Norské autoškoly vyškrtly Teslu! Její elektromobily jsou doslova nebezpečné

Matouš Vrchota
  • Absence páčky signalizace blinkrů nevyhovuje při výuce řízení
  • Instruktoři se shodli, že dotykové ovládání není pro začátečníky vhodné
  • Nové modely od Tesly s upravenými volanty proto budou z autoškol vykázány
Tesla Model 3 facelift Highland test tlačítka volant
Tesla Model 3 facelift Highland test tlačítka volant

Automobilka Tesla patří v Norsku mezi velmi populární elektrické značky. Ovšem úpravy, které výrobce ve voze zavádí v interiéru, se neslučují s názory místních instruktorů v autoškolách. Novější modely nebude možné během výukových lekcí použít. Důvod je zcela zřejmý a jednoduchý. Tím je absence páčky blinkrů.

Tesla bez páčky nesmí do autoškoly

Norsko patří mezi státy s nejvíce rozšířenou základnou elektrických vozidel. Tesla tak přirozeně tvoří podstatnou část zdejšího vozového parku. Logicky se i mladí studenti učí řízení ve vozech bez konvenčního spalovacího motoru. To zajisté není nic špatného. Proti tomu se instruktoři nijak nebouří. Problémem ovšem jsou vcelku výrazné zásahy do ergonomie řízení, které Tesla podniká v cestě za plně autonomním řízením.

Faceliftované Modely S a X o páčku blinkrů přišli již před nějakou dobou a ve stejném směru pokračuje i nová verze Modelu 3. Klasická páčka světel a blinkrů se přesunula na levou polovinu multifunkčního volantu v podobě dvou dotykových tlačítek s haptickou odezvou. Při běžném odbočování ještě lze tlačítka rozumně použít, na kruhovém objezdu ale vzniká přímo řidičské peklo.

Tesla Model 3 facelift Highland test volant
Tesla Model 3 facelift Highland test volant

Čtěte také: Proč Tesla odstranila všechny páčky pod volantem? Toto jsou 2 hlavní důvody


Naprosto neintuitivní řešení

Jakmile volant přetočíte o více než 90 stupňů, ztratíte ideální kontakt palce s dotykovými ploškami a intuitivní signalizace změny směru je ta tam. Nevyhnete se změně pohledu mimo vozovku, prsty se snažíte nahmatat správné tlačítko, které je navíc při otočení na opačném místě, než byste jej čekali. Situace je zmatečná i pro zkušeného řidiče, pro začínající studenty jde pak o naprosto nevhodné řešení.

Když si ovládání na vlastní kůži vyzkoušel instruktor Jåhn Hansen Øyen, byl sám překvapený, jak zmatečné ovládání je. Obzvláště kruhové objezdy pak nazval vyloženě nebezpečné. Sám přitom mezi příznivcem elektrické značky patří. Své poznatky sdílel se svými kolegy, kteří mu dali zapravdu. Celá norská asociace autoškol se tak bude novějším modelům Tesly v případě výuky studentů vyhýbat.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články