3 nenazývá Tesla ani faceliftem ani novou generací, ale upgradem (Tesla prostě není klasická automobilka, jako spíše výrobce iPhonu na čtyřech kolech, možná proto ta terminologie – pozn. redakce). Někteří tedy novému Modelu 3 říkají prostě „Highland“, což je označení, které mu zůstalo již z vývoje.

Čtěte také: Prošmejdili jsme novou Teslu Model 3 Highland. Jak se nám změny líbí?
Přepracovaná karoserie
Facelift Modelu 3 má po dlouhých šesti letech poprvé přepracovanou karoserii a design vozu vypadá prostě na první pohled trochu jinak, moderněji. Konkrétně Tesla zvolila ostřejší linie karoserie a povrchy optimalizovala pro aerodynamiku, což přispělo ke snížení odporu vzduchu (cd = 0,225) a hlučnosti způsobené větrem. Elektromobil má se stejnou kapacitou baterie a elektromotorem o něco delší dojezd, o zhruba 5-8 %.
Nové světlomety
Přední i zadní světlomety jsou dva hlavní rozpoznávací znaky u nového Modelu 3 pro modelový rok 2023/2024. Přední světlomety působí mnohem elegantněji, zadní světlomety potom potěší především tím, že jsou lépe viditelné i díky přepracovaným blinkrům, které byly u dosavadních Modelů 3 docela jednoduše přehlédnutelné. A navíc zadní světlomety jsou součástí kufru, takže se otevírají spolu se zadními dveřmi.
- Přední světlomety
- Zadní světlomety
Dvě nové barvy
U faceliftu jsme se také dočkali dvou nových barev, ze kterých mohou zákazníci vybírat, a to červené (Ultra Red) a šedé (Stealth Grey). „Ultra Red je vysoce chromatická barva s dynamickou hloubkou vytvořená z vícevrstvého laku. Stealth Grey je tmavě šedá metalická barva, která zvýrazňuje křivky vozu Model 3 a působí na něm sofistikovaným a dynamickým dojmem,“ uvádí společnost Tesla.

Nová kola
U nového Modelu 3 si také můžete všimnout nových kol, která mají vylepšenou aerodynamiku, menší hlučnost a podílejí se také na delším dojezdu, který může být u faceliftu o zhruba 5-8 % delší než u předchozích srovnatelných variant, tj. Standard (s pohonem zadních kol) a Long Rang (s pohonem všech kol).

Nové materiály v interiéru
Někteří Tesle vytýkali její strohý a laciný interiér u Modelu 3, ale s příchodem faceliftu se to trochu mění k lepšímu. Americká automobilka totiž nahradila levnější plast mnohem příjemnějšími materiály, například pravým hliníkem (u středové konzole), či textilií (na palubní desce). Celkově se interiér stále nese v duchu minimalismu.
Ambientní osvětlení
Tohle je moderní prvek, který se nám hodně líbí a která dodává vozu šmrnc. Faceliftovaná Tesla Model 3 má svítící linku (tzv. ambientní osvětlení) v takové barvě, kterou si v nastavení vyberete, kolem celé kabiny. Dodává to lepší pocit a jde o jeden z hlavních znaků, díky kterým rozpoznáte facelift od předchozích verzí tohoto elektromobilu.

Větraná sedadla
Novinkou jsou také větraná sedadla, konkrétně v případě předních sedadel, což se bude zaručeně hodit v horkých letních dnech, kdy se člověk může potit. Ovládání je snadné přes nastavení klimatizace. Vyhřívaná jsou potom všechna sedadla, tedy nejen přední, ale i ta zadní.
Naprosté ticho v kabině
Co už můžeme ze svých zkušeností potvrdit, je naprosté ticho v kabině. Díky 360stupňovému akustickému sklu, vylepšeným pouzdrům zavěšení, těsněním a materiálům tlumícím hluk je kabina pro cestující ještě tišší, než tomu bylo u dosavadních vozů Modelu 3.

Čtěte také: Nová Tesla Model 3 opravdu dorazí i ve sportovní verzi, máme nové informace!
Řízení bez použití ovládací páčky
Jednou z nejvíce kontroverzních věcí, se kterými přišla Tesla u faceliftu Modelu 3 (2023/2024), je jednoznačně vynechání ovládací páčky. Pokud jste zvyklí na to, že sednete za volant Tesly a pod volantem vyberete páčkou směr dopředu (D), či směr dozadu (R), tak teď už na to můžete zapomenout.
Inženýři z Tesly se rozhodli tento prvek odstranit a místo toho se máte spolehnout na automatický výběr směru jízdy, o který se postará vůz samotný. Pokud byste náhodou chtěli jet opačným směrem, pak stačí jednoduchým gestem swipnutí po dotykové obrazovce vybrat směr dopředu/dozadu.
Pro případ krizové situace (a hlavně dle legislativy – pozn. redakce), kdyby byl displej rozbitý či z jiného důvodu jakkoliv nefunkční a tedy nepoužitelný, je potom ještě ovládání směru jízdy umístěno také na stropě kabiny, vedle výstražných světel a SOS volání.

Blinkry se neovládají páčkou, ale tlačítky na volantu
Kontroverzním krokem pro někoho také může být, že Tesla u faceliftovaného Modelu 3 po vzoru sesterských Modelů S a X odstranila také páčku pro blinkry. Pokud tedy nově budete chtít s vozem odbočit a dát znamení o změně směru jízdy, musíte k tomu využít tlačítka na volantu.
Pro běžné jezdění to nejspíš nebude problém, koneckonců i dle našich prvních dojmů to jde překvapivě lehce a intutivině nahmatat tlačítka takzvaně poslepu. Ovšem krizovou situací budou kruhové objezdy, u kterých se volant výrazněji otáčí a vy tak budete muset hledat tlačítka na volantu v jiné poloze, než kde jsou běžně, když držíte volant rovně.
Středový 15,4″ displej s menšími rámečky
Tesly se proslavily tím, že přinesly a zpropagovaly ovládání prakticky téměř všeho ve voze přes obrovský dotykový displej. Ten je nyní u faceliftu Modelu 3 sice stále stejně velký, tj. s úhlopříčkou 15,4 palců, ovšem díky tenčím rámečkům nyní nabízí větší využitelnou plochu a působí ještě moderněji.
Přepracovaná středová konzole
Přepracovaná středová konzole je nově obložená hliníkem, má rozsáhlý úložný prostor a k dispozici jsou dvě bezdrátové nabíječky telefonu. Pomocí jednoho předního a dvou zadních nabíjecích portů USB-C, každý s příkonem až 65 W, můžete rychle nabíjet notebooky a další zařízení.

Využívání magnetů u clonítka či gloveboxu
Inženýři z Tesly přináší také jednu zajímavou inovaci, kterou je využívání magnetů například u clonítka, či přihrádky u spolujezdce (tzv. gloveboxu). Z důvodu nějakého opotřebení, ale i celkovému uživatelskému dojmu by to mělo být lepší řešení.
Audiosystém nové generace
Tesla si sama navrhla nový prémiový audiosystém, který je u varianty Long Range vybaven celkem 17 reproduktory, dvěma subwoofery a dvěma zesilovači. U základní varianty s pohonem zadních kol je potom k dispozici 9 reproduktorů s jedním subwooferem a jedním zesilovačem. Nově přidané a kvalitnější mikrofony potom zajišťují lepší kvalitu hovorů.
Zadní displej
Pro cestující na zadních sedadlech máme také dobrou zprávu, u upgradovaného Modelu 3 po faceliftu přibyl nový 8palcový dotykový displej, který má integrované ovládání klimatizace, ventilace a multimediálního systému.

Toto bylo podle nás 15 největších změn a vylepšení, které přináší Tesla Model 3 v rámci faceliftu u modelového ročníku 2023 2024. Které novinky jsou podle vás nejpodstatnější a nejužitečnější? Napište nám do diskuze pod článkem své názory.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.