Udělejte si jasno v pojmech. Elektromobil a hybrid už možná znáte, ale co tyto 3 další typy elektroaut?

Pavel Škopek
  • Není elektrické auto jako elektrické auto
  • Jednotlivé typy „elektrifikovaných vozů“ se od sebe velmi liší
  • Vysvětlíme, jaké jsou rozdíly mezi elektromobily, hybridy, „plug-iny“ a dalšími
Elektromobilová platforma od Nissanu
Elektromobilová platforma od Nissanu

Často se ve veřejném prostoru, ať již v reklamách nebo médiích, můžete setkat vedle sebe s pojmy elektromobil nebo elektrické či elektrifikované auto. Někdy se to používá jako synonymum, ale to je chyba. Každý elektromobil je elektrické auto, ale ne každé elektrické auto je elektromobil. Pojďme si udělat trochu pořádek v pojmech.

Baterie nebo vodík

Zatímco elektrické nebo elektrifikované auto je takové, které ke svému pohonu alespoň částečně používá elektromotor, elektromobil spoléhá na elektřinu výhradně. Mezi sebou se elektromobily liší v tom, jakým způsobem mají elektřinu uloženou.

Na našich silnicích se přitom nejčastěji setkáme s bateriovými elektromobily (BEV – zkratka z anglického Battery Electric Vehicle), což jsou vozidla poháněná elektromotorem, která využívají elektřinu uloženou akumulátorech. V minulosti jsme se sice mohli u některých výrobců a některých modelů elektromobilů sice setkat s tzv. rozšiřovačem dojezdu, což byl v podstatě malý spalovací motor. Ten však nesloužil k pohonu, ale pouze dobíjel baterii. S nárůstem kapacity akumulátorů však tato praxe vymizela.

Mnohem méně rozšířené jsou pak elektromobily s palivovými články, též vodíkové automobily (FCEV – zkratka z anglického Fuel Cell Electric Vehicle), které jsou také poháněny elektromotory, ale potřebnou elektřinu si vyrábí pomocí palivových článků chemickou reakcí vodíku se vzdušným kyslíkem. Jediným odpadem je pak čistá voda. Výhodou takového řešení je mnohem rychlejší tankování proti dobíjení baterií. Nevýhodou je ovšem drahá výroba vodíku a chybějící infrastruktura. V celém Česku jsou aktuálně pouze čtyři veřejné vodíkové plnicí stanice – v Praze, Litvínově, Vítkovicích a Mstěticích. Velkým propagátorem konceptu FCEV je například automobilka Toyota.

Lapp
Lapp

Čtěte také: Tesla je v některých oblastech až 6 let před konkurencí, říká uznávaný expert


Není hybrid jako hybrid

Druhou velkou skupinou elektrických vozidel jsou pak hybridy (HEV – zkratka z anglického Hybrid Electric Vehicle). Ty jsou často vnímány jako mezistupeň při přechodu od klasických aut se spalovacím motorem k čisté elektromobilitě. Jejich základním rysem je, že k pohonu vždy používají kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru. Nezáleží přitom na tom, na jaké palivo funguje spalovací motor.

V zásadě existují dvě základní kategorie, které se liší v tom, jak moc využívají elektrický motor. Nejméně elektrifikované jsou takzvané mild-hybridy (MHEV – zkratka z anglického Mild-Hybrid Electric Vehicle), které elektromotor připojují pouze ve specifických situacích, jako je rozjezd nebo akcelerace. Jsou nejjednodušší a jsou vybavené pouze malou baterií, která se dobíjí za jízdy. Nejsou schopné jet čistě na elektrický pohon. Díky zapojení elektromotoru však mají nižší spotřebu paliva než auta s pouze spalovacím motorem.

Druhou skupinou pak tvoří takzvané plug-in hybridy (PHEV – zkratka z anglického Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Označení plug-in v názvu označuje, že na rozdíl od klasického hybridu již mohou dobíjet baterii nejen rekuperací, ale také z elektrické sítě. Kapacita jejich akumulátorů je také výrazně větší než u HEV, ale na druhou stranu je menší než u elektromobilů (zatímco plug-in hybridy ujedou v lepších případech čistě jen na elektřinu až 100 km na jedno nabití, elektromobily zvládnou i přes 600 km – pozn. redakce). Některé z nich mají také nárok na speciální SPZ pro elektromobily.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články