Tesla padla! Kdo je teď největším výrobcem elektrických aut na světě?
- Tesla přichází o světové prvenství v prodeji elektromobilů
- Ve čtvrtém čtvrtletí ji již zřejmě předehnala čínská společnost BYD
- Automobilka roste zejména díky levným modelům

Čtěte také: Zpráva, na kterou všichni čekají. Revoluční solid-state baterie míří do sériové výroby
Čína ovládá i trh s bateriemi
Podobně jako řada dalších čínských výrobců těží i BYD z čínské kontroly nad dodavatelskými řetězci baterií pro elektromobily. Baterie tvoří přibližně 30 až 50 % nákladů na elektromobil. Podle červencové zprávy společnosti Morgan Stanley „až 90 % dodavatelského řetězce baterií pro elektromobily závisí na Číně,“ zatímco dva největší čínští výrobci baterií, CATL a BYD, ovládají více než polovinu trhu.
Čínská vláda také věnovala pozornost klíčovému dílku skládačky pro rozvoj elektromobility, kterým je budování dobíjecí infrastruktury. Dnes má Čína největší síť dobíjecích stanic na světě. V případě hlavních dálnic je přibližně po 50 kilometrech k dispozici vysokovýkonná nabíječka. Z evropských zemí má podobnou komplexní síť také Norsko. Taková infrastruktura povzbuzuje řidiče, aby si kupovali elektromobily, protože je zbavuje úzkosti z dojezdu.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.