Test BMW i4 M50 – Dokonalá raketa použitelná pro denní nasazení

  • Otestovali jsme výkonem překypující BMW i4 M50
  • První „eMkový“ elektromobil se povedl na jedničku
  • Překvapivě to není jen raketa na silnici, ale použitelné auto pro každý den
BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Tento test by se dal napsat velice jednoduše a krátce. BMW i4 M50 je asi ten nejzábavnější a nejlepší elektromobil pod sluncem, který je i plně použitelný pro denní ježdění a život. Tečka! Ale také existuje druhá možnost, které vás neochudí o spoustu opravdových drobností, které tento vůz nabízí. Inženýři z Mnichova, a zejména ti ze sportovní divize M, odvedli neskutečnou práci. První „eMkový“ elektromobil německého prémiového výrobce se povedl na 110 %! Ano, čtete správně. Vůz si nás absolutně získal a ani po tisícovce kilometrů s tímto krasavcem se nám úsměv z tváře nevytratil. Ba naopak.

BMW i4 M50: specifikace

Konstrukce liftback, rozměry: 4783 × 1852 × 1448 mm, hmotnost: 2215 kg
Pohon elektrický, pohon všech kol
Výkon 400 kW, 544 koní, točivý moment 795 Nm
Baterie využitelná kapacita 80,7 kWh (celková 83,9 kWh)
Nabíjení 210 kW DC, 11kW AC palubní nabíječka
 Spotřeba a dojezd 18-22,5 kWh/100km, dojezd 590 km (WLTP)
Výbava XtraBoost, M adaptivní podvozek M karbonový paket, BMW IconicSounds, laserové světlomety, Harman Kardon,
Cena testovaného vozu  2 352 354 Kč (základní cena od 1 797 900 Kč)

BMW i4 M50 je prostě božské!

Není divu, že právě tento elektromobil převálcoval všechna ostatní auta v anketě Auto roku 2021/2022 v ČR, který soupeřil s v Česku tolik oblíbenými spalovacími konkurenty. Jestli měl některý elektromobil v našem malém českém rybníčku šanci na výhru, tak pak to bylo jedině BMW i4 M50. Ale už dost odboček stranou a pojďme si podrobně rozebrat naše zážitky s touto neuvěřitelnou „raketou“.

BMW i4 M50 je vlastně elektrifikovanou verzí BMW 4 Gran Coupé, které prošlo sportovní divizí M. Ale nejde o ledajaký „narychlo“ upravený spalovák, jako to může být i některých jeho sourozenců. Nechceme jmenovat, ale například BMW iX3 je jen předělaná spalovací X3 s absolutně nevyužitým potenciálem a možnostmi, které elektrický pohon nabízí.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Radost pohledět

Námi testovaná verze byla oblečená do matného laku Frozen Portimao Blue z řady BMW Individual. Na pohled je to opravdová pastva pro oči, ale upřímně bych se o očistu vozu starat nechtěl, ale dá se předpokládat, že majitelé tohoto vozu mají svého povolaného člověka, který si s mytím a detailingem vozu poradí.  Exteriér vozu zdobí karbonové doplňky, pokud chcete znát cenu tohoto paketu, možná se raději pohodlně usaďte. Zájemce o BMW karbonový exteriérový paket zaplatí 75 868 korun. Ale to nebereme jako negativum, cílová skupina, pro kterou je i4 M50 určená, tyto „drobné“ řešit nebude.

Přídi vozu dominují výrazné ledvinky, které se linou od vrchu až po spodní okraj předního nárazníku. Pro věrné fanoušky německé značky je to jako červený hard na býka, ale nutno dodat, že ve skutečnosti autu sluší mnohem více než na fotkách. Nakonec tedy i zarytý fanoušek musí uznat, že obří ledvinky vozu pomáhají posouvat hranici líbivosti ještě výš.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Karbon „báwu“ sluší

Na několika místech nalezneme také odznak divize M, které tak dávají jasně najevo, s čím má dotyčný tu čest a varují dopředu, že s tímto vozem si rozhodně nemáte zahrávat. Celé auto sedí na 20″ aerodynamických dvoubarevných kolech z řady BMW Individual. Silueta vozu odpovídá karoserii Gran Coupé a je nesmírně sexy. Pokud si hned říkáte, že na zadních sedačkách tak nebude příliš místa nad hlavou, částečně budete mít pravdu. Pokud dozadu usedne člověk měřící více než 190 cm, nebude mu tato poloha zrovna dvakrát komfortní. Ale tohle není rodinné MPV, tohle je placatá sportovní střela, která má vysoký výkon a sportovnost v krvi.

Pohled na zadní část vozu je stejně okouzlujícím jako zírání na zbytek vozu. Masivní karbonová spodní lišta se line od širokých bočních částí z jedné strany na druhou. Zadní světlomety v ostře kapkovitém designu vytváří dojem ladné červené linky plující ve vzduchu. Horní hrana pátých dveří zdobí „lízátko“ neboli odtahová hrana a pomáhá tak aerodynamice vozu a také celkovému designu vozu. Víko kufru se otevírá i se zadním sklem, tedy ve stylu liftbacku, přístup do kufru je až překvapivě komfortní a můžete plně využít objem 470 litrů, po sklopení zadních sedaček máte k dispozici 1 290 litrů. Opěradla jsou dělena v poměru 40:20:40 a dají se složit téměř do roviny. Ideální auto na chalupu, co říkáte?

Pod kapotou stádo elektrických plnokrevníků

A dostáváme se k samotnému pohonu. Pár čísel na úvod. BMW i4 M50 obsahuje dvojici synchronních elektromotorů s elektromagneticky buzeným rotorem, každý na jedné nápravě, a v režimu Sport Boost dosahuje výkonu 400 kW, tedy 544 koní. To poskytuje vozu dosud nevídanou dynamiku a moderní charakter. Tento vůz je tak čtyřkolka a tuto schopnost oceníte například i při testování zrychlení při použití Launch Control, kdy auto vyburcuje všechny potřebné kilowatty výkonu a přenese je všemi čtyřmi koly na vozovku.

Z 0 na 100 km/h tak doslova vystřelíte za 3,9 sekundy a za zvukového doprovodu BMW M IconicSounds Electric si doslova letíte vstříc adrenalinových zážitkům. Zvuk elektromobilů je vůbec téma samo o sobě. Existují pouze dva čistě elektrické stroje, u který ch je umělý zvuk na špičkové úrovni a posouvá zážitek z jízdy ještě více kupředu. Jedním je právě BMW i4 M50 a druhým je Porsche Taycan. Nejde tak pouze o umělý zvuk motoru, ale opravdu o vesmírný koncert. Není divu, vždyť na zvuku motoru spolupracoval německý autor filmové hudby oceněný Oscarem, cenou Grammy a dvěma Zlatými Glóby, Hans Zimmer.

Celý tento koncert živí lithium-iontová baterie s využitelnou kapacitou 80,7 kWh (celková 83,9 kWh). Celý bateriový pack váží 550 kg. Těžiště 2,3 tuny vážícího vozu je tak oproti spalovacím variantám o zhruba 4 cm níže, což přispívá ke stabilitě v zatáčkách.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Režim Sport Boost zapněte raději jen když potřebujete

Že vůz doslova překypuje výkonem je prostě fakt. V nejvyšším režimu Sport Boost, kdy máte k dispozici plný výkon 400 kW, tak raději jezděte jenom, když se chystáte tento potenciál využít, na běžné ježdění je spíš na škodu, jelikož reakce na plyn je pekelně ostrá. Běžně jsme tak jezdili i na Eco Pro režim, jelikož se v tu ránu stal z i4 M50 poslušný beránek, který se hodí na každodenní pohyb po městě či mezi vesnicemi.

Pokud už jsme u těch výkonnostních parametrů, ještě jeden vám dlužíme, a to maximální rychlost. Nemusíte se bát, že by vás elektrický pohon nějak zásadně omezoval, pokud nejezdíte každý den po neomezených německých dálnicích, maximálka 225 km/h bude dostačovat snad každému. A zrychlit na tuto rychlost není žádný problém. Vlastně si ani nevšimnete, že jedete takto rychle. Auto totiž jede absolutně perfektně a sebevědomě, naopak jízda při 130 km/h vypadá, jak kdybyste jeli spíš 80 km/h. Proto buďte obezřetní a občas na ukazatel rychlosti koukněte, až pojedete v levém pruhu na dálnici. Zdání u tohoto vozu často klame.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

V interiéru jako ve vesmírné lodi

A zážitek jako z jiného světa pokračuje i uvnitř vozu. Řidič a spolujezdec zaplují do M sportovních kožených sedaček s elektrickým ovládáním a před nimi se zjeví dvojice velkých displejů úhlopříčkami 12,3″ a 14,9″ displej, které dohromady tvoří jeden celek. Na poměry BMW je v kabině umístěno poměrně málo tlačítek, většina funkcí je tak dostupná přes vestavěný infotainment.

Na středové konzole nalezneme stálici prémiových vozů z Mnichova, a to ovladač iDrive. Ten poslouží zejména uživatelům, kteří se nechtějí zabývat hlasovým nebo dotykovým ovládáním, ale mají rádi „klasiku“ a například přes dotykovou plošku na vrchu otočného ovladače můžete psát vámi požadovanou adresu do navigace. A tady se na chvilku zastavíme. Do této chvíle jste mohli číst jenom samou chválu a superlativy na adresu i4 M50. Právě prostor okolo „řádící páky“ je trochu více plastový, než bychom u takto prémiového vozu čekali. I samotná řadička vypadá trochu víc „kolotočářsky“ a levně.

Stejně tak zavírání dveří. Kvůli bezrámovým oknům a absenci komfortního dovírání dveře nepříjemně třísknou, skoro jako u staré Škodovky, ale to už trochu přeháníme, tak hrozné to není, ale na prvních pár zavření dveří si budete zvykat. Ale to už opravdu hledáme drobné nedostatky na jinak brilantním voze.

Interiér BMW i4 M50

Interiér BMW i4 M50 | foto: vlastní

Pohodlně pak bude sedět i posádka na zadních sedadlech, ale jenom, jak už jsme zmiňovali dříve, pokud dotyčný neměří více než 190 cm. Jinak je pro posádku uvnitř vozu dostatek prostoru, který je vyplněn prémiovými materiály, měkčenými plasty, prošíváním, ambientním osvětlením a také řadou karbonových prvků.

Jednu další drobnou výtku bychom měli směrem k modrému tlačítku na středové konzole. Tímto tlačítkem totiž celý vůz oživíte a připravíte k jízdě. No, když už i v koncernu pochopili, že tohle „startování“ u elektromobilu je přežitek, mohlo by se to naučit i BMW. Anebo je to závan starých časů pro konzervativněji laděné majitele? Těžko říct, ale tato drobnost by mohla být s další generací snad vylepšena. Ono je přeci jenom jednodušší sednou, zařadit a jet.

Infotainment prémiové kvality

I když se mnozí chytají za hlavu, že je drtivá většina ovládacích prvků vložena do infotainmentu, a tak je nutné s ním spolupracovat, nemusíte zoufat. Systém je rychlý tak akorát, nebudete na něj čekat a za celou dobu se nám nestalo, že by systém zamrzl nebo se třeba jen zaškobrtnul. Tady dáváme palec nahoru. Ostatně celý infotainment je špičkově řešený, přehledný a vizuálně krásný a jednoduchý.

Stejně tak displej sdružených přístrojů přímo před řidičem, který si můžete konfigurovat dle vašich představ. Středový 14,9″ displej je prohnutý a orientovaný na řidiče, jak je u BMW dobrým zvykem. To tak velmi usnadňuje ovládání jinak rozměrného a dlouhého displeje. Oba disponují velmi jemným rozlišením a skvělou čitelností.

Technologická špička

Jedna kategorie, kde je hodno se zastavit, je nálož technologických vychytávek na palubě. BMW i4 M50 obsahuje ty nejmodernější vychytávky, které si na silnici snad dokážete představit. Zmínit musíme například jízdního asistenta, někdo by to mohl nazvat dokonce i „autopilotem“, ale jde opravdu jen o soubor chytrých jízdních asistentů, které vyžadují pozornost řidiče.

Cestování s tímto vozem na dálnici bude opravdu za odměnu, pohodlí a komfort na dlouhých přesunech zajistí kapacitní volant, takže není potřeba pro „oblbnutí“ vozu vyvíjet protitlak na volant nebo s ním čas od času cuknout. Opravdu stačí jenom položený jeden prst kdekoli na věnci volantu. Auto se s tímto spokojí a vůz vesele polyká dálniční kilometry dál. Na dálnici tak vlastně vůbec řídit nemusíte, adaptivní tempomat kontroluje provoz a odstup od vozidel před vámi, udržování v jízdních pruzích vás drží uprostřed vašeho pruhu. S takovouto oporou můžete denně ujet o stovky kilometrů více, aniž byste byli unaveni.

Velmi zajímavá situace nastala v okamžik, kdy se zapnutým asistentem dojedete do kolony. Vůz totiž situaci vyhodnotí a automaticky se bude držet buď u pravého nebo levého okraje dělící čáry, aby tak vytvořil uličku pro záchranáře. O této skutečnosti vás informuje na displeji před vámi. Při dosažení určité rychlosti a plynulosti provozu se pak vůz automaticky zařadí na střed vašeho jízdního pruhu a pokračuje dál. Sice detail, ale s tímto jsem se u ostatních vozů ještě nesetkal.

Tento systém jsme testovali na zhruba 500 km na dálnici, kde neudělal jedinou chybu. Test obsahoval jak jízdu ve dne, tak za šera, a i v noci. Při městském využití se na zhruba 50 testovacích km systém dostal 3× do úzkých a vyžadoval zásah řidiče. Dva z těchto případů se staly na stejném místě na výjezdu ze Strahovského tunelu, kde byl ostrý přechod ze tmy do ostrého slunce a čáry na silnici mají nejlepší roky už za sebou.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Takto má vypadat mobilní aplikace!

Další pozornost si zaslouží opravdu špičková mobilní aplikace. Zde, v porovnání s konkurencí, je BMW až nedosažitelně napřed a mílovými kroky uteklo kupředu. Je potřeba zmínit, že špičkovou aplikaci od BMW mají také jejich vynikající spalovací vozy a není to tedy jen výhradou tohoto modelu.

Máte opravdu nepřebernou možnost nastavení a informací o voze. Nejde tak jen o zobrazení stavu baterie a ovládání klimatizace na dálku. Zde je možné vůz zamknout/odemknout, zablikat světly, zatroubit, nastavit nabíjení, kde vidíte i detailní průběh doplňování energie, vidíte stav všech dveří, oken, zprávy z check control a spoustu dalšího.

Ukázka aplikace My BMW

Ukázka aplikace My BMW | foto: vlastní

Další silnou zbraně také mapa a plánování cesty, kde si můžete nastavit například minimální stav v baterii v cílové destinaci atp. Pokud jste uživateli jablečných smartphonů, můžete využít také BMW Digital Key, stačí spárovat váš klíč s vaším telefonem a od té doby je můžete nechat doma, klíčem bude samotný iPhone. Můžete si tak připadat, jako majitel vozu Tesla, kde je to možnost už delší dobu dostupná.

Překvapivě úsporné, když nejdete „pilu“

Velmi příjemným překvapením byla spotřeba BMW i5 M50. Každý by snad čekal, že tato více než pětisetkoňová raketa bude žrát i trávu kolem silnice. Ale realita je jiná. Neplatí tu rovnice, čím vyšší výkon, tím vyšší spotřeba, jako to můžeme znát z klasických spalovacích motorů. Asi těžko od objemu benzinového motoru 4,4 litru budeme chtít úsporné svezení. Velký motor prostě žádá pořádný přísun paliva.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

To se však s příchodem elektrických motorů mění. Jestli máte pod kapotou 100 nebo 400 kW nehraje zas až tak roli. Zásadní bude celá řada jiných faktorů, a především váš jízdní styl a celkové naladění powertrainu, které může být naopak celkem zbytečně „žravé“ i u běžného vozu, jako je to mu v případě elektromobilů koncernu Stellantis. Toto je ale u i4 M50 přesně naopak.

Když s vozem jedete po městě nebo jen tak na klid mezi městy, můžete bez problému a bez použití úsporného režimu jezdit za krásných 16 až 17 kW na 100. V tomto případě se dostáváte na celkový dojezd necelých 500 km, ale to jen v případě, že máte ty nervy jezdit až do skoro úplného vybití. To bychom vám stejně nedoporučovali. Běžně tak snadno dosáhnete na dojezd 400 až 500 km. Bavíme se tedy o situaci v létě, během teplot okolo 25 °C. Co se spotřebou a dojezdem udělá zima si jen troufáme odhadovat. Předpokládáme snížení dojezdu o zhruba 15–30 %, podle toho, kde a v jaké rychlosti s vozem pojedete.

Báječný dálniční cruiser

Ani spotřeba na dálnici, kde se elektromobilům moc nelíbí, není špatná, ba naopak skvělá. Při dálniční stotřicítce se bavíme o hodnotě 19 až 20 kW na 100 km. Čili celkový dojezd lehce pod 400 km. Cesta do Chorvatska s jedním a možná druhým velmi krátkým dobitím? Žádná fikce, ale realita. Pokud vám dálniční limit nezabraní ve vyšší rychlosti a zavítáte na hodnoty kolem 150 km/h, ukazatel spotřeby bude zobrazovat okolo 24 kW na 100 km. Stále skvělá hodnota.

Co ale se spotřebou udělá, když vypustíte všechen dostupný výkon? Zázraky neexistují, a tak i spotřeba vyletí nahoru do závratných výšin. Konkrétní hodnoty nemá smysl uvádět, protože záleží, kolik „kick-downů a Launch Control startů“ si dáte. Ale řekněme, že velmi dynamická jízda v rámci rozumných rychlostních limitů na přehledných okresních cestách si vyžádá do 28 až 30 kW na 100 km. Máte tak k dispozici střelu, se kterou se budete bavit minimálně 200 km za předpokladu, že mu budete opravdu „nakládat“. Spotřebu jsme ostatně rozebrali už v našem samostatném testu.

Nabíjení rychlostí blesku

O doplnění energie se pak postará rychlé nabíjení o výkonu až 210 kW. Této hodnoty ale pochopitelně dosáhnete jen na stanicích Ionity a u nás na pár nabíječkách, které dosahují rychlosti 300 kW. Pokud se ale přesouváte na delší vzdálenosti po dálnici, je téměř jisté, že po cestě potkáte stanice Ionity s výkonem až 350 kW, které tak využijí plný potenciál tohoto vozu.

Pokud na nabíječku zamíříte s nízkými procenty v baterii, na krátkou chvíli tak můžete opravdu plných 210 kW do vozu dostat. Poté nabíjecí výkon mírně klesne, ale i tak v během prvních 7 minut dostanete do vozu 20 kWh energie, která vám vystačí na 100 dálničních kilometrů! A to už je báječné. Například na cestě dlouhé 500—600 km vám tak vystačí jedna 30minutová zastávka na nabití a to je vše.

Pro úplnost dodejme, že palubní AC nabíječka dosahuje hodnoty standardních 11 kW a dodávaný nabíjecí kabel do zásuvky berte jen jako opravdu nouzovou možnost, když například dojedete na chatu. Nabití prázdné baterie do plna by pak trvalo skoro celé dva dny, konkrétně 45 hodin. Pokud ale nebudete denně jezdit velké vzdálenosti i přes noc (8 hodin v nízkém tarifu) jste s touto možností schopni do vozu dostat energii pro dojezd zhruba 80 km. Další postřehy a nabíjecí křivku naleznete v samostatném článku o nabíjení.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Jízda, která nezná hranice

Jízda s elektromobilem BMW i4 M50 patří snad k těm nejzábavnějším elektrickým svezením, které jsou momentálně na trhu dostupné. I pokud nenaladíte režim Sport Boost, který vám otevře všech 400 kW a točivý moment 795 Nm, a spokojíte se s pouhými 350 kW výkonu, můžete očekávat opravdu královské a sportovní svezení.

Dynamika tohoto vozu je jak z říše snů, zde je označení M opravdu na místě. Naprosto suverénní jízdní dojem a nadstandardní jízdní výkony vám rychle ukáží, že limity vozu jsou daleko před těmi vašimi. Tohle auto prostě neutaháte a budete se muset snažit, aby se biť jen trochu dostalo do nekomfortní polohy. Široce rozkročený postoj na silnici a nízké těžiště zajistí přehledné a naprosto přesné vedení vozu. Díky pohonu všech kol vystřelíte na 100 km/h za 3,9 sekundy. To není jen papírový údaj, ale v praxi běžně dosažitelné číslo.

Kdo by od sportovního a adaptivního M podvozku čekal tvrdé drncavé svezení, musíme ho vyvést z omylu. Dokonce i na hrbolatých okresních cestách kola neodskakují a auto vás žene vpřed. Řízení není nijak přehnaně tuhé, ale ani přeposilované, je tak akorát nastaveno, aby bylo přesné, ale zároveň jste měli dobrou zpětnou vazbu. V režimu Sport stabilizace vozu dokonce umožňuje i mírnou přetáčivost. Do zatáček lze najet hodně rychle a na výjezdu opět přidat a využít plný výkon vozu. Celkovému komfortu na palubě pomáhají jak adaptivní přední tlumiče, tak i vzduchové odpružení zadní nápravy.

Celkově se inženýrům z BMW a divize M podařilo sestrojit a naladit vůz na špičkovou úroveň a jedná se tak o jeden z nejlepších elektromobilů na trhu.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

BMW i4 M50 – dokonalost sama?

Co říci závěrem? O tomto voze bychom se mohli rozepsat na samostatnou knihu. Je bohužel spousta věcí, které se na vaše obrazovky nedají přenést, a to jsou naše opravdové dojmy z jízdy, ale i z elektromobilu samotného. Musíme uznat, že majitelům tohoto vozu závidíme. Takto perfektní stroj tu už dlouho nebyl a celkové vyladění, detaily a nastavení je opravdu na vrcholné úrovni, jak se na BMW sluší a patří. Rozhodně dáváme všechny palce nahoru a doufáme, že se podobně brilantní vozy od německého prémiového výrobce budou objevovat stále častěji, a nejenom v podobě sportovních vozů BMW M.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 Výkon vozu a jízdní vlastnosti Zvuk zavírání dveří
 Použitelný velký kufr Středová konzole kolem „řádící“ páky
 Komfort a nastavení podvozku  Slabší zobrazení couvací kamery v noci
 Vynikající mobilní aplikace
 Spotřeba

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test BMW i4 M50 – Dokonalá raketa použitelná pro denní nasazení

  • Otestovali jsme výkonem překypující BMW i4 M50
  • První „eMkový“ elektromobil se povedl na jedničku
  • Překvapivě to není jen raketa na silnici, ale použitelné auto pro každý den
BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Tento test by se dal napsat velice jednoduše a krátce. BMW i4 M50 je asi ten nejzábavnější a nejlepší elektromobil pod sluncem, který je i plně použitelný pro denní ježdění a život. Tečka! Ale také existuje druhá možnost, které vás neochudí o spoustu opravdových drobností, které tento vůz nabízí. Inženýři z Mnichova, a zejména ti ze sportovní divize M, odvedli neskutečnou práci. První „eMkový“ elektromobil německého prémiového výrobce se povedl na 110 %! Ano, čtete správně. Vůz si nás absolutně získal a ani po tisícovce kilometrů s tímto krasavcem se nám úsměv z tváře nevytratil. Ba naopak.

BMW i4 M50: specifikace

Konstrukce liftback, rozměry: 4783 × 1852 × 1448 mm, hmotnost: 2215 kg
Pohon elektrický, pohon všech kol
Výkon 400 kW, 544 koní, točivý moment 795 Nm
Baterie využitelná kapacita 80,7 kWh (celková 83,9 kWh)
Nabíjení 210 kW DC, 11kW AC palubní nabíječka
 Spotřeba a dojezd 18-22,5 kWh/100km, dojezd 590 km (WLTP)
Výbava XtraBoost, M adaptivní podvozek M karbonový paket, BMW IconicSounds, laserové světlomety, Harman Kardon,
Cena testovaného vozu  2 352 354 Kč (základní cena od 1 797 900 Kč)

BMW i4 M50 je prostě božské!

Není divu, že právě tento elektromobil převálcoval všechna ostatní auta v anketě Auto roku 2021/2022 v ČR, který soupeřil s v Česku tolik oblíbenými spalovacími konkurenty. Jestli měl některý elektromobil v našem malém českém rybníčku šanci na výhru, tak pak to bylo jedině BMW i4 M50. Ale už dost odboček stranou a pojďme si podrobně rozebrat naše zážitky s touto neuvěřitelnou „raketou“.

BMW i4 M50 je vlastně elektrifikovanou verzí BMW 4 Gran Coupé, které prošlo sportovní divizí M. Ale nejde o ledajaký „narychlo“ upravený spalovák, jako to může být i některých jeho sourozenců. Nechceme jmenovat, ale například BMW iX3 je jen předělaná spalovací X3 s absolutně nevyužitým potenciálem a možnostmi, které elektrický pohon nabízí.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Radost pohledět

Námi testovaná verze byla oblečená do matného laku Frozen Portimao Blue z řady BMW Individual. Na pohled je to opravdová pastva pro oči, ale upřímně bych se o očistu vozu starat nechtěl, ale dá se předpokládat, že majitelé tohoto vozu mají svého povolaného člověka, který si s mytím a detailingem vozu poradí.  Exteriér vozu zdobí karbonové doplňky, pokud chcete znát cenu tohoto paketu, možná se raději pohodlně usaďte. Zájemce o BMW karbonový exteriérový paket zaplatí 75 868 korun. Ale to nebereme jako negativum, cílová skupina, pro kterou je i4 M50 určená, tyto „drobné“ řešit nebude.

Přídi vozu dominují výrazné ledvinky, které se linou od vrchu až po spodní okraj předního nárazníku. Pro věrné fanoušky německé značky je to jako červený hard na býka, ale nutno dodat, že ve skutečnosti autu sluší mnohem více než na fotkách. Nakonec tedy i zarytý fanoušek musí uznat, že obří ledvinky vozu pomáhají posouvat hranici líbivosti ještě výš.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Karbon „báwu“ sluší

Na několika místech nalezneme také odznak divize M, které tak dávají jasně najevo, s čím má dotyčný tu čest a varují dopředu, že s tímto vozem si rozhodně nemáte zahrávat. Celé auto sedí na 20″ aerodynamických dvoubarevných kolech z řady BMW Individual. Silueta vozu odpovídá karoserii Gran Coupé a je nesmírně sexy. Pokud si hned říkáte, že na zadních sedačkách tak nebude příliš místa nad hlavou, částečně budete mít pravdu. Pokud dozadu usedne člověk měřící více než 190 cm, nebude mu tato poloha zrovna dvakrát komfortní. Ale tohle není rodinné MPV, tohle je placatá sportovní střela, která má vysoký výkon a sportovnost v krvi.

Pohled na zadní část vozu je stejně okouzlujícím jako zírání na zbytek vozu. Masivní karbonová spodní lišta se line od širokých bočních částí z jedné strany na druhou. Zadní světlomety v ostře kapkovitém designu vytváří dojem ladné červené linky plující ve vzduchu. Horní hrana pátých dveří zdobí „lízátko“ neboli odtahová hrana a pomáhá tak aerodynamice vozu a také celkovému designu vozu. Víko kufru se otevírá i se zadním sklem, tedy ve stylu liftbacku, přístup do kufru je až překvapivě komfortní a můžete plně využít objem 470 litrů, po sklopení zadních sedaček máte k dispozici 1 290 litrů. Opěradla jsou dělena v poměru 40:20:40 a dají se složit téměř do roviny. Ideální auto na chalupu, co říkáte?

Pod kapotou stádo elektrických plnokrevníků

A dostáváme se k samotnému pohonu. Pár čísel na úvod. BMW i4 M50 obsahuje dvojici synchronních elektromotorů s elektromagneticky buzeným rotorem, každý na jedné nápravě, a v režimu Sport Boost dosahuje výkonu 400 kW, tedy 544 koní. To poskytuje vozu dosud nevídanou dynamiku a moderní charakter. Tento vůz je tak čtyřkolka a tuto schopnost oceníte například i při testování zrychlení při použití Launch Control, kdy auto vyburcuje všechny potřebné kilowatty výkonu a přenese je všemi čtyřmi koly na vozovku.

Z 0 na 100 km/h tak doslova vystřelíte za 3,9 sekundy a za zvukového doprovodu BMW M IconicSounds Electric si doslova letíte vstříc adrenalinových zážitkům. Zvuk elektromobilů je vůbec téma samo o sobě. Existují pouze dva čistě elektrické stroje, u který ch je umělý zvuk na špičkové úrovni a posouvá zážitek z jízdy ještě více kupředu. Jedním je právě BMW i4 M50 a druhým je Porsche Taycan. Nejde tak pouze o umělý zvuk motoru, ale opravdu o vesmírný koncert. Není divu, vždyť na zvuku motoru spolupracoval německý autor filmové hudby oceněný Oscarem, cenou Grammy a dvěma Zlatými Glóby, Hans Zimmer.

Celý tento koncert živí lithium-iontová baterie s využitelnou kapacitou 80,7 kWh (celková 83,9 kWh). Celý bateriový pack váží 550 kg. Těžiště 2,3 tuny vážícího vozu je tak oproti spalovacím variantám o zhruba 4 cm níže, což přispívá ke stabilitě v zatáčkách.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Režim Sport Boost zapněte raději jen když potřebujete

Že vůz doslova překypuje výkonem je prostě fakt. V nejvyšším režimu Sport Boost, kdy máte k dispozici plný výkon 400 kW, tak raději jezděte jenom, když se chystáte tento potenciál využít, na běžné ježdění je spíš na škodu, jelikož reakce na plyn je pekelně ostrá. Běžně jsme tak jezdili i na Eco Pro režim, jelikož se v tu ránu stal z i4 M50 poslušný beránek, který se hodí na každodenní pohyb po městě či mezi vesnicemi.

Pokud už jsme u těch výkonnostních parametrů, ještě jeden vám dlužíme, a to maximální rychlost. Nemusíte se bát, že by vás elektrický pohon nějak zásadně omezoval, pokud nejezdíte každý den po neomezených německých dálnicích, maximálka 225 km/h bude dostačovat snad každému. A zrychlit na tuto rychlost není žádný problém. Vlastně si ani nevšimnete, že jedete takto rychle. Auto totiž jede absolutně perfektně a sebevědomě, naopak jízda při 130 km/h vypadá, jak kdybyste jeli spíš 80 km/h. Proto buďte obezřetní a občas na ukazatel rychlosti koukněte, až pojedete v levém pruhu na dálnici. Zdání u tohoto vozu často klame.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

V interiéru jako ve vesmírné lodi

A zážitek jako z jiného světa pokračuje i uvnitř vozu. Řidič a spolujezdec zaplují do M sportovních kožených sedaček s elektrickým ovládáním a před nimi se zjeví dvojice velkých displejů úhlopříčkami 12,3″ a 14,9″ displej, které dohromady tvoří jeden celek. Na poměry BMW je v kabině umístěno poměrně málo tlačítek, většina funkcí je tak dostupná přes vestavěný infotainment.

Na středové konzole nalezneme stálici prémiových vozů z Mnichova, a to ovladač iDrive. Ten poslouží zejména uživatelům, kteří se nechtějí zabývat hlasovým nebo dotykovým ovládáním, ale mají rádi „klasiku“ a například přes dotykovou plošku na vrchu otočného ovladače můžete psát vámi požadovanou adresu do navigace. A tady se na chvilku zastavíme. Do této chvíle jste mohli číst jenom samou chválu a superlativy na adresu i4 M50. Právě prostor okolo „řádící páky“ je trochu více plastový, než bychom u takto prémiového vozu čekali. I samotná řadička vypadá trochu víc „kolotočářsky“ a levně.

Stejně tak zavírání dveří. Kvůli bezrámovým oknům a absenci komfortního dovírání dveře nepříjemně třísknou, skoro jako u staré Škodovky, ale to už trochu přeháníme, tak hrozné to není, ale na prvních pár zavření dveří si budete zvykat. Ale to už opravdu hledáme drobné nedostatky na jinak brilantním voze.

Interiér BMW i4 M50

Interiér BMW i4 M50 | foto: vlastní

Pohodlně pak bude sedět i posádka na zadních sedadlech, ale jenom, jak už jsme zmiňovali dříve, pokud dotyčný neměří více než 190 cm. Jinak je pro posádku uvnitř vozu dostatek prostoru, který je vyplněn prémiovými materiály, měkčenými plasty, prošíváním, ambientním osvětlením a také řadou karbonových prvků.

Jednu další drobnou výtku bychom měli směrem k modrému tlačítku na středové konzole. Tímto tlačítkem totiž celý vůz oživíte a připravíte k jízdě. No, když už i v koncernu pochopili, že tohle „startování“ u elektromobilu je přežitek, mohlo by se to naučit i BMW. Anebo je to závan starých časů pro konzervativněji laděné majitele? Těžko říct, ale tato drobnost by mohla být s další generací snad vylepšena. Ono je přeci jenom jednodušší sednou, zařadit a jet.

Infotainment prémiové kvality

I když se mnozí chytají za hlavu, že je drtivá většina ovládacích prvků vložena do infotainmentu, a tak je nutné s ním spolupracovat, nemusíte zoufat. Systém je rychlý tak akorát, nebudete na něj čekat a za celou dobu se nám nestalo, že by systém zamrzl nebo se třeba jen zaškobrtnul. Tady dáváme palec nahoru. Ostatně celý infotainment je špičkově řešený, přehledný a vizuálně krásný a jednoduchý.

Stejně tak displej sdružených přístrojů přímo před řidičem, který si můžete konfigurovat dle vašich představ. Středový 14,9″ displej je prohnutý a orientovaný na řidiče, jak je u BMW dobrým zvykem. To tak velmi usnadňuje ovládání jinak rozměrného a dlouhého displeje. Oba disponují velmi jemným rozlišením a skvělou čitelností.

Technologická špička

Jedna kategorie, kde je hodno se zastavit, je nálož technologických vychytávek na palubě. BMW i4 M50 obsahuje ty nejmodernější vychytávky, které si na silnici snad dokážete představit. Zmínit musíme například jízdního asistenta, někdo by to mohl nazvat dokonce i „autopilotem“, ale jde opravdu jen o soubor chytrých jízdních asistentů, které vyžadují pozornost řidiče.

Cestování s tímto vozem na dálnici bude opravdu za odměnu, pohodlí a komfort na dlouhých přesunech zajistí kapacitní volant, takže není potřeba pro „oblbnutí“ vozu vyvíjet protitlak na volant nebo s ním čas od času cuknout. Opravdu stačí jenom položený jeden prst kdekoli na věnci volantu. Auto se s tímto spokojí a vůz vesele polyká dálniční kilometry dál. Na dálnici tak vlastně vůbec řídit nemusíte, adaptivní tempomat kontroluje provoz a odstup od vozidel před vámi, udržování v jízdních pruzích vás drží uprostřed vašeho pruhu. S takovouto oporou můžete denně ujet o stovky kilometrů více, aniž byste byli unaveni.

Velmi zajímavá situace nastala v okamžik, kdy se zapnutým asistentem dojedete do kolony. Vůz totiž situaci vyhodnotí a automaticky se bude držet buď u pravého nebo levého okraje dělící čáry, aby tak vytvořil uličku pro záchranáře. O této skutečnosti vás informuje na displeji před vámi. Při dosažení určité rychlosti a plynulosti provozu se pak vůz automaticky zařadí na střed vašeho jízdního pruhu a pokračuje dál. Sice detail, ale s tímto jsem se u ostatních vozů ještě nesetkal.

Tento systém jsme testovali na zhruba 500 km na dálnici, kde neudělal jedinou chybu. Test obsahoval jak jízdu ve dne, tak za šera, a i v noci. Při městském využití se na zhruba 50 testovacích km systém dostal 3× do úzkých a vyžadoval zásah řidiče. Dva z těchto případů se staly na stejném místě na výjezdu ze Strahovského tunelu, kde byl ostrý přechod ze tmy do ostrého slunce a čáry na silnici mají nejlepší roky už za sebou.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Takto má vypadat mobilní aplikace!

Další pozornost si zaslouží opravdu špičková mobilní aplikace. Zde, v porovnání s konkurencí, je BMW až nedosažitelně napřed a mílovými kroky uteklo kupředu. Je potřeba zmínit, že špičkovou aplikaci od BMW mají také jejich vynikající spalovací vozy a není to tedy jen výhradou tohoto modelu.

Máte opravdu nepřebernou možnost nastavení a informací o voze. Nejde tak jen o zobrazení stavu baterie a ovládání klimatizace na dálku. Zde je možné vůz zamknout/odemknout, zablikat světly, zatroubit, nastavit nabíjení, kde vidíte i detailní průběh doplňování energie, vidíte stav všech dveří, oken, zprávy z check control a spoustu dalšího.

Ukázka aplikace My BMW

Ukázka aplikace My BMW | foto: vlastní

Další silnou zbraně také mapa a plánování cesty, kde si můžete nastavit například minimální stav v baterii v cílové destinaci atp. Pokud jste uživateli jablečných smartphonů, můžete využít také BMW Digital Key, stačí spárovat váš klíč s vaším telefonem a od té doby je můžete nechat doma, klíčem bude samotný iPhone. Můžete si tak připadat, jako majitel vozu Tesla, kde je to možnost už delší dobu dostupná.

Překvapivě úsporné, když nejdete „pilu“

Velmi příjemným překvapením byla spotřeba BMW i5 M50. Každý by snad čekal, že tato více než pětisetkoňová raketa bude žrát i trávu kolem silnice. Ale realita je jiná. Neplatí tu rovnice, čím vyšší výkon, tím vyšší spotřeba, jako to můžeme znát z klasických spalovacích motorů. Asi těžko od objemu benzinového motoru 4,4 litru budeme chtít úsporné svezení. Velký motor prostě žádá pořádný přísun paliva.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

To se však s příchodem elektrických motorů mění. Jestli máte pod kapotou 100 nebo 400 kW nehraje zas až tak roli. Zásadní bude celá řada jiných faktorů, a především váš jízdní styl a celkové naladění powertrainu, které může být naopak celkem zbytečně „žravé“ i u běžného vozu, jako je to mu v případě elektromobilů koncernu Stellantis. Toto je ale u i4 M50 přesně naopak.

Když s vozem jedete po městě nebo jen tak na klid mezi městy, můžete bez problému a bez použití úsporného režimu jezdit za krásných 16 až 17 kW na 100. V tomto případě se dostáváte na celkový dojezd necelých 500 km, ale to jen v případě, že máte ty nervy jezdit až do skoro úplného vybití. To bychom vám stejně nedoporučovali. Běžně tak snadno dosáhnete na dojezd 400 až 500 km. Bavíme se tedy o situaci v létě, během teplot okolo 25 °C. Co se spotřebou a dojezdem udělá zima si jen troufáme odhadovat. Předpokládáme snížení dojezdu o zhruba 15–30 %, podle toho, kde a v jaké rychlosti s vozem pojedete.

Báječný dálniční cruiser

Ani spotřeba na dálnici, kde se elektromobilům moc nelíbí, není špatná, ba naopak skvělá. Při dálniční stotřicítce se bavíme o hodnotě 19 až 20 kW na 100 km. Čili celkový dojezd lehce pod 400 km. Cesta do Chorvatska s jedním a možná druhým velmi krátkým dobitím? Žádná fikce, ale realita. Pokud vám dálniční limit nezabraní ve vyšší rychlosti a zavítáte na hodnoty kolem 150 km/h, ukazatel spotřeby bude zobrazovat okolo 24 kW na 100 km. Stále skvělá hodnota.

Co ale se spotřebou udělá, když vypustíte všechen dostupný výkon? Zázraky neexistují, a tak i spotřeba vyletí nahoru do závratných výšin. Konkrétní hodnoty nemá smysl uvádět, protože záleží, kolik „kick-downů a Launch Control startů“ si dáte. Ale řekněme, že velmi dynamická jízda v rámci rozumných rychlostních limitů na přehledných okresních cestách si vyžádá do 28 až 30 kW na 100 km. Máte tak k dispozici střelu, se kterou se budete bavit minimálně 200 km za předpokladu, že mu budete opravdu „nakládat“. Spotřebu jsme ostatně rozebrali už v našem samostatném testu.

Nabíjení rychlostí blesku

O doplnění energie se pak postará rychlé nabíjení o výkonu až 210 kW. Této hodnoty ale pochopitelně dosáhnete jen na stanicích Ionity a u nás na pár nabíječkách, které dosahují rychlosti 300 kW. Pokud se ale přesouváte na delší vzdálenosti po dálnici, je téměř jisté, že po cestě potkáte stanice Ionity s výkonem až 350 kW, které tak využijí plný potenciál tohoto vozu.

Pokud na nabíječku zamíříte s nízkými procenty v baterii, na krátkou chvíli tak můžete opravdu plných 210 kW do vozu dostat. Poté nabíjecí výkon mírně klesne, ale i tak v během prvních 7 minut dostanete do vozu 20 kWh energie, která vám vystačí na 100 dálničních kilometrů! A to už je báječné. Například na cestě dlouhé 500—600 km vám tak vystačí jedna 30minutová zastávka na nabití a to je vše.

Pro úplnost dodejme, že palubní AC nabíječka dosahuje hodnoty standardních 11 kW a dodávaný nabíjecí kabel do zásuvky berte jen jako opravdu nouzovou možnost, když například dojedete na chatu. Nabití prázdné baterie do plna by pak trvalo skoro celé dva dny, konkrétně 45 hodin. Pokud ale nebudete denně jezdit velké vzdálenosti i přes noc (8 hodin v nízkém tarifu) jste s touto možností schopni do vozu dostat energii pro dojezd zhruba 80 km. Další postřehy a nabíjecí křivku naleznete v samostatném článku o nabíjení.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

Jízda, která nezná hranice

Jízda s elektromobilem BMW i4 M50 patří snad k těm nejzábavnějším elektrickým svezením, které jsou momentálně na trhu dostupné. I pokud nenaladíte režim Sport Boost, který vám otevře všech 400 kW a točivý moment 795 Nm, a spokojíte se s pouhými 350 kW výkonu, můžete očekávat opravdu královské a sportovní svezení.

Dynamika tohoto vozu je jak z říše snů, zde je označení M opravdu na místě. Naprosto suverénní jízdní dojem a nadstandardní jízdní výkony vám rychle ukáží, že limity vozu jsou daleko před těmi vašimi. Tohle auto prostě neutaháte a budete se muset snažit, aby se biť jen trochu dostalo do nekomfortní polohy. Široce rozkročený postoj na silnici a nízké těžiště zajistí přehledné a naprosto přesné vedení vozu. Díky pohonu všech kol vystřelíte na 100 km/h za 3,9 sekundy. To není jen papírový údaj, ale v praxi běžně dosažitelné číslo.

Kdo by od sportovního a adaptivního M podvozku čekal tvrdé drncavé svezení, musíme ho vyvést z omylu. Dokonce i na hrbolatých okresních cestách kola neodskakují a auto vás žene vpřed. Řízení není nijak přehnaně tuhé, ale ani přeposilované, je tak akorát nastaveno, aby bylo přesné, ale zároveň jste měli dobrou zpětnou vazbu. V režimu Sport stabilizace vozu dokonce umožňuje i mírnou přetáčivost. Do zatáček lze najet hodně rychle a na výjezdu opět přidat a využít plný výkon vozu. Celkovému komfortu na palubě pomáhají jak adaptivní přední tlumiče, tak i vzduchové odpružení zadní nápravy.

Celkově se inženýrům z BMW a divize M podařilo sestrojit a naladit vůz na špičkovou úroveň a jedná se tak o jeden z nejlepších elektromobilů na trhu.

BMW i4 M50

BMW i4 M50 | foto: vlastní

BMW i4 M50 – dokonalost sama?

Co říci závěrem? O tomto voze bychom se mohli rozepsat na samostatnou knihu. Je bohužel spousta věcí, které se na vaše obrazovky nedají přenést, a to jsou naše opravdové dojmy z jízdy, ale i z elektromobilu samotného. Musíme uznat, že majitelům tohoto vozu závidíme. Takto perfektní stroj tu už dlouho nebyl a celkové vyladění, detaily a nastavení je opravdu na vrcholné úrovni, jak se na BMW sluší a patří. Rozhodně dáváme všechny palce nahoru a doufáme, že se podobně brilantní vozy od německého prémiového výrobce budou objevovat stále častěji, a nejenom v podobě sportovních vozů BMW M.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 Výkon vozu a jízdní vlastnosti Zvuk zavírání dveří
 Použitelný velký kufr Středová konzole kolem „řádící“ páky
 Komfort a nastavení podvozku  Slabší zobrazení couvací kamery v noci
 Vynikající mobilní aplikace
 Spotřeba

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."