Proč Tesla odstranila všechny páčky pod volantem? Toto jsou 2 hlavní důvody

  • Tesla neustále mění typický vzhled konvenčních vozidel
  • Své vozy připravuje na autonomní jízdu
  • Dalším krokem je odstranění páček pod volantem
Tesla Model 3 Highland 2024 volant interiér

Interiér ve voze Tesla Model 3 (2024) | foto: Tesla

Když se posadíte do vozu značky Tesla, ocitnete se jako v jiném světě. Minimalismus, s jakým automobilka přišla, působí více jako salónek se schopnostmi přesunu z bodu A do bodu B. Ve voze také dnes nenajdete téměř žádné fyzické ovladače, naprostou většinu ovládáte skrze obrovský centrální displej infotainmentu nebo pomocí pár tlačítek na volantu. Postupně z vozu navíc mizí i pro běžné smrtelníky nepostradatelné páčky pod volantem. Příjde vám to jako naprostý extrém?

Snižování nákladů a přípravy pro jízdu bez lidského řidiče

Elon Musk byl vždy striktně vysazený na snižování výrobních nákladů. Jednak to otevírá možnosti vyšších marží a zisku, ale především je jejím prostřednictvím možné stahovat dolů i prodejní cenu modelů. Tuto obchodní taktiku můžeme v praxi pozorovat celý letošní rok. Tesle se podařilo cenu elektromobilů z výšin jednotek milionů srazit až na hranici jediného milionu korun.

Prakticky neexistuje funkce, kterou byste v Tesle neovládali přes velký dotykový displej. Spousta lidí namítne, že takové řešení nepatří mezi nejšťastnější a s tímto názorem souhlasíme. Dotykové displeje vyžadují velkou dávku pozornosti a je kvůli nim snadné ztratit přehled o dění kolem vozu. Jenže záměry americké automobilky jsou mnohem dalekosáhlejší. Jak již slýcháme téměř osmým rokem, celá Tesla se snaží být kompletně autonomním výrobcem a dodavatelem nejen osobních vozidel. S tímto směrem se totiž pojí i kontroverzní odstraňování páček pod volantem.

Futuristický volant Tesla Yoke

Futuristický volant Tesla Yoke


Čtěte také: Tesla opět nechává veřejnost hlasovat o tom, kde mají vyrůst nové Superchargery


Páčky používáme dlouhá desetiletí. Proč nám je Tesla sebrala?

V klasických vozech jsme zvyklí, že levá páčka ovládá blinkry a světelné režimy. Pravá se pak zpravidla stará o čistý výhled z vozu pomocí stěračů a ostřikovačů. Jestliže se ale vůz má pohybovat zcela sám bez pomoci lidského „pomocníka“, přirozeně takové funkce nemusí mít řidič na těchto typických místech. Potíží snad jen může být, že než se do plně autonomní doby dostaneme, proteče v řekách ještě spousta vody. Proč tedy Tesla s takovými změnami tak spěchá?

Jde jednoduše o postupný proces návyků. Tesla se snaží řidičům vysvětlit, že nejdůležitější prvky najdou na multifunkčním volantu, který je navíc možné díky programovatelným tlačítkům přizpůsobit na míru každému. Jako náhrada páček jde o zajímavé řešení. Nicméně nemusí vyhovovat každému. Menší množství ovladačů umožňuje i větší upravitelnost volantu. Tento pokus jsme u Tesly již také spatřili. Letecký ovladač, v angličtině nazývaný Yoke, ale zatím příliš pozitivních reakcí neposbíral.

Z mnoha pohledů se tak zatím zdá, že Tesla veřejně experimentuje, ale zdaleka ne všechny takové pokusy dopadají úspěšně. V dnešní době se ale s úbytkem páček setkáváme i u jiných značek. Mercedes používá jen levou stranu volantu již dlouhé roky, Volkswagen se na stejnou cestu vydává od vydání elektrické řady vozidel a nově přesahují i do standardních modelů. Nově najdeme kombinovanou levou páčku jak u nové generace Passatu, tak i u Škody Kodiaq.

Postrádali byste klasické podvolantové páčky nebo s takovou úpravou souhlasíte?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Proč Tesla odstranila všechny páčky pod volantem? Toto jsou 2 hlavní důvody

  • Tesla neustále mění typický vzhled konvenčních vozidel
  • Své vozy připravuje na autonomní jízdu
  • Dalším krokem je odstranění páček pod volantem
Tesla Model 3 Highland 2024 volant interiér

Interiér ve voze Tesla Model 3 (2024) | foto: Tesla

Když se posadíte do vozu značky Tesla, ocitnete se jako v jiném světě. Minimalismus, s jakým automobilka přišla, působí více jako salónek se schopnostmi přesunu z bodu A do bodu B. Ve voze také dnes nenajdete téměř žádné fyzické ovladače, naprostou většinu ovládáte skrze obrovský centrální displej infotainmentu nebo pomocí pár tlačítek na volantu. Postupně z vozu navíc mizí i pro běžné smrtelníky nepostradatelné páčky pod volantem. Příjde vám to jako naprostý extrém?

Snižování nákladů a přípravy pro jízdu bez lidského řidiče

Elon Musk byl vždy striktně vysazený na snižování výrobních nákladů. Jednak to otevírá možnosti vyšších marží a zisku, ale především je jejím prostřednictvím možné stahovat dolů i prodejní cenu modelů. Tuto obchodní taktiku můžeme v praxi pozorovat celý letošní rok. Tesle se podařilo cenu elektromobilů z výšin jednotek milionů srazit až na hranici jediného milionu korun.

Prakticky neexistuje funkce, kterou byste v Tesle neovládali přes velký dotykový displej. Spousta lidí namítne, že takové řešení nepatří mezi nejšťastnější a s tímto názorem souhlasíme. Dotykové displeje vyžadují velkou dávku pozornosti a je kvůli nim snadné ztratit přehled o dění kolem vozu. Jenže záměry americké automobilky jsou mnohem dalekosáhlejší. Jak již slýcháme téměř osmým rokem, celá Tesla se snaží být kompletně autonomním výrobcem a dodavatelem nejen osobních vozidel. S tímto směrem se totiž pojí i kontroverzní odstraňování páček pod volantem.

Futuristický volant Tesla Yoke

Futuristický volant Tesla Yoke


Čtěte také: Tesla opět nechává veřejnost hlasovat o tom, kde mají vyrůst nové Superchargery


Páčky používáme dlouhá desetiletí. Proč nám je Tesla sebrala?

V klasických vozech jsme zvyklí, že levá páčka ovládá blinkry a světelné režimy. Pravá se pak zpravidla stará o čistý výhled z vozu pomocí stěračů a ostřikovačů. Jestliže se ale vůz má pohybovat zcela sám bez pomoci lidského „pomocníka“, přirozeně takové funkce nemusí mít řidič na těchto typických místech. Potíží snad jen může být, že než se do plně autonomní doby dostaneme, proteče v řekách ještě spousta vody. Proč tedy Tesla s takovými změnami tak spěchá?

Jde jednoduše o postupný proces návyků. Tesla se snaží řidičům vysvětlit, že nejdůležitější prvky najdou na multifunkčním volantu, který je navíc možné díky programovatelným tlačítkům přizpůsobit na míru každému. Jako náhrada páček jde o zajímavé řešení. Nicméně nemusí vyhovovat každému. Menší množství ovladačů umožňuje i větší upravitelnost volantu. Tento pokus jsme u Tesly již také spatřili. Letecký ovladač, v angličtině nazývaný Yoke, ale zatím příliš pozitivních reakcí neposbíral.

Z mnoha pohledů se tak zatím zdá, že Tesla veřejně experimentuje, ale zdaleka ne všechny takové pokusy dopadají úspěšně. V dnešní době se ale s úbytkem páček setkáváme i u jiných značek. Mercedes používá jen levou stranu volantu již dlouhé roky, Volkswagen se na stejnou cestu vydává od vydání elektrické řady vozidel a nově přesahují i do standardních modelů. Nově najdeme kombinovanou levou páčku jak u nové generace Passatu, tak i u Škody Kodiaq.

Postrádali byste klasické podvolantové páčky nebo s takovou úpravou souhlasíte?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."