Robotaxi Tesla Cybercab nemá volant ani pedály. Už svezlo první cestující

Tesla před několika málo okamžiky představila světu dlouho očekávané robotaxi, tedy auto, které se spoléhá kompletně na robotické, nebo chcete-li autonomní řízení. Jmenuje se Cybercab, vypadá v určitých směrech jako Model 3/Y, ale je menší, když uveze pouze 2 cestující a nemá jak volant, tak ani pedály a nabíjí se pouze bezdrátově. V čem je vlastně revoluční?
Budoucnost není ve výrobě „klasických“ aut
Na dnešní dlouho vyhlížené akci v Los Angeles společnost Tesla představila důležitý díl, který zapadá do skládačky zvané budoucnost. Předem musíme zdůraznit, že nejde o produkt, který by dorazil v nejbližší době. Výroba má začít do konce roku 2027 a následně by vozidlo Cybercab mělo být možné i normálně koupit, a to za méně než 30 tisíc dolarů, v přepočtu pod 700 tisíc korun.
Tesla potvrdila, že její budoucnost je více v oblasti AI, robotiky a autonomního řízení, tj. dnes odhaleného robotaxi. Na výrobu aut jako takovou už tedy zřejmě necílí a chce pro akcionáře generovat velké zisky díky službě, kterou si bude moci dovolit každý. Tesla Cybercab má stát 5× méně než jízda autobusem. A přitom má být autonomní technologie 10× bezpečnější, než když řídí člověk.
Během prezentace bylo řečeno, že dnešní dopravní infrastruktura je prostě příliš drahá, není bezpečná a už vůbec ne udržitelná. Cílem je snižovat počet aut na silnicích a souběžně s tím také redukovat parkovací místa ve městech, místo kterých může být prostor například pro zelené parky, apod. Robotaxi si objednáte a můžete se na něj spolehnout po celý den, za zlomek ceny.

- Sedadla pro dva cestující
- Kromě velkého tabletu zde nic nehledejte
Auto, které nemá volant, pedály a nabíjí se bezdrátově
Zní to hodně futuristicky. Elon Musk na dnešní velkolepé akci ve studiích Warner Bros představil vůz budoucnosti, který je tak diametrálně odlišný od všeho, co aktuálně jezdí po silnicích, včetně produkty Tesly. Cybercab nemá volant, pedály, zrcátka a dokonce ani port pro nabíjení – toto je vyřešeno technologií bezdrátového nabíjení.
Auto je menší velikosti, řekněme hatchback, který má jen 2 místa pro cestující a v zadním kufru prostor pro zavazadla. Pro přesnost je dobré uvést, že má 4 kola a 2 dveře, které se vyklápějí směrem vzhůru jako motýlí křídla. Vzhledově vychází ze současných Modelů 3/Y, ale třeba přední a zadní světlomety jsou v podobě výrazného svítícího pásu, který se podobá prvkům ze Cybertrucku.

- Design připomíná Modely S/Y
- Zadní část je tak trochu ze Cybertrucku
- Vzhůru vyklápěcí dveře vypadají futuristicky
Po přesunutí do interiéru není moc o čem mluvit. Kromě dvou sedadel je k dispozici už jen velký dotykový displej, který je umístěný na palubní desce po vzoru jiných vozů značky Tesla. Interiér je velice minimalistický a mělo by být také snadné jej snadno vyčistit – koneckonců premisou je, že se v něm bude střídat poměrně dost různých cestujících.
Jednou z největších zajímavostí je také odebrání klasického portu pro dobíjení elektromobilu přes kabel a nahrazení za bezdrátové nabíjení. To je opravdu přelomová změna, kterou můžeme připodobnit k chování společnosti Apple, která u svých iPhonů v předchozích letech také odebírala všechno, co se dalo (vzpomeňme na 3,5 mm Jack, ovládací tlačítko pod dotykovým displejem, apod.).
Žádné další specifikace jsme se bohužel prozatím nedozvěděli.

- Tesla Cybercab | foto: Tesla
- Tesla Cybercab | foto: Tesla
- Tzv. motýlí dveře
Cena a dostupnost
Tesla Cybercab se má prodávat za cenu pod 30 tisíc dolarů, v přepočtu necelých 700 tisíc korun. Zahájení výroby je naplánováno ještě před rokem 2027. Od kdy bude možné vůz robotaxi zakoupit a kdy jej dostanou první zákazníci, je v tuto chvíli jen a jen ve hvězdách. Vzhledem k dodržování termínů nastavených Muskem musíme říct „slušně“ snad jen to, že se může stát cokoliv.
Ta těžší část je teprve před Teslou
Představení auta Tesla Robotaxi máme za sebou, ale to byla ta řekněme jednodušší část. Ta složitější teď stojí před samotnou firmou, která musí vše, co slíbila, také dodat, aby nešlo jen o „plané řeci“. Bohužel jsme se nedozvěděli nic o tom, jak chce Tesla dokázat vyřešit největší problémy s autonomním řízením (Tesla Full Self-Driving), což je přitom to, s čím si láme Musk aspol. hlavu už dlouhé roky. A ani podle nejnovějších testů to zatím nedopadá příliš dobře.

Ale budiž. Říká se, že pokrok nezastavíš. A to samozřejmě platí i o vývoji nových technologií, které se neustále zdokonalují a přinášejí nové možnosti. Současné možnosti jsou však jinde. Tesla měla ve studiích Warner Bros v Los Angeles, kde se akce s názvem We, Robot konala, celkem 20 prototypů Cybercab, které už byly schopné vozit publikum. Jenže po oblasti, která byla předem celá dokonale zmapována a nic jiného zde nejezdí, takže to není tak složité, jako poslat auto do běžného (nepředvídatelného) provozu.
Musk na akci řekl, že službu Robotaxi nepředstavíte přes noc. Před několika měsíci během hovoru s akcionáři uvedl, že: „Načasování nasazení Robotaxi závisí na technologickém pokroku a schválení regulačními orgány.“ Pokud tedy před pěti lety bylo cílem vyřešení rébusu zvaného zcela autonomní řízení bylo na rok, proč by to najednou nyní mělo být právě v roce 2027 nebo od roku 2028? To nikdo neví a dá se o tom jen polemizovat. S tím už vás ale přesměrujeme do diskuze pod článkem, kde očekáváme vaše názory!
Celý záznam z představení Tesla robotaxi
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.