Co očekáváme od Tesly v roce 2024? Velký přehled, na co se těšit

Pavel Škopek
  • Tesla má za sebou loni řadu úspěchů, ale dotírá na ní čínská konkurence
  • Po odkladech uvedla Cybertruck, akcie ji vyrostly o více než 100 %
  • Jak si povede letos a přijde o pozici světové jedničky?
Logo automobilky Tesla
Logo automobilky Tesla

Při hodnocení loňského roku musí mít Tesla smíšené pocity. Na jednu stranu akcie automobilky vyrostly o více než 100 % a podle očekávání se jí podařilo překonat metu 1,8 milionu vyrobených vozidel, což je meziroční nárůst o půl milionu aut. Na druhou stranu udržení tempa růstu výroby bylo vykoupeno masivním zlevňováním a tím i poklesem marží. Elon Musk slibuje, že letos by měla produkce růst ještě rychleji. Bude to ale stačit? Čínský konkurent BYD roste ještě rychleji než Tesla a už v loňském čtvrtletí dodal a vyrobil víc aut. Pokud si své tempo zachová, je možné, že Teslu sesadí z trůnu i v celoročním srovnání.

Pomohou Tesle nové modely?

Aby Tesla mohla dále růst a překonat letos magickou hranici dva miliony dodaných vozů, se současnou nabídkou těžko vystačí. Už dnes víme, že přijde nová generace nejprodávanější Tesly a současně nejprodávanějšího elektromobilu na světě Modelu Y (2024) Juniper, která naváže na loni představený Model 3 Highland.

V případě zbytku modelové řady, tedy Modelů S, X a 3, se možná dočkáme pouze dílčích vylepšení. V roce 2024 by se nicméně mohl konečně objevit už několikrát odkládaný Tesla Roadster druhé generace, jehož vývoj byl v minulosti upozaděn kvůli modelům Semi a Cybertruck. Mnohem větší smysl z hlediska velikosti poptávky by však dávala smysl dávala levná Tesla, o níž se spekuluje už déle než rok.

Zvýšit dodávky nových vozů by mohl pomoci i masivnější rozjezd výroby Cybertrucku, který se k prvním zákazníkům dostal teprve na sklonku loňského roku. Vzhledem k tomu, že finální cena proti původně slibované podstatně narostla, opět se nejedná o nic, co by se mohlo stát masovou záležitostí.

Takto by mohla vypadat přepracovaná Tesla Model Y
Takto by mohla vypadat přepracovaná Tesla Model Y

Čtěte také: Norské autoškoly vyškrtly Teslu! Její elektromobily jsou doslova nebezpečné


Dočkáme se nových Gigafactory?

V současnosti vyrábí Tesla většinu svých elektromobilů pro mimoamerické trhy v Gigafactory v Šanghaji a Model Y pro Evropu vyrábí v Gigafactory Berlín. Výroba v Číně dává Tesla zřejmě největší smysl, protože Čína omezuje vývoz vzácných kovů, které jsou pro výrobu elektromobilů nezbytné.

Spekuluje se však o stavbě dalších Gigafactory. Přestože Tesla neustále inovuje výrobní procesy produkční kapacita stávajících továren není nafukovací do nekonečna. Pokud chce růst podobným tempem jako loni, bude muset investovat do jejich rozšíření.

Už loni na jaře se jako o dalších lokalitách nejvíce mluvilo o Mexiku a Jižní Koreji. Nová Gigafactory by však mohla do dvou let vyrůst i v Indii. V současnosti nejlidnatější země je totiž největším automobilovým trhem, kam Tesla zatím nevstoupila. Brání ji v tom vysoká dovozní cla na elektromobily, které Indie uplatňuje. Na konci listopadu jsme napsali, že se blíží dohoda mezi Teslou a indickými úřady. V jejím rámci by měla Tesla postavit v Indii novou Gigafactory v hodnotě zhruba dvě miliardy dolarů.

Tesla Gigafactory Šanghaj výroba elektromobilů
Tesla Gigafactory Šanghaj výroba elektromobilů

Čtěte také: Nejrychleji nabíjené elektromobily v reálném testu. Tesla skončila až desátá


Co na to akciové trhy?

Akcionáři Tesly mají za sebou poměrně dobrý rok. Zatímco v roce 2022 se akcie Tesly propadly o 65 %. Loňský rok ztrátu smazal a přidal ještě navíc, když meziročně stouply o přibližně 110 %. Pro příští rok však Adam Jonas, analytik společnosti Morgan Stanley, nevidí budoucnost tak růžovou. Jak napsal server Barron, rok 2024 bude pro Teslu dalším nestálým rokem.

Vidí zde řadu specifických rizik, které nesouvisí se samotnými automobily. Poukazuje také na to, že Tesla nemá žádný nový masový produkt, zatímco konkurence na trhu s elektromobilitou sílí. Akcie Tesly však mohou podle Jonase pohánět i další věci, jako je robot Tesla Optimus nebo umělá inteligence Tesla Dojo, kterou automobilka používá k trénování funkcí autonomního řízení a která by mohla nalézt uplatnění i v dalších oblastech.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články