Na základě výzkumu rakouské technické univerzity v Grazu se zjistilo, že plug-in hybridy značek BMW, Renault a Peugeot vykazují mnohem vyšší znečištění, než tvrdí standardní laboratorní testy. Například BMW řady 3 produkuje 3x vyšší emise, než uvádí oficiální dokumenty.
Plug-in hybridní automobily kombinují malou baterii s tradičním benzínovým nebo naftovým motorem. Jejich výrobci říkají, že tyto vozy svým uživatelům nabízí to nejlepší z obou světů. Jednak zvládají jízdu na dlouhé vzdálenosti a zároveň mají schopnost jezdit s nulovými emisemi. Aktivisté naproti tomu tvrdí, že vozidla vykazují mnohem vyšší emise, než uvádí údaje výrobců.
Uvedený výzkum prokázal, že BMW řady 3 produkuje 112 g oxidu uhličitého na 1 km což je trojnásobek oficiální hodnoty 36 g. Modelu Peugeot 308 vědci naměřili o 20 % více emisí, než říká oficiální hodnota 27 g a Renault Megane má o 70 % vyšší hodnoty emisí než říká oficiální hodnota 30 g.
Čtěte také: Je to nepřijatelné! Česko se tvrdě vymezuje proti emisní normě Euro 7
Testy prováděné nezávislými skupinami včetně britské spotřebitelské skupiny Which? opakovaně zjistily, že plug-in hybridní automobily spalují mnohem víc paliva než naznačují údaje z laboratoří. Spalování většího množství pohonných hmot jednak zvyšuje provozní náklady a současně zvyšuje uhlíkové emise.
Skupina Transport & Environment proto oslovila výzkumné pracoviště v Grazu s požadavkem provedení nových testů plug-in hybridních vozidel. Spouštěcím momentem byla podobná analýza z roku 2020, která u těchto vozidel zjistila mnohem vyšší emise, než uváděly oficiální dokumenty. Kromě vysokých emisí nedokázaly vozy Peugeot a BMW dosahovat ani oficiálních hodnot dojezdu v elektrickém režimu. Peugeot 308 zvládl pouze něco málo přes polovinu deklarovaného dojezdu na baterii a BMW řady 3 přibližně 75 %. Skupina uvádí, že testy ukázaly, že vládní pobídky by se měly zaměřit spíše na nákup plně elektrických vozidel, tj. elektromobilů, než na plug-in hybridy.
Manažerka společnosti T&E Anna Krajinska sdělila portálu The Guardian: „Plug-in hybridy se prodávají jako perfektní kombinace čisté mobility pro místní potřeby a spalovacího motoru pro jízdu na dlouhé vzdálenosti. Testování v reálném světě bohužel ukazuje, že jde o mýtus. V městských testech má deklarovaný elektrický dojezd pouze jeden plug-in hybridní automobil a všechna tři testovaná vozidla vypouštějí mnohem víc emisí než uvádí oficiální zdroje. Zákonodárci by měly k plug-in-hybridním automobilům zaujmout takový postoj, jakému odpovídají skutečné emise.“
Snížení emisí uhlíku v automobilovém průmyslu je považováno za zásadní součást zpomalení rychlosti globálního oteplování. Řada odborníků je ale pesimistická a zastává názor, že odvětví je daleko od cílové hodnoty emisí. Ta vychází z pařížské dohody o klimatu z roku 2015 a má za cíl snížit hodnotu globálního oteplování pod 1,5 stupňů Celsia.
Na základě výzkumu rakouské technické univerzity v Grazu se zjistilo, že plug-in hybridy značek BMW, Renault a Peugeot vykazují mnohem vyšší znečištění, než tvrdí standardní laboratorní testy. Například BMW řady 3 produkuje 3x vyšší emise, než uvádí oficiální dokumenty.
Plug-in hybridní automobily kombinují malou baterii s tradičním benzínovým nebo naftovým motorem. Jejich výrobci říkají, že tyto vozy svým uživatelům nabízí to nejlepší z obou světů. Jednak zvládají jízdu na dlouhé vzdálenosti a zároveň mají schopnost jezdit s nulovými emisemi. Aktivisté naproti tomu tvrdí, že vozidla vykazují mnohem vyšší emise, než uvádí údaje výrobců.
Uvedený výzkum prokázal, že BMW řady 3 produkuje 112 g oxidu uhličitého na 1 km což je trojnásobek oficiální hodnoty 36 g. Modelu Peugeot 308 vědci naměřili o 20 % více emisí, než říká oficiální hodnota 27 g a Renault Megane má o 70 % vyšší hodnoty emisí než říká oficiální hodnota 30 g.
Čtěte také: Je to nepřijatelné! Česko se tvrdě vymezuje proti emisní normě Euro 7
Testy prováděné nezávislými skupinami včetně britské spotřebitelské skupiny Which? opakovaně zjistily, že plug-in hybridní automobily spalují mnohem víc paliva než naznačují údaje z laboratoří. Spalování většího množství pohonných hmot jednak zvyšuje provozní náklady a současně zvyšuje uhlíkové emise.
Skupina Transport & Environment proto oslovila výzkumné pracoviště v Grazu s požadavkem provedení nových testů plug-in hybridních vozidel. Spouštěcím momentem byla podobná analýza z roku 2020, která u těchto vozidel zjistila mnohem vyšší emise, než uváděly oficiální dokumenty. Kromě vysokých emisí nedokázaly vozy Peugeot a BMW dosahovat ani oficiálních hodnot dojezdu v elektrickém režimu. Peugeot 308 zvládl pouze něco málo přes polovinu deklarovaného dojezdu na baterii a BMW řady 3 přibližně 75 %. Skupina uvádí, že testy ukázaly, že vládní pobídky by se měly zaměřit spíše na nákup plně elektrických vozidel, tj. elektromobilů, než na plug-in hybridy.
Manažerka společnosti T&E Anna Krajinska sdělila portálu The Guardian: „Plug-in hybridy se prodávají jako perfektní kombinace čisté mobility pro místní potřeby a spalovacího motoru pro jízdu na dlouhé vzdálenosti. Testování v reálném světě bohužel ukazuje, že jde o mýtus. V městských testech má deklarovaný elektrický dojezd pouze jeden plug-in hybridní automobil a všechna tři testovaná vozidla vypouštějí mnohem víc emisí než uvádí oficiální zdroje. Zákonodárci by měly k plug-in-hybridním automobilům zaujmout takový postoj, jakému odpovídají skutečné emise.“
Snížení emisí uhlíku v automobilovém průmyslu je považováno za zásadní součást zpomalení rychlosti globálního oteplování. Řada odborníků je ale pesimistická a zastává názor, že odvětví je daleko od cílové hodnoty emisí. Ta vychází z pařížské dohody o klimatu z roku 2015 a má za cíl snížit hodnotu globálního oteplování pod 1,5 stupňů Celsia.