Test BMW iX M60 – Opulentní, výkonem překypující kočár z budoucnosti
- Otestovali jsme elektrickou prémiovku BMW iX M60
- Podle nás jde o jeden z nejpohodlnějších vozů současnosti
- Jak německé SUV z divize M jezdí a jak si v testu vedlo?

Do redakce Elektrickevozy.cz nám dorazilo první elektrické „eMko“ od BMW, které bylo od počátku konstruováno jako čistý elektromobil. Dle velikosti bychom BMW iX M60 v hierarchii značky postavili vedle modelu X5. Úchvatné specifikace, luxusní interiér, promyšlené detaily – i tak by se dal model iX ve vrcholném provedení M60 snadno popsat.
BMW zde předvedlo řadu vyspělých funkcí a při podrobném zkoumání vozu narazíte na opravdu promakané detaily, které tak utváří špičkový a prémiový elektromobil. Výrobce o voze mluví jako o „technologické vlajce“ a my mu musíme dát za pravdu. Ale pár drobností na jinak bravurním elektromobilu bychom přece jenom našli.
BMW iX M60: specifikace
Konstrukce | SUV, rozměry: 4953 × 1967 × 1695 mm, hmotnost: 2659 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon všech kol |
Výkon | 455 kW (619 k), točivý moment 1015 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, využitelná kapacita 105,2 kWh (celková 111,5 kWh) |
Nabíjení | palubní 22kW nabíječka, maximální rychlost DC nabíjení 195 kW, CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | 22 kWh/100 km, dojezd 566–501 km |
Výbava | natáčení kol zadní nápravy, adaptivní vzduchové odpružení na obou nápravách, 4zónová automatická klimatizace, BMW IconicSounds, laserové světlomety, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System |
Cena testovaného modelu | 3 755 726 Kč (cena BMW iX M60 od 3 493 100 Kč) |
Vlajková loď z budoucnosti?
Jeho futuristický design se vám bude, nebo nebude líbit. Já se řadím spíše do skupiny obdivovatelů, ale zadní část vozu je i na můj vkus poměrně „divoká“. Úzké a protažené světlomety, masivní spodní část zadního nárazníku a víko kufru, které se táhne přes celou šířku vozu, to jsou zrovna části, co jsou na mě trochu přespříliš. Ke zbytku vozu mi nesedí. Asi podobný případ, jako u Škody Enyaq iV.
Když otevřete víko kufru, přijdete o zadní světlomety, a proto najdete pod víkem další dvojici světlometů, které tu z bezpečnostních důvodů musí být.
Vraťme se ale na přední část vozu. Té dominují masivní „ledvinky“, které se táhnou od kapoty až do spodní části nárazníku. Zde BMW použilo samozacelovací materiál. Pokud dojde k poškrábání, po zahřátí by se měl povrch sám opravit a zacelit se. Přidám ještě další dvě zajímavosti. Jako uživatel vozu se nedostanete pod kapotu (stejně si nedokážu představit, co by tam majitel vozu s cenovkou přes 3,5 milionu chtěl dělat). Jak ale doplníte kapalinu do ostřikovačů? Automobilka schovala tento otvor pod přední logo.

Nepříjemný zvuk dveří narušuje oázu luxusu
U vozů kategorie SUV je velmi neobvyklé vidět bezrámová okna, to si zde mohla automobilka dovolit díky použití výztuh z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny, které tak doplňují hliníkový rám a jsou umístěny ve střeše, na bocích a v zadní části karoserie. Najdeme zde ale také části z oceli. S tím se ale pojí první problém, kterého jsme si všimli hned na první dobrou.
Při otevírání dveří se dočkáte neobvykle „neprémiového“ a levného zvuku, který jsem snad u BMW nikdy neslyšel. Spíše to zní, jako otvírání dveří rumunského vozu z úplně obraceného cenového spektra. Kolegové v redakci, kteří měli tu možnost iX vyzkoušet, měli úplně stejný dojem.
Námi testovaný kousek byl vybaven 22″ aerodynamickými koly z lehké slitiny. Ty tvoří v kombinaci s barvou Oxide Grey zajímavou podívanou.
- Přední část BMW iX M60 | foto: vlastní
- Laserové světlomety | foto: vlastní
- Samozacelovací přední maska | foto: vlastní
- Zapuštěné kliky dveří | foto: vlastní
Prémiové materiály kam se podíváš
Pokud jste už v nějakém BMW seděli, interiér modelu iX bude diametrálně odlišný. Nenajdete zde typický středový tunel, ani spoustu tlačítek a ovladačů. Co zde ale zůstalo je otočný ovladač iDrive, který je vyroben z křišťálu a je umístěn na ploše ze dřeva. Křišťálové ovládací prvky najdeme také na ovládání sedaček a pár dalších místech. Zajímavé je, že ovladač iDrive je i přes použitý materiál dotykový a můžete na něm psát jako na touchpadu.
Dřevěná plocha pod a okolo něj nabízí několik tlačítek rychlých voleb, které jsou dotykové, ale díky haptické odezvě máte pocit, že skutečně mačkáte klasická tlačítka.
- Přední sedadla
- Středová konzole s iDrive s křišťálem
Usaďte se a dejte si masáž
Luxusní křesla s integrovanou hlavovou opěrkou působí parádně, ale pro někoho může být právě nenastavitelná výška opěrky problém. Já se naštěstí mezi tyto jedince neřadím a na sedačkách se mi sedělo skvěle.
Zvláště po tom, co jsem si pustil některý z předpřipravených masážních programů. Není to jako v saloně, ale na dlouhé cestě tuto funkci oceníte. Na zadní části sedačky pak spolujezdci v druhé řadě naleznou vždy dvojici USB-C portů, těch je ve voze celkem 6.
Zde se hodí připojit další propracovaný detail. Paket Heat Comfort, který obsahuje nejen vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu a vyhřívaný volant, ale také vyhřívanou středovou konzoli, područky ve výplni dveří, spodní část palubní desky a víko přihrádky spolujezdce. Je to sice drobnost, ale posouvá to zážitek při běžném používání, obzvláště v těchto mrazivých dnech, na novou úroveň.
Ještě rychle dodám, že interiér působí vzdušně, nabízí dostatek prostoru pro posádku vpředu i vzadu. Kufr má základní objem 500 litrů a po sklopení zadních sedaček pohodlně tlačítkem získáte až 1 750 litrů prostoru. V kufru najdete také 12V zásuvku, tlačítko na elektricky sklopné tažné zařízení a také popruh a praktický háček.
- Přední sedačky
- Kufr
- Ovládání sklápění zadních sedaček
- Karbonová výztuž karoserie
Infotainment patří ke špičce
Dalším dominantním prvkem v interiéru je prohnutý displej tvořený digitální 12,3″ přístrojovkou a 14,9″ dotykovou obrazovkou infotainmentu. Ta je až tak dlouhá, že na některá tlačítka umístěná v pravé části displeje mám i se svýma dlouhýma rukama problém dosáhnout.
Obrazovky nabízí detailní a jemné rozlišení, plynulé animace a skvělou rychlost systému. Kromě dotyku můžete využít již zmíněný otočný ovladač iDrive.
Vůz nabídne nepřebernou řadu vlastních aplikací jako nahrávání ze 4 kamer současně, které automaticky zaznamená a uloží například nehodu nebo pokus o krádež vozu. Opravdovou „třešničkou“ na dortu je interiérová kamera, ze které si můžete udělat společné selfie s posádkou a fotku si pak stáhnou do telefonu.
Samozřejmostí je bezdrátové Apple CarPlay, které na velkém displeji působí skvěle, ale mohl by už jablečný výrobce svůj systém lépe přizpůsobit takto protáhlým displejům. Pod přední částí středové konzole najdete dva držáky nápojů a bezdrátovou nabíjecí plochu pro telefon.
- Prostor řidiče
- Udelejte si selfie z palubní kamery
- Infotainment vozu
- Přístrojová deska
Zvuk jako na koncertě
Námi testovaný kousek se pyšnil prostorou audio soustavou Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Ta pracuje s basovým reproduktorem umístěným v opěradle. Při poslechu hudby bohaté na basy vibrace směřují do zad a posouvají tak hudební zážitek na úroveň, která je srovnatelná s účastí na koncertě. Aparatura patří ke špičce, kterou si do vozů běžně můžete nechat od výrobce nainstalovat.
Celkově je odhlučnění kabiny na velmi vysoké úrovni a po náročném dni tak jednoduše uniknete shonu okolního světa a ladně se vezete jako na obláčku. K zenovému klidu vám mohou pomoci i jízdní režimy, které vám do interiéru pouští uklidňující „vesmírné“ zvuky, které reagují na váš jízdní styl. Rozhodně zajímavé vyzkoušet, ale nevím, jestli budete používat pravidelně.
S tím se pojí také BMW Iconic Sound, na kterém se podílel slavný hudební skladatel Hans Zimmer. Prvních pár dní jsem nechal tento umělý zvuk motoru zapnutý a užíval si ho, druhou polovinu testu jsem si chtěl už vychutnávat klid a hrobové ticho na palubě. Společně se zvukem Porsche Taycan patří jednoznačně na pomyslnou zlatou příčku. Jindy mi tyto zvuky elektromobilů vadí, ale zde je to uchu lahodící.

Asistenty prošpikovaná jízda
Jen krátce bych chtěl vyzdvihnout asistenty. Za zmínku stojí zejména Driving Assistant Professional. Ten obsahuje řadu funkcí, například skvělý Asistent řízení a jízdy v pruzích s rozšířenými funkcemi. Ten vám pomůže při každodenním nasazení i na dlouhých trasách, kdy vůz řídí prakticky za vás. Vaším jediným úkolem je mít prst na kapacitním volantu.
Při mém testování si vůz poradil i s částečně zasněženou silnicí, kdy byl vidět pouze středový dělící pruh. Při opravdu špatné viditelnosti systém ale přenechal řízení lidské posádce. Každopádně klobouk dolů, protože jsem měl v systém mnohem větší důvěru než například k FSD od Tesly, které působí ještě stále trochu neohrabaně, ale spíš půjde o subjektivní pocit. Lahůdkou je, že při jízdě v koloně vůz sám vytvoří uličku pro IZS a drží se více u krajnice.
Dále si špičkově vedl i parkovací asistent, který s přehledem zaparkoval na místa, kam jsem byl líný zajíždět. Během toho manévru nemusíte jako řidič dělat vůbec nic, jen dávat pozor, kdyby se náhodou systém spletl a neporadil si se situací správně.
S plánováním vašich delších tras pomůže i navigace, která vám přesně řekne, kde a na jak dlouho máte zastavit, kolik energie doplnit, abyste mohli dorazit až do cíle. V predikovaných hodnotách se palubní systém na trase Praha–Brno vždy „sekl“ jen o pár procent.
Jízda jako na obláčku
Komfort jízdy patří k silným stránkám vozu. Podvozek je standardně vybaven adaptivním vzduchovým odpružením obou náprav s aktivními tlumiči a řízením zadních kol. Ve sportovním režimu se podvozek sníží o 10 mm oproti výchozímu stavu, k tomu dochází i při rychlostech nad 140 km/h. Při jízdě do 35 km/h pak může řidič naopak zvýšit světlou výšku o 20 mm stisknutím tlačítka na středové konzoli. Celkově patří jízdní komfort v BMW iX k naprosté špičce mezi elektromobily, a nejen mezi nimi.

Brutální zátah vás zarazí do sedačky
U elektromobilů jsme obecně zvyklí na okamžité zrychlení a slušnou dynamiku. Papírových 455 kW výkonu už dává tušit, že akcelerace bude brutální. Na suchém povrchu pohon všech kol nedovolí prokluz, a tak se přenese veškerý výkon k pohybu vozu kupředu.
V režimu Launch Control využijete plný dostupný výkon, točivý moment poskočí až na 1100 Nm a vůz vám o připravenosti „boostu“ sytému dá patřičně vědět –vibracemi v sedadle a volantu.
Máte pocit, jako při startu rakety a ono to nějak podobně vypadá, obzvlášť za přispění umělého zvuku motoru, který zní jako ze Star Treku. Zátah je nepřerušovaný, nemusíte řadit a zátah je působivý až do rychlosti vysoko za povolenými dálničními limity. Z 0 na 100 km/h vystřelíte za úctyhodných 3,8 sekundy a můžete jet rychlostí až 250 km/h.
Musíme však myslet na to, že fyzikální zákony nejdou „oblbnout“, a tak zrychlení v přímce je jedna věc a rychlé průjezdy zatáčkou věc druhá. Zde se už projeví hmotnost vozu kolem 2,7 tuny. BMW iX M60 se i díky natáčení zadních kol ochotně stáčí, ohromí vás svojí přilnavostí a dokáže projet zatáčky vyšší než očekávanou rychlostí, ale v utažených zatáčkách už poznáte, že řídíte vyšší a těžší vůz.
O pohon se pak stará dvojice synchronních elektromotorů e elektrickým buzením – zadní dosahuje výkonu 360 kW a přední až 190 kW.
- Přední část BMW iX M60 | foto: vlastní
- Zadní část BMW iX M60 | foto: vlastní
Čím větší divočina, tím větší spotřeba
Při testování spotřeby ve městě jsme dosáhli při venkovní teplotě kolem 4 °C finální hodnoty 21,8 kWh/100 km. Nutno dodat, že jsme jeli s provozem a nijak zásadně nevyužívali potenciál a dynamiku vozu. Při běžném použití, užívání si více než dostatečného výkonu, předehřevu kabiny jsme se ve městě pohybovali se spotřebou kolem 28 kWh/100 km. Zde vidíte, jak velké rozmezí spotřeby můžete očekávat. S dojezdem se tak budete pohybovat kolem 480 až 375 km v tom horším případě – v zimních měsících. V létě si troufám odhadovat, že se pod hranici 400 km běžně nedostanete, a naopak spíš budete moci počítat s dojezdem 450 až 550 km.
V příměstském provozu pak ukazatel spotřeby skončil na hodnotě 22,8 kWh/100 km, což udává aktuální zimní dojezd kolem 460 km. Na dálnici jsme se pohybovali při rychlosti 130 km/h se spotřebou 27,5 kWh/100 km. To vám v tomto případě vystačí až na 380 km v zimním období.
I přes obří 105,2 kWh baterii tak neočekávejte dechberoucí dojezd. Ale vše záleží na vašem jízdním stylu. Při troše snahy a jarně letních teplotách se můžete podívat i za hranici 600 km dojezdu, v tom případě ale zapomeňte na ukázku rychlých startů svým známým.
Jen pro zajímavost, palubní počítač ukazoval dlouhodobou spotřebu za necelých 13 tisíc kilometrů 28,3 kWh/100 km a narekuperováno bylo přes 1000 kWh energie. To už je ohromné číslo.

Nabíjení obří baterie by mohlo doznat zrychlení
BMW iX M60 se umí nabíjet rychlostí až 195 kW na DC ultrarychlých nabíječkách. Výrobce tak udává nabití z 10 na 80 % kapacity za 35 minut, to můžeme potvrdit. Stejně jako nabití dostatečného množství energie pro 150 km jízdy během prvních 10 minut nabíjení v nízkém stavu nabití.
U technologické výstavní skříně BMW bych si asi dokázal představit vyšší rychlosti nabíjení, a zejména pak 800V architekturu. Obří 105,2 kWh baterie patří mezi největší na trhu a její nabití i poměrně slušnou rychlostí až 195 kW bude trvat. Bereme-li v potaz, že tohoto výkonu se dočkáte jen v pásmu od 10 do 35 %. Pak nabíjecí výkon znatelně klesá.
Zajímavé je, že v rozmezí 80 až 90 % SoC do vozu proudí poměrně vysoký nabíjecí výkon kolem 80 kW. Při pomalém nabíjení se bude hodit 22kW palubní nabíječka, která doplní baterii z 0 do 100 % za zhruba 11 hodin.
- Přední část vozu
- Zadní část vozu
- Logo BMW na přední kapotě
- Označení modelu na víku kufru
Hodnocení závěrem
Jak tomu bylo i u BMW i4 M50, můžete si i v modelu iX nastavit rekuperaci v několika stupních až po nejvyšší, kdy můžete vůz řídit jen jedním pedálem. To se stále u mnoha elektromobilů dnes nevidí a za to rozhodně palec nahoru – vybere si zde opravdu každý.
Naopak tvar volantu a sedačky nemusí vyhovovat každému. Jinak přesné a přímé řízení může bát rušeno zvláštně tvarovaným volantem, který se ne zrovna dobře drží při dynamické jízdě.
Luxusní atmosféra, brilantní audio soustava, excelentní mobilní aplikace, 5G konektivita, bezdrátové aktualizace, tichá jízda, nepřeberné množství nastavení a prémiové materiály. To je jen krátký výčet parametrů, které řadí BMW iX M60 mezi naprostou špičku v současném elektromobilním světě. Po stránce designu si jej buď zalíbíte, nebo jím naopak budete opovrhovat.
Za zmínku stojí také cena. Základní BMW iX M60 začíná na částce 3 493 100 Kč, námi testovaný kousek se s cenou dostal až na 3 755 726 Kč. Tím se tento model stává dostupný pro opravdu movitou klientelu, která si potrpí i na ty největší detaily, na které zde BMW patřičně myslí, a tak oslní nejednoho náročného majitele. Za naší redakci tleskáme a čekáme, co přinese BMW v elektrickém světě za další povedené modely.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |