Fotovoltaika u Českých drah jede. Dočkáme se panelů i mezi železničními pražci?

Diana Křížová
Fotovoltaika na hale Českých drah | foto: České dráhy
Fotovoltaika na hale Českých drah | foto: České dráhy

České dráhy rozjíždějí zelenou revoluci. Staví vlastní solární elektrárny a míří k větší nezávislosti na drahé elektřině i dodavatelích.

České dráhy využívají fotovoltaiku

Česká železnice stojí na prahu významné změny. České dráhy plánují zásadní modernizaci své infrastruktury s důrazem na ekologii a udržitelnost. Do roku 2030 chtějí vybudovat vlastní solární elektrárny o výkonu 15,5 megawattů. První vlaštovkou je instalace fotovoltaiky v areálu Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi, která má výkon přes 1 MW a stála 32 milionů korun. Téměř polovinu nákladů přitom pokryly evropské dotace.

Polovina vyrobené energie bude spotřebována přímo v provozu testovacího centra, zbytek se využije v rámci širší skupiny Českých drah nebo bude prodán na trhu. Tento model umožní firmě nejen lépe plánovat energetické výdaje, ale také flexibilně reagovat na výkyvy cen elektřiny. V době, kdy ceny energií kolísají a závislost na externích dodavatelích představuje strategické riziko, se vlastní solární zdroje stávají cenným nástrojem pro stabilní a předvídatelný provoz.

Plány ale nekončí jednou lokalitou. České dráhy zvažují instalaci fotovoltaických systémů v dalších městech – například v Havlíčkově Brodě, Děčíně, České Třebové či v pražské Michli. Ve Valašském Meziříčí se navíc počítá s vybudováním bateriového úložiště, které umožní ještě efektivnější využití solární energie.

Solární panely integrované přímo do železničních pražců v Německu | foto: bankset
Solární panely integrované přímo do železničních pražců v Německu | foto: bankset

Technologie budoucnosti už v Evropě ožívají

Inspirace přichází také ze zahraničí. V Německu se testují solární panely integrované přímo do železničních pražců. Tento koncept vyvíjí společnost Bankset Energy ve spolupráci s Deutsche Bahn. Panely instalované podél tratí mohou vyrábět až 100 kilowattů energie na každý kilometr, což by v budoucnu mohlo výrazně ovlivnit způsob, jakým jsou vlaky napájeny.

Zajímavý posun nabízí i švýcarský startup Sun-Ways, který zprovoznil první odnímatelnou solární elektrárnu instalovanou přímo na železniční trať. V oblasti Neuchâtel funguje sada 48 panelů o celkovém výkonu 18 kWp, která dokáže vyrobit až 18 MWh energie ročně. Panely jsou konstruovány tak, aby odolaly vibracím, nárazům i změnám počasí.

Rakouské dráhy (ÖBB) zase staví na kombinaci obnovitelných zdrojů. Využívají vodní elektrárny, desítky solárních systémů a nyní i větrnou turbínu v Höfleinu, která bude napájet železniční síť přímo bez ztrát z přenosu.

zdroje: Bankset, Výroční zpráva Skupiny České dráhy 2024


Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře


Nejnovější články