S koncem roku musí Elon Musk skousnout hodně hořkou pilulku. Podle agentury Bloomberg jeho automobilka Tesla ve čtvrtém čtvrtletí 2023 pravděpodobně přišla o pozici jedničky na trhu s elektromobily. Novým králem se tak již pravděpodobně stala čínská automobilka BYD, která během letošního roku rychle stahovala náskok Tesly.
Automobilka BYD prodala za třetí čtvrtletí letošního roku jen o přibližně 3,5 tisíce vozů méně než Tesla. Ještě v prvním čtvrtletí byl přitom rozdíl mezi oběma společnostmi téměř 160 tisíc vozů. Podle analytiků je vysoce pravděpodobné, že na začátku ledna, až budou zveřejněny údaje za čtvrté čtvrtletí, bude BYD na první místě.
BYD přitom těží především z levnějších bateriových elektromobilů. Tesla nabízí čtyři modely – sedany Model S, Model 3 a SUV Model X a Model Y. Nově k nim přibyl i dlouho očekávaný pickup Cybertruck. Jejich cenovka začíná na 40 000 dolarů. Naproti tomu BYD se zaměřila na cenovou dostupnost, což ji pomohla získat širší spektrum zákazníků a vychovat novou generaci řidičů elektromobilů.
Příkladem je model Seagull, který BYD s velkou slávou představil na letošním autosalónu v Šanghaji. Podle serveru Autovista24 je i díky cenovce 73 000 jüanů (229 000 korun) čtvrtým nejprodávanějším elektromobilem v Číně. V TOP 10 nejprodávanějších elektromobilů na čínském trhu má BYD ještě dalších pět zástupců: Song, Qin Plus, Dolphin, Yuan Plus a Han. Naproti jedinou Teslou je tam Model Y.
Čtěte také: Zpráva, na kterou všichni čekají. Revoluční solid-state baterie míří do sériové výroby
Podobně jako řada dalších čínských výrobců těží i BYD z čínské kontroly nad dodavatelskými řetězci baterií pro elektromobily. Baterie tvoří přibližně 30 až 50 % nákladů na elektromobil. Podle červencové zprávy společnosti Morgan Stanley „až 90 % dodavatelského řetězce baterií pro elektromobily závisí na Číně,“ zatímco dva největší čínští výrobci baterií, CATL a BYD, ovládají více než polovinu trhu.
Čínská vláda také věnovala pozornost klíčovému dílku skládačky pro rozvoj elektromobility, kterým je budování dobíjecí infrastruktury. Dnes má Čína největší síť dobíjecích stanic na světě. V případě hlavních dálnic je přibližně po 50 kilometrech k dispozici vysokovýkonná nabíječka. Z evropských zemí má podobnou komplexní síť také Norsko. Taková infrastruktura povzbuzuje řidiče, aby si kupovali elektromobily, protože je zbavuje úzkosti z dojezdu.
S koncem roku musí Elon Musk skousnout hodně hořkou pilulku. Podle agentury Bloomberg jeho automobilka Tesla ve čtvrtém čtvrtletí 2023 pravděpodobně přišla o pozici jedničky na trhu s elektromobily. Novým králem se tak již pravděpodobně stala čínská automobilka BYD, která během letošního roku rychle stahovala náskok Tesly.
Automobilka BYD prodala za třetí čtvrtletí letošního roku jen o přibližně 3,5 tisíce vozů méně než Tesla. Ještě v prvním čtvrtletí byl přitom rozdíl mezi oběma společnostmi téměř 160 tisíc vozů. Podle analytiků je vysoce pravděpodobné, že na začátku ledna, až budou zveřejněny údaje za čtvrté čtvrtletí, bude BYD na první místě.
BYD přitom těží především z levnějších bateriových elektromobilů. Tesla nabízí čtyři modely – sedany Model S, Model 3 a SUV Model X a Model Y. Nově k nim přibyl i dlouho očekávaný pickup Cybertruck. Jejich cenovka začíná na 40 000 dolarů. Naproti tomu BYD se zaměřila na cenovou dostupnost, což ji pomohla získat širší spektrum zákazníků a vychovat novou generaci řidičů elektromobilů.
Příkladem je model Seagull, který BYD s velkou slávou představil na letošním autosalónu v Šanghaji. Podle serveru Autovista24 je i díky cenovce 73 000 jüanů (229 000 korun) čtvrtým nejprodávanějším elektromobilem v Číně. V TOP 10 nejprodávanějších elektromobilů na čínském trhu má BYD ještě dalších pět zástupců: Song, Qin Plus, Dolphin, Yuan Plus a Han. Naproti jedinou Teslou je tam Model Y.
Čtěte také: Zpráva, na kterou všichni čekají. Revoluční solid-state baterie míří do sériové výroby
Podobně jako řada dalších čínských výrobců těží i BYD z čínské kontroly nad dodavatelskými řetězci baterií pro elektromobily. Baterie tvoří přibližně 30 až 50 % nákladů na elektromobil. Podle červencové zprávy společnosti Morgan Stanley „až 90 % dodavatelského řetězce baterií pro elektromobily závisí na Číně,“ zatímco dva největší čínští výrobci baterií, CATL a BYD, ovládají více než polovinu trhu.
Čínská vláda také věnovala pozornost klíčovému dílku skládačky pro rozvoj elektromobility, kterým je budování dobíjecí infrastruktury. Dnes má Čína největší síť dobíjecích stanic na světě. V případě hlavních dálnic je přibližně po 50 kilometrech k dispozici vysokovýkonná nabíječka. Z evropských zemí má podobnou komplexní síť také Norsko. Taková infrastruktura povzbuzuje řidiče, aby si kupovali elektromobily, protože je zbavuje úzkosti z dojezdu.