Představení nového elektromobilu Tesla Model Y (2025) přezdívaného Juniper se uskutečnilo dnes brzy nad ránem, a to zcela bez fanfár či jakýchkoliv oficialit. Nová generace vozu se objevila v online konfigurátoru Tesly přímo na jejích stránkách pro Hong Kong (na českém webu ji prozatím nenajdete, na předobjednávky máte ještě čas – pozn. redakce), takže se nyní můžeme poprvé podívat, jak nová Tesla Y vypadá, jaká je cena, dojezd a zkrátka vše, co o tomto voze musíte vědět.
Nový Model Y (2025) není jen zvětšenou verzí sesterského Modelu 3 (2024) alias Highland, ale už na první pohled jsou vidět mnohé odlišnosti v designu. „Ypsilonko“ jde cestou tenčích předních světlometů a podobného tvaru do písmene C u zadních světlometů, ovšem z přední části trochu připomíná Cybertruck a také Cybercab. Zadní strana má potom výrazný prvek v podobě LED pásu, který spojuje zadní světlomety.
Ať už se vám nový design Modelu Y Juniper líbí nebo ne, tak Tesla ve svých propagačních materiálech jasně říká, že vše bylo podřízeno tomu, aby měl elektromobil ještě delší dojezd a jízda byla tišší a celkově mnohem pohodlnější. To je mimochodem jedna z největších změn, které jsem pocítil coby majitel nového Modelu 3, takže i u Modelu Y by právě tohle měl být podle mě jeden z nejsilnějších argumentů pro přechod ze starého na nový model.
Za maximálně tichou jízdu můžeme vděčit jednak přepracovanému podvozku s lepším odhlučněním, tak i přepracovaným odlitkům karoserie, u které klesl počet dílů ze 70 na pouhý 1, což vedlo k menšímu počtu mezer, které mají samozřejmě vliv na celistvost a pevnost celého vozu. Na výběr jsou 19 nebo 20 palcová kola s novým designem a samozřejmě co nejlepší aerodynamikou pro dosažení maximálního dojezdu.
Inženýři v Tesle si s ničím nelámali hlavu a interiér nového Modelu Y „vymysleli“ stejně jako u nového Modelu 3. To znamená především odstranění páčky pod volantem – řazení probíhá automaticky či přes dotykový displej vedle řidiče. Zůstala jen páčka pro blinkry. Ovládání světel a stěračů je na volantu. Vše je maximálně minimalistické, materiály jsou zde stejně jako u Highlandu na vyšší úrovni – obložení dveří a palubní desky je z příjemného textilu a nechybí ani kovové prvky či ambientní LED osvětlení v podobě barevného pásu od palubní desky až přes dveře k cestujícím na zadních sedadlech.
Na výběr je samozřejmě stále ze světlého (bílého) a tmavého (černého) interiéru. Jinak konfigurátor Tesly nenabízí nic, veškerou výbavu od vyhřívaného volantu, sedadel (nově včetně ventilace), či dvojice dotykových displejů (přední 18,5″ a zadní 8″ pro cestující na zadních sedadlech) již máte automaticky v základu a nemusíte tedy za nic takového zbytečně připlácet, na rozdíl od konkurence. Například nová Škoda Enyaq vyjde na cenu také od zhruba 1 milionu, ovšem s podobnou výbavou dáte spíše 1,3 nebo i 1,4 milionu korun.
Pokud bych měl říct, co je v případě interiéru u nového Modelu Y (2025) ze všeho nejdůležitější oproti sesterskému Modelu 3 (2024), který se sice také velice dobře prodává, ale není takovým bestsellerem, jako právě Tesla Y – před rokem nejen nejprodávanější elektromobil na světě, ale také celkově nejprodávanější auto bez ohledu na typ pohonu (spalovací, hybridní, i elektrický), tak je to jednoznačně prostornost. Nový Model Y má až 2 130 litrů po sklopení zadních sedadel, která se sklápí elektronicky. Novinkou je možnost nechat si automaticky otevřít kufr po přiblížení se s mobilem v kapse.
Nechybí samozřejmě ani přední kufr, tzv. frunk. Místa pro vaše zavazadla je tedy více než dost. Nehledě na možnost přidat si v konfigurátoru tažné zařízení a mít ještě nosiče pro kola, či dát na střechu box. Navíc díky vyšší výšce vozu a střechy se do této SUV Tesly mnohem lépe nastupuje, než do nižšího Modelu 3, což také vyhovuje více lidem. Pro větší rodiny pak zase může být velkým lákadlem pořídit ne klasickou variantu pro 5 dospělých cestujících, ale „zvětšenou“ se třemi řady sedadel až pro 7 cestujících. Na tu si však ještě musíme počkat, neboť v konfigurátoru se zatím neobjevila.
A teď už se dostáváme k technickým specifikacím vozu. Tesla Y (2025) je v tuto chvíli dostupná pouze ve dvou variantách, které se liší výkonem a dojezdem. Základní s pohonem zadních kol má dojezd až 466 km dle WLTP, vyšší verze Long Range s pohonem všech kol disponuje dojezdem až 551 km dle WLTP. Třetí do party, Performance, by měla teprve dorazit. V případě sesterského Modelu 3 (2024) se na příchod vrcholné, sportovní varianty taktéž pár měsíců čekalo.
Ekosystém Tesly přináší spoustu dalších věcí, o kterých bych mohl napsat dlouhé elaboráty. Místo toho však přehledně vyzdvihnu vše, čím se Tesla od konkurence odlišuje a bude to jednoznačně hrát zásadní roli při výběru nového elektromobilu, kde se nový Model Y (2025) Juniper určitě na seznamu milionů potenciálních kupců objeví.
V první řadě je to síť Tesla Supercharger. Americká firma si buduje vlastní dobíjecí infrastrukturu a má jit více než 60 tisíc rychlonabíječek po celém světě, včetně Česka. Stejně jako u Applu je zde vynikající propojenost a jednoduchost ovládání. Pokud jedete například z Česka do Chorvatska, nemusíte nic složitě plánovat, ale pouze zadáte cíl do navigace a vyrazíte. Auto vám samo spočítá nejlepší zastávky pro nabíjení po cestě a ukáže vám obsazenost stanic, či strhne automaticky peníze za dobíjení. Jednodušší už to být nemůže.
Další silnou stránkou Tesly je její mobilní aplikace a OTA aktualizace, které elektromobil neustále vylepšují a případně opravují chyby. Přes appku v mobilu můžete udělat mnohé, za sebe vyzdvihnu například možnost ovládat auto na dálku (odemykání/zamykání, světla, kufr, troubení, apod.), Sentry Mode (režim pro nahrávání okolí v případě podezřelých situací s možností sledování realtime přes aplikaci v telefonu a upozornění v případě události), či jednoduché vytopení či vychlazení kabiny před tím, než k vozidlu přijdete. A mnoho dalšího.
Tesla je jako iPhone na čtyřech kolech. Pokud patříte mezi ty, kdo sledují Netflix, YouTube, či posloucháte Spotify, či Apple Music, nebo nedej bože milujete hraní her, pak si také v novém Modelu Y přijdete na své. Stejně jako v dalších elektromobilech od Muska nechybí vše výše zmíněné, takže se zabavíte ať už v případě stání na nabíječce, nebo prostě jen tak. Zabavit se také mohou cestující, proto je nově u Juniperu dotykový displej nejen u předních, ale i zadních sedadel.
Stranou by neměla zůstat ani zmínka o autonomním řízení, které už Elon Musk slibuje dlouhé roky a termín se stále odkládá. Pokud věříte tomu, že budou jednoho dne auta jezdit bez řidiče i třeba v Česku, pak tohle může být jeden z prodejních argumentů. Tesla vyvíjí tzv. FSD (Full Self-Driving) systém, který v Evropě zatím nemá povolení v podobě legislativy, nicméně i bez toho samozřejmě zvládne Model Y jízdu v pruzích s minimálním zásahem řidiče, má předkolizní varování, či upozorní vás, když padne na semaforu zelená, abyste se rozjeli. A mnoho dalšího.
Tesla Model Y (2025) alias Juniper se začíná prodávat na vybraných trzích, jako je například Čína, Hong Kong či Singapur, a to za cenu od 263 500 čínských juanů, v přepočtu 875 000 Kč. V Česku ale bude cena Modelu Y určitě vyšší, kvůli clu a dalším poplatkům. Níže najdete všechny již známé ceny + námi odhadovanou cenu pro český trh. Jedná se o tzv. Launch Series, která má být dostupná od března 2025. Postupně se však dostupnost posouvá, jak se novinka rychle vyprodává.
Jaký jste si udělali názor na nový Model Y (2025) přezdívaný Juniper? Vzhledem k tomu, jak dobře se nejprodávanější Tesla prodávala nejen na českém, ale i na dalších trzích v loňském roce, když už přitom bylo jasné, že musí brzy dorazit upgrade či chcete-li facelift nebo nová generace Tesly Y, tak s novinkou čísla podle mě opět rychle vystřelí a půjde minimálně v letošním roce o naprostý bestseller.
Nové „ypsilonko“ vyniká skvělým poměrem cena/výkon, má nový atraktivní design a po technické stránce už není pozadu oproti Modelu 3 (2024). Oproti němu má teď rozhodně navrch tím, že jde o prostornější auto, do kterého se navíc lépe nastupuje. Prodloužený dojezd díky lepší aerodynamice, nižší hlučnost v kabině, ale i nová barva Ultra Red, jsou podle mě pěkné taháky, které vás přesvědčí o nákupu. Co myslíte vy?
Konstrukce | crossover/SUV, rozměry: 4790 × 2129 × 1624 mm, hmotnost: 1921 kg / 1992 kg (s pohonem zadních / všech kol) |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon přední / obou náprav |
Výkon | ? kW, točivý moment ? Nm |
Baterie a dojezd | LFP / Li-Ion, ? kWh (? kWh využitelných), dojezd až 551 km dle WLTP |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 250 kW |
Spotřeba | ? kWh/100 km |
Výbava | Matrix LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla v přední řadě s pamětí, vyhřívaný volant, vyhřívaná sedadla (přední + zadní), ventilovaná sedadla (přední), pevná panoramatická střecha, ambientní osvětlení, sledování mrtvých úhlů při jízdě i vystupování, Autopilot + Tesla FSD, 5G konektivita, bezdrátové nabíjení Qi, elektricky ovládané kufry (přední/zadní), dvouzónová klimatizace, tepelné čerpadlo |
Cena | od cca 1 100 000 Kč |
Představení nového elektromobilu Tesla Model Y (2025) přezdívaného Juniper se uskutečnilo dnes brzy nad ránem, a to zcela bez fanfár či jakýchkoliv oficialit. Nová generace vozu se objevila v online konfigurátoru Tesly přímo na jejích stránkách pro Hong Kong (na českém webu ji prozatím nenajdete, na předobjednávky máte ještě čas – pozn. redakce), takže se nyní můžeme poprvé podívat, jak nová Tesla Y vypadá, jaká je cena, dojezd a zkrátka vše, co o tomto voze musíte vědět.
Nový Model Y (2025) není jen zvětšenou verzí sesterského Modelu 3 (2024) alias Highland, ale už na první pohled jsou vidět mnohé odlišnosti v designu. „Ypsilonko“ jde cestou tenčích předních světlometů a podobného tvaru do písmene C u zadních světlometů, ovšem z přední části trochu připomíná Cybertruck a také Cybercab. Zadní strana má potom výrazný prvek v podobě LED pásu, který spojuje zadní světlomety.
Ať už se vám nový design Modelu Y Juniper líbí nebo ne, tak Tesla ve svých propagačních materiálech jasně říká, že vše bylo podřízeno tomu, aby měl elektromobil ještě delší dojezd a jízda byla tišší a celkově mnohem pohodlnější. To je mimochodem jedna z největších změn, které jsem pocítil coby majitel nového Modelu 3, takže i u Modelu Y by právě tohle měl být podle mě jeden z nejsilnějších argumentů pro přechod ze starého na nový model.
Za maximálně tichou jízdu můžeme vděčit jednak přepracovanému podvozku s lepším odhlučněním, tak i přepracovaným odlitkům karoserie, u které klesl počet dílů ze 70 na pouhý 1, což vedlo k menšímu počtu mezer, které mají samozřejmě vliv na celistvost a pevnost celého vozu. Na výběr jsou 19 nebo 20 palcová kola s novým designem a samozřejmě co nejlepší aerodynamikou pro dosažení maximálního dojezdu.
Inženýři v Tesle si s ničím nelámali hlavu a interiér nového Modelu Y „vymysleli“ stejně jako u nového Modelu 3. To znamená především odstranění páčky pod volantem – řazení probíhá automaticky či přes dotykový displej vedle řidiče. Zůstala jen páčka pro blinkry. Ovládání světel a stěračů je na volantu. Vše je maximálně minimalistické, materiály jsou zde stejně jako u Highlandu na vyšší úrovni – obložení dveří a palubní desky je z příjemného textilu a nechybí ani kovové prvky či ambientní LED osvětlení v podobě barevného pásu od palubní desky až přes dveře k cestujícím na zadních sedadlech.
Na výběr je samozřejmě stále ze světlého (bílého) a tmavého (černého) interiéru. Jinak konfigurátor Tesly nenabízí nic, veškerou výbavu od vyhřívaného volantu, sedadel (nově včetně ventilace), či dvojice dotykových displejů (přední 18,5″ a zadní 8″ pro cestující na zadních sedadlech) již máte automaticky v základu a nemusíte tedy za nic takového zbytečně připlácet, na rozdíl od konkurence. Například nová Škoda Enyaq vyjde na cenu také od zhruba 1 milionu, ovšem s podobnou výbavou dáte spíše 1,3 nebo i 1,4 milionu korun.
Pokud bych měl říct, co je v případě interiéru u nového Modelu Y (2025) ze všeho nejdůležitější oproti sesterskému Modelu 3 (2024), který se sice také velice dobře prodává, ale není takovým bestsellerem, jako právě Tesla Y – před rokem nejen nejprodávanější elektromobil na světě, ale také celkově nejprodávanější auto bez ohledu na typ pohonu (spalovací, hybridní, i elektrický), tak je to jednoznačně prostornost. Nový Model Y má až 2 130 litrů po sklopení zadních sedadel, která se sklápí elektronicky. Novinkou je možnost nechat si automaticky otevřít kufr po přiblížení se s mobilem v kapse.
Nechybí samozřejmě ani přední kufr, tzv. frunk. Místa pro vaše zavazadla je tedy více než dost. Nehledě na možnost přidat si v konfigurátoru tažné zařízení a mít ještě nosiče pro kola, či dát na střechu box. Navíc díky vyšší výšce vozu a střechy se do této SUV Tesly mnohem lépe nastupuje, než do nižšího Modelu 3, což také vyhovuje více lidem. Pro větší rodiny pak zase může být velkým lákadlem pořídit ne klasickou variantu pro 5 dospělých cestujících, ale „zvětšenou“ se třemi řady sedadel až pro 7 cestujících. Na tu si však ještě musíme počkat, neboť v konfigurátoru se zatím neobjevila.
A teď už se dostáváme k technickým specifikacím vozu. Tesla Y (2025) je v tuto chvíli dostupná pouze ve dvou variantách, které se liší výkonem a dojezdem. Základní s pohonem zadních kol má dojezd až 466 km dle WLTP, vyšší verze Long Range s pohonem všech kol disponuje dojezdem až 551 km dle WLTP. Třetí do party, Performance, by měla teprve dorazit. V případě sesterského Modelu 3 (2024) se na příchod vrcholné, sportovní varianty taktéž pár měsíců čekalo.
Ekosystém Tesly přináší spoustu dalších věcí, o kterých bych mohl napsat dlouhé elaboráty. Místo toho však přehledně vyzdvihnu vše, čím se Tesla od konkurence odlišuje a bude to jednoznačně hrát zásadní roli při výběru nového elektromobilu, kde se nový Model Y (2025) Juniper určitě na seznamu milionů potenciálních kupců objeví.
V první řadě je to síť Tesla Supercharger. Americká firma si buduje vlastní dobíjecí infrastrukturu a má jit více než 60 tisíc rychlonabíječek po celém světě, včetně Česka. Stejně jako u Applu je zde vynikající propojenost a jednoduchost ovládání. Pokud jedete například z Česka do Chorvatska, nemusíte nic složitě plánovat, ale pouze zadáte cíl do navigace a vyrazíte. Auto vám samo spočítá nejlepší zastávky pro nabíjení po cestě a ukáže vám obsazenost stanic, či strhne automaticky peníze za dobíjení. Jednodušší už to být nemůže.
Další silnou stránkou Tesly je její mobilní aplikace a OTA aktualizace, které elektromobil neustále vylepšují a případně opravují chyby. Přes appku v mobilu můžete udělat mnohé, za sebe vyzdvihnu například možnost ovládat auto na dálku (odemykání/zamykání, světla, kufr, troubení, apod.), Sentry Mode (režim pro nahrávání okolí v případě podezřelých situací s možností sledování realtime přes aplikaci v telefonu a upozornění v případě události), či jednoduché vytopení či vychlazení kabiny před tím, než k vozidlu přijdete. A mnoho dalšího.
Tesla je jako iPhone na čtyřech kolech. Pokud patříte mezi ty, kdo sledují Netflix, YouTube, či posloucháte Spotify, či Apple Music, nebo nedej bože milujete hraní her, pak si také v novém Modelu Y přijdete na své. Stejně jako v dalších elektromobilech od Muska nechybí vše výše zmíněné, takže se zabavíte ať už v případě stání na nabíječce, nebo prostě jen tak. Zabavit se také mohou cestující, proto je nově u Juniperu dotykový displej nejen u předních, ale i zadních sedadel.
Stranou by neměla zůstat ani zmínka o autonomním řízení, které už Elon Musk slibuje dlouhé roky a termín se stále odkládá. Pokud věříte tomu, že budou jednoho dne auta jezdit bez řidiče i třeba v Česku, pak tohle může být jeden z prodejních argumentů. Tesla vyvíjí tzv. FSD (Full Self-Driving) systém, který v Evropě zatím nemá povolení v podobě legislativy, nicméně i bez toho samozřejmě zvládne Model Y jízdu v pruzích s minimálním zásahem řidiče, má předkolizní varování, či upozorní vás, když padne na semaforu zelená, abyste se rozjeli. A mnoho dalšího.
Tesla Model Y (2025) alias Juniper se začíná prodávat na vybraných trzích, jako je například Čína, Hong Kong či Singapur, a to za cenu od 263 500 čínských juanů, v přepočtu 875 000 Kč. V Česku ale bude cena Modelu Y určitě vyšší, kvůli clu a dalším poplatkům. Níže najdete všechny již známé ceny + námi odhadovanou cenu pro český trh. Jedná se o tzv. Launch Series, která má být dostupná od března 2025. Postupně se však dostupnost posouvá, jak se novinka rychle vyprodává.
Jaký jste si udělali názor na nový Model Y (2025) přezdívaný Juniper? Vzhledem k tomu, jak dobře se nejprodávanější Tesla prodávala nejen na českém, ale i na dalších trzích v loňském roce, když už přitom bylo jasné, že musí brzy dorazit upgrade či chcete-li facelift nebo nová generace Tesly Y, tak s novinkou čísla podle mě opět rychle vystřelí a půjde minimálně v letošním roce o naprostý bestseller.
Nové „ypsilonko“ vyniká skvělým poměrem cena/výkon, má nový atraktivní design a po technické stránce už není pozadu oproti Modelu 3 (2024). Oproti němu má teď rozhodně navrch tím, že jde o prostornější auto, do kterého se navíc lépe nastupuje. Prodloužený dojezd díky lepší aerodynamice, nižší hlučnost v kabině, ale i nová barva Ultra Red, jsou podle mě pěkné taháky, které vás přesvědčí o nákupu. Co myslíte vy?
Konstrukce | crossover/SUV, rozměry: 4790 × 2129 × 1624 mm, hmotnost: 1921 kg / 1992 kg (s pohonem zadních / všech kol) |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon přední / obou náprav |
Výkon | ? kW, točivý moment ? Nm |
Baterie a dojezd | LFP / Li-Ion, ? kWh (? kWh využitelných), dojezd až 551 km dle WLTP |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, rychlonabíjení až 250 kW |
Spotřeba | ? kWh/100 km |
Výbava | Matrix LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla v přední řadě s pamětí, vyhřívaný volant, vyhřívaná sedadla (přední + zadní), ventilovaná sedadla (přední), pevná panoramatická střecha, ambientní osvětlení, sledování mrtvých úhlů při jízdě i vystupování, Autopilot + Tesla FSD, 5G konektivita, bezdrátové nabíjení Qi, elektricky ovládané kufry (přední/zadní), dvouzónová klimatizace, tepelné čerpadlo |
Cena | od cca 1 100 000 Kč |