Plug-in hybridy (PHEV) jsou obecně považovány za ideální přechodnou technologii mezi vozidly se spalovacími motory a elektromobily. Kombinují dostatečně velkou baterii, která stačí na každodenní krátké popojíždění, se spalovacím motorem pro delší cesty nebo když nemůžete najít nabíječku.
Podle nové zprávy Evropské komise nicméně nejsou tak ekologické, jak se jejich výrobci rádi chlubí. Ve skutečnosti produkují mnohem víc emisí, než jsme si dříve mysleli, v průměru 3,5× víc, než ukazují laboratorní testy. Napsal o to server Electrek.
Nosná myšlenka u plug-in hybridů dává na papíře smysl. Lidé budou většinu svých jízd provozovat na elektřinu a spalovací motor použijí je příležitostně. Problém je v tom, že se to prostě neděje.
Několik nedávných studií ukázalo, že v reálném světě plug-in hybridy znečišťují mnohem více, než by odpovídalo na jejich etiketách, ačkoli je nutné přiznat, že stále mnohem méně než klasická auta se spalovacími motory. Důvody jsou v podstatě dva. Výrobci jednak nadhodnocují schopnosti svých plug-in hybridů v čistě elektrickém režimu. Druhý důvod je prozaičtější. Lidé jednoduše elektrický pohon nezapojují a spoléhají se hlavně na spalovací motor.
Čtěte také: Proč platit za elektromobil více než za spalovací auto? Nissan to chce změnit
Nová zpráva Evropské komise ukazuje „emisní mezery“, tedy rozdíl mezi očekávanými a reálnými emisemi pro PHEV, které jsou velmi vysoké ve všech zkoumaných zemích v Evropě. Emisní mezery se v jednotlivých zemích liší v závislosti na způsobu používání vozidel. Nejnižší rozdíl 176 % je ve Finsku a nejvyšší 287 % v Polsku.
Například Německo má tendenci mít nižší užitné faktory, což vede k rozdílu v emisích ve výši 284 %. Důvodem je, že se zde PHEV často využívají jako služební vozy, což firmám přináší reálné výhody. V reálném provozu se však s nimi jezdí jako s auty se spalovacím motorem a nikdy se nepřipojují do elektrické sítě.
Tyto údaje jsou obzvláště důležité vzhledem k nedávným diskusím o regulačních požadavcích na vozidla. Regulátoři zmírnili některé cíle a v mnoha případech přiznali PHEV dodatečný kredit za snížení emisí, které je však podle aktuálních zjištění nedostatečné. Zpráva Komise bude použita v budoucích nařízeních EU jako podklad pro faktory užitečnosti v oficiálních zkušebních postupech. Změna pravidel je již v plánech pro rok 2025, ale zpráva uvádí, že pravidla možná budou muset být „dále upravena“ vzhledem k reálným údajům.
Plug-in hybridy (PHEV) jsou obecně považovány za ideální přechodnou technologii mezi vozidly se spalovacími motory a elektromobily. Kombinují dostatečně velkou baterii, která stačí na každodenní krátké popojíždění, se spalovacím motorem pro delší cesty nebo když nemůžete najít nabíječku.
Podle nové zprávy Evropské komise nicméně nejsou tak ekologické, jak se jejich výrobci rádi chlubí. Ve skutečnosti produkují mnohem víc emisí, než jsme si dříve mysleli, v průměru 3,5× víc, než ukazují laboratorní testy. Napsal o to server Electrek.
Nosná myšlenka u plug-in hybridů dává na papíře smysl. Lidé budou většinu svých jízd provozovat na elektřinu a spalovací motor použijí je příležitostně. Problém je v tom, že se to prostě neděje.
Několik nedávných studií ukázalo, že v reálném světě plug-in hybridy znečišťují mnohem více, než by odpovídalo na jejich etiketách, ačkoli je nutné přiznat, že stále mnohem méně než klasická auta se spalovacími motory. Důvody jsou v podstatě dva. Výrobci jednak nadhodnocují schopnosti svých plug-in hybridů v čistě elektrickém režimu. Druhý důvod je prozaičtější. Lidé jednoduše elektrický pohon nezapojují a spoléhají se hlavně na spalovací motor.
Čtěte také: Proč platit za elektromobil více než za spalovací auto? Nissan to chce změnit
Nová zpráva Evropské komise ukazuje „emisní mezery“, tedy rozdíl mezi očekávanými a reálnými emisemi pro PHEV, které jsou velmi vysoké ve všech zkoumaných zemích v Evropě. Emisní mezery se v jednotlivých zemích liší v závislosti na způsobu používání vozidel. Nejnižší rozdíl 176 % je ve Finsku a nejvyšší 287 % v Polsku.
Například Německo má tendenci mít nižší užitné faktory, což vede k rozdílu v emisích ve výši 284 %. Důvodem je, že se zde PHEV často využívají jako služební vozy, což firmám přináší reálné výhody. V reálném provozu se však s nimi jezdí jako s auty se spalovacím motorem a nikdy se nepřipojují do elektrické sítě.
Tyto údaje jsou obzvláště důležité vzhledem k nedávným diskusím o regulačních požadavcích na vozidla. Regulátoři zmírnili některé cíle a v mnoha případech přiznali PHEV dodatečný kredit za snížení emisí, které je však podle aktuálních zjištění nedostatečné. Zpráva Komise bude použita v budoucích nařízeních EU jako podklad pro faktory užitečnosti v oficiálních zkušebních postupech. Změna pravidel je již v plánech pro rok 2025, ale zpráva uvádí, že pravidla možná budou muset být „dále upravena“ vzhledem k reálným údajům.