Nová Tesla Gigafactory vyroste v Indii do dvou let, jednání jsou téměř u konce

Pavel Škopek
  • Tesla by měla v Indii investovat do nové Gigafactory zhruba 2 miliardy dolarů
  • Nejlidnatější země světa je největším automobilovým trhem, kam zatím nevstoupila
  • Indie uplatňuje vysoká dovozní cla na dovoz elektromobilů
Tesla Gigafactory Berlín
Tesla Gigafactory Berlín

Na automobilové mapě světa má americká Tesla jedno velké bílé místo, kam ještě nevstoupila. Její nepřítomnost na indickém automobilovém trhu je pro ni o to nepříjemnější, že se jedná o zemi, která nedávno vystřídala Čínu na pozici nejlidnatějšího státu světa.

Mezi indickou vládou a Teslou došlo k mnoha tahanicím. Indická vláda požaduje jako podmínku pro vstup Tesly na místní trh postavení nové továrny, ale automobilka dává přednost tomu, aby si nejprve zmapovala situaci s dováženými vozidly. Tomu však brání silná dovozní cla na elektromobily, která Indie uplatňuje. Jak upozorňuje server Electrek, vypadá to, že se ledy konečně pohnuly.

Tesla Gigafactory v Indii má stát do dvou let

Podle informací agentury Bloomberg se Tesla blíží k dohodě, která by zahrnovala investici do nové továrny ve výši dvou miliard dolarů. Současně by se Tesla zavázala k nákupu dílů od indických dodavatelů ve výši 15 miliard dolarů. Automobilka údajně zvažuje vedle nové Gigafactory, která by měla začít fungovat do dvou let, i výstavbu indické továrny na baterie. Zdroje blízké indické vládě rovněž uvádí, že součástí dohody by bylo i snížení dovozních cel na rok 2024, takže první elektrické Tesly by mohly na indický trh zamířit už v příštím roce.

Tesla se o průnik na indický trh snaží dlouhodobě. Na začátku roku 2021 oficiálně založila svou indickou pobočkou v Bengalúru, hlavním městě jihoindického státu Karnátaka. Během léta pak indičtí vládní úředníci uvedli, že zvažují návrh Tesly na výrazné snížení dovozních cel na elektromobily. Později téhož roku byly vozy Tesla spatřeny při testování na indických silnicích a společnost nechala v zemi schválit sedm variant elektromobilů.

Společnost se však nakonec nedokázala s indickými úřady dohodnout na dovozních clech a v roce 2022 oznámila, že své plány na vstup na indický trh pozastavuje. V posledním roce se však snaha Tesly proniknout na indický trh obnovila a společnost se zapojila do nových jednání s vládou.

Tesla Model 3 facelift Highland test přední strana
Tesla Model 3 facelift Highland test přední strana

Čtěte také: Levný elektromobil Tesla změní svět, jak jej znáte. Původně byl Musk proti


Tesla vede žebříček výrobců

I bez indického trhu je Tesla dlouhodobě největším světovým výrobcem elektromobilů. Podle nejnovějšího žebříčku společnosti TrendForce se její podíl na celosvětovém trhu v letošním druhém čtvrtletí blížil k 22 %. Druhý byl čínský BYD s 16,2 % a na třetí místo se vyhoupl GAC Aion s 6 %, když předběhl německý Volkswagen.


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články